Hallo! Håper du har det fint. Nå kommer oppdatering 3-5 fra Irland turen!
Vi hoppet på bussen fra Galway by og kjørte buss i en og en halv time til Cliffs Of Moher. Det er en turistattraksjon. Det blåste veldig men utsikten var fabelaktig som du kan se på bildene. Vi tok mange mange bilder og spiste lunsjen vår der, før vi dro til Bunratty Castle.

Etter vi var på Cliffs Of Moher dro vi til Bunratty Castle som var ett slott som ble bygget i 1425. Det ble bygget på nytt fordi slottet forfalt etter det hadde vært etterlatt i noen år. Det var ekte møbler og dekorasjoner fra tiden det bodde folk der. Vi ble vist rundt av en guide og jeg synes det var veldig interessant.

Dette var hoved salen av slottet. Bildet er tatt fra ett titte hull i veggen. Hullet var der for at samtaler i salen skulle ha flere vitner. Det er også der ordtaket ‘flue på veggen er fra’.

Bunratty Castle hadde også en liten park og en suvenir butikk. Fet var geiter og høner i store bur og gjerdet inn områder. De var veldig vant med mennesker fordi de kom bort til oss uten å nøle, og en geit kom bort til oss og sleiket meg på handa.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Vi våknet tidlig om morgenen i Dublin. Fiona og jeg gikk ned og spiste frokost i hostellet før vi gikk up på tur med guiden vår, Tom. Han viste oss handlegatene og forskjellige turist attraksjoner. Han snakket masse om hvordan det var å bli et eget land og hvordan de kjempet imot England. Han viste oss en nydelig park og vi fikk fri tid til å handle selv.
Fiona og jeg gikk til Irlands Primark som het Penneys og handlet litt der før vi kjøpte donuts til bussturen til Gallway. Vi skulle sitte i buss i 2 timer så vi trengte litt snacks ;)

Vi dro fra Dublin til Galway som er en vannrett strekning fra den ene siden av landet til den andre. Hvis du hører på Ed Sheeran så har han en sang som heter Galway Girl. Denne byen er nå mest kjent for sangen men det var en trivelig by! Det var student uke i byen, studentene hadde fri så de gikk rundt i gatene ganske fulle. Guiden vår, tom, viste oss rundt. Vi gikk inn i en kirke og fikk fri tid i byen. Når vi kom tilbake på hostell rommet vårt var det ikke så trangt som dagen før. Vi var bare 6 på rommet denne gangen.

• Irland

Fiona og jeg våknet klokka 03:45 på mandag morgen for å rekke toget vi skulle ta til flyplassen i Bristol. Vi måtte bytte tog 3 ganger og reisen til flyplassen varte i 5 timer. Jeg var glad jeg hadde kjøpt lunsj og drikke dagen før for å si det sånn! Når vi kom på flyplassen så ventet resten av den engelske gjengen på oss. Til sammen så er vi 25 stykker på tur til Irland!
Vi tok fly til Irland, noe som bare varte i knapt en time. Jeg og Fiona datt ved siden av hverandre, og vi syntes at det var gøy at vi skulle kjøre fly sammen!

Når vi landet i Irland landet vi i Dublin, hovedstaden. Vi dro rett på hostellet og jeg og Fiona delte rom med 8 andre. 10 jenter med ett bad! Forestill deg det på morgningen! Ha! Vi har en tur guide som heter Tom, og han viste oss rundt i Irland før vi dro på irsk aften. Vi fikk 3 retters og vi så på irsk folkedans. Det var veldig interessant og imponerende.

• Irland

Hei alle som leser! Som de fleste har fått med seg så har jeg bodd i England siden August (med ett unntak i jula da jeg var hjemme). Siden da har jeg bodd hos mange forskjellige folk og familier, noen bedre enn andre.
Jeg tenkte jeg skulle oppdatere om at jeg nå bor i Hastings. Dette er helt nederst i landet så jeg ser sjøen hver dag når jeg skal til skolen! Jeg tar bare en buss i stedene for buss, tog også 20 minutter å gå. Dette er billigere og mye kjappere. Jeg går på Bexhill Sixth Form College og har de samme fagene som før.
Noen spurte om jeg fortsatt bor mer Fiona, og det gjør jeg!

Der jeg bor nå så er det to hunder. De er så søte! Jeg og Fiona går tur med de og koser oss med de hver kveld mens vi ser på Friends med familien. Jeg trives godt her!

(Kommer hjem til Norge i Februar på ett lite besøk)

Etter 3 og en halv måned i England så er jeg tilbake i Norge for en fortjent juleferie! Det har vært så mye stress i England i det siste så nå gleder jeg meg til å kose meg med venner og familie. Jeg har vært i jule stemning den siste måneden, så nå gleder jeg meg litt ekstra til julaften.
Jeg kom klokka fire i går og ble møtt av pappa på Gardemoen. Det var så koselig å få en god klem av han etter å ha vært borte så lenge. Vi hadde koselige samtaler i bilen før han kjørte meg til mamma. Hun møtte meg i døra og jeg fikk like god klem da. Mimmi og Bobbo overrasket meg i stua og Ragnar var der også. Det var så hyggelig å se alle. Det var deilig å vite at de har savnet meg også. Lise overrasket meg også og kom på besøk.
Etter noen timer med familien dro jeg på nattåpent på kuben og møtte jentene mine Gina, Karoline, Pernille og Aurora!

5. New Castle
New Castle er et veldig vakkert og sentralt sted nord i England. Jeg var så heldig og fikk tilbringe en hel dag der. Det snødde en hel del men det gjord byen enda penere. De har to store kjøpe sentere med alle slags butikker og gatene er propp fulle med restauranter, kafeer og flere butikker. Jeg møtte Internett venninne min der, og vi hadde en super dag.

4. York
York er en by som også ligger nord i England. Vi fant ingen shopping senter der men butikkene var oppover gatene. Fiona og jeg var der en hel dag og shoppet julegaver og ting til oss selv. De har to Primark butikker, fancy butikker og vanlige butikker. Kafeer og restauranter var ikke vanskelig å finne heller og ting var ganske billig. Det er mange museumer der, for eksempler et tog museum.

3. London, Soho
Så klart får London to plasser på denne lista. Første gang vi dro til London alene gikk vi fra tog stasjonen St Pancras, til oxford street, fant en stor Primark butikk så jeg handlet to store bager med klær som jeg nesten ikke greide å bere til slutt! I soho fant vi butikken Fiona hadde lyst til å gå inn i som heter Drop Dead. Vi spiste på Nandos som er en kylling restaurant og spiste is i en Ben&Jerry's butikk. Det er mange dyre butikker i Soho med mange pene bygninger og malerier.

2. Brighton
Brighton er et fint sted for artister og unge voksne. Dette er en livlig by med vakre grafittivegger og fine butikker for eksempel Primark, H&M og Victorias Secret. Men høydepunktet i byen er vel Brighton Pier. Dette er en liten fornøyelsespark. Det går en lang brygge ut mot havet og på enden er det en stor sirkel og på sirkelen er det mange små attraksjoner for barn og ungdom. Det er spillehaller og restauranter der, pluss boder som selger godteri og annnet stasj.

1. London, Camden
Camden i London er mitt favoritt sted fordi alle er så imøtekommende. Det er en veldig koselig sted i London med mange forskjellige karakterer. Du finner alt dra hippier, punkrockere og turister. Det som var ekstra koselig var det store markede som var der og er der hele året. Det er alt fra boder med klær, til lamper, til dukker laget av tre. De solgte god mat og desserter. I Camden finner du fast food resturantene, Starbucks, Vans butikk, jalla butikker og sportsbutikker. I Vans butikken var det en konsert som vi var på som toppet dagen.

Ja.. Nå er jeg nord i England. Hvorfor er jeg det? Vel fordi visse årsaker gjorde sånn at jeg ikke kunne bo med vertsfamilien min i Ashford lenger. Disse årsakene gjorde sånn at både Fiona og jeg følte oss utrygge så vi bestemte at det var best å bytte hjem. Etter en måned så flyttet EF oss til en midlertidig familie. De bor i Richmond i England, og nærmeste byene er Darlington, Durham og York. Jeg vet ikke hvor jeg ender opp hen, men håper å få vite det før jul sånn at jeg får feiret en engelsk jul.
Jeg føler meg mer velkommen i denne familien her enn den andre og håper på at min permanente familie er like bra som den jeg bor hos nå!

Jeg tenker ikke på meg selv som dum.. men i dag var jeg veldig dum.
Jeg og Fiona sitter og spiser frokost på kjøkkenet. Dette gjør vi hver dag, og det er en liten filleting som irriterer meg. Det er ett lys som alltid lyser meg midt i øynene. I dag tenkte jeg at jeg skulle få en stans på dette og snu lyset en annen vei. Det var jo en dum tanke. Jeg sto opp og puttet fingrene mine rundt lyse og skulle til å snu det, da jeg skrek og trakk hånda mi unna fort! Det lyset hadde jo vært på i mange timer allerede, så jeg brant meg. Hvorfor i huleste tenke jeg ikke på dette? Dør av meg selv!

(Vinneren av konkurransen er nå trukket og jeg har send dem privat melding!)

Jeg fikk et spørsmål på Instagram meldinger om hva jeg gjør når jeg savner Norge eller føler meg ensom i England. Jeg har ikke følt meg helt ødelagt eller noe sånt enda, men vis jeg kjenner på savn, så ringer jeg en venninne eller snakker med mamma og pappa.
En annen god teknikk jeg lærte fort var å høre på mine norske favoritt artister. Som du ser i tittelen så er jo det Endless, Ravi og Gaute Ormåsen. Det er en rar blanding men jeg har mange minner rundt disse artistene. Jeg hører på en sang av alle 3 når jeg sitter på bussen på vei til skolen og det er viktig for meg. De for meg til å føle meg mindre ensom, og minner meg på at norsk er faktisk et ganske fint språk! Jeg er takknemlig for at jeg har denne muligheten til å høre norske sanger i England.