Yey, äntligen nytt år! Så känner jag verkligen. Jag tror och hoppas att 2018 kommer att bli bättre än 2017, det ska jag försöka se till.

Jag vet inte hur ni tänker, men jag tycker att det här med nyårslöften inte riktigt fungerar. För mig har det iallafall inte gjort det och inte heller för folk jag pratat med. Ofta handlar det ju om att bli hälsosammare- börja träna/träna mer och äta nyttigt. För mig låter det ju såklart som en lysande tanke men som är för okonkret. Ja, konkret tror jag ett mål måste vara för att det ska lyckas. För vad betyder egentligen bli hälsosammare? Det är inte så tydligt. Nu menar jag inte att säga vad som är fel och inte utan detta är endast min uppfattning.

Jag personligen har inget nyårslöfte, utan har satt mål. För mig känns det konstigt att lova mig själv något för det är inte så jag vill utvecklas. Jag vill kunna se mitt mål framför mig och drivas av en längtan och hela tiden sträva efter att komma dit. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag tänkte skriva ett till inlägg som handlar just om mina mål (inte bara för 2018 utan också framåt i tiden) men kan ändå nämna några saker jag siktar på detta år.

  • Jag ska fortsätta träna löpning och tävla om det känns bra. Jag vill utvecklas och slå mina personbästa .
  • Jag ska söka sommarjobb, och förhoppningsvis få ett, då det känns som en bra erfarenhet av arbetslivet men också att kunna tjäna egna pengar.
  • Lära mig att stå på händer.

Det var några få mål.

Men för att det här ska bli verklighet går det ju inte bara att drömma utan att faktiskt göra. Det tror jag är det viktigaste för att lyckas!

Hoppas ni får ett bra 2018 och tar vara på dagarna.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Igår kom jag hem efter att ha varit i Trysil, Norge, i en vecka. Det var helt magiskt med all snö, ca. 120 cm! Jag åkte slalom och längdskidor om vartannat vilket var superkul. När det är vinter vill jag ha riktig vinter och det var just vad det var där.

Bilderna är främst från olika längdskidsturer (det var alldeles för kallt för att ta av sig vantarna i slalombacken...haha jag är sjukt kall av mig).

Under tiden vi var där blev det ju nytt år också! Hoppas ni hade det bra på nyårsafton. Ett inlägg om mina mål och planer kommer upp under nästa vecka. Jag kanske är lite sent ute, men ville ta det lugnt under jullovet (som förresten snart är slut, jag börjar på tisdag).

Kram

Likes

Comments

Hej fina ni!
Jag tänkte berätta lite om vad jag gjorde förra helgen, men framförallt visa dessa bilder.

På fredagskvällen åkte jag norrut till Säter till min farmor och farfar som har en stuga vid en sjö en bit utanför staden. Där spenderade vi dagarna (sov i deras hus då det var kallt), och skoteråkning stod högst upp på schemat.

Det var mer snö än förväntat och vädret var bra. På söndagen var det -13 grader! Älskar vintern när det är mycket snö, men som det är här i Östergötland är det inte roligt...

Kram

Likes

Comments

Hej på er!

Här kommer ett frukosttips. Helt vegetariskt (såklart!), enkelt och supergott.

I botten hällde jag "soy-gurt" och en smoothie gjord på fryst mango, ananas och lite apelsin. Sen kommer vi till toppingen (som är det bästa enligt mig) och här går det ju att ha på allt man tycker är gott. Jag hade: 

  • ​Chiafrön
  • Valnötter
  • Cashewnötter
  • Kokoschips
  • Pumpakärnor

Jag älskar blandningen av den neutrala "soy-gurten", den söta smoothien och de krispiga nötterna. Det bästa är ju att denna bowl är fylld av nyttigheter. Jag som inte äter några animaliska produkter är väldigt beroende av att få i mig vissa fetter, vitaminer och mineraler vilket finns i nötter och frön, så därför brukar jag alltid toppa min smoothie, gröt eller "fil" med just det. 

Ni får gärna berätta vad ni brukar äta till frukost!

Ha det bäst. 

KRAM


Likes

Comments

Vad tycker ni om vintern? Gillar ni snön eller är kylan bara jobbig? Själv är jag väldigt kräsen när det kommer till väder (och då är ju Sverige bland de sämsta länderna att bo i, haha). Om vintern ska vara bra så vill jag ha en halv meter snö, sol och några minus. Än är det ju inte så mycket vinter att det kommer massa snö (förrutom en massa is och nån centimeter snö som smälter bort dagen efter). Utan nu är vi inne i den absolut sämsta perioden enligt mig. Det börjar seriöst bli mörkt innan 16! Då är jag fortfarande i skolan, och det har hunnit bli mer än kolsvart ute innan träningen börjar. Jag märker hur jag bara blit tröttare och tröttare på mornarna och eftermiddagarna på grund av mörkret! Förlåt, men förstår inte de som tycker det är mysigt med hösten/tidiga vintern, för nej är det inte.
Jag skulle gärna ha sommarvärme året om kanske åka på en skidsemester en gång om året. Sen är det nog.
Fy vad tråkig jag har varit nu, men jag ser inget kul med att dagen bara blir kortare och kortare.
Här kommer iallafall lite bilder från en promendad för någon dag sedan (jag går nämligen mycket nu när jag inte riktigt kan springa, som jag skrev om i förra inlägget).

Likes

Comments

Just nu har jag hamnat i en djup svacka vad det gäller träningen. Mina knän och benhinnor tillåter mig inte att träna så mycket som jag vill. Och jag lyssnar på min kropp. Om det gör ont vinner jag ingenting på att fortsätta.

Det var ungefär veckan efter terräng- SM som smärtan i mina knän blev så påtaglig att jag verkligen inte kunde springa. Då fick träningen istället bestå av cykling på spinningcykel och styrka. Tråkigt men nödvändigt. Så tränade jag i ca. 2 veckor fram tills denna veckan. Då sprang jag för första gången. Och ni ska bara veta hur mycket jag längtat efter att bara få springa! För er som inte tränar eller är aktiv i en sport är det nog svårt förstå hur man kan längta efter att springa, men löpningen är ju det jag brinner för. När jag har suttit på cykeln i arenan och sett de andra springa varv efter varv på banan är det ända jag vill att springa.

Men nu har jag varit väldigt noga med att ta det lugnt och att det inte får göra ont, för då slutar jag direkt. Att kunna träna fullt och få till en bra tävlingssäsong nästa år (med start redan i början av januari) är superviktigt för mig.

I torsdags sprang jag sammanlagt ca 7.5 kilometer (3x 2.5 km), dock i lungt tempo och det gick faktiskt ganska bra och jag kände mig väldigt glad och peppad under det passet! Den känslan vill jag kunna ha. Knäna börjar bli bra men benhinneinflammationen som började visa sig redan för ett år sedan och som det varit lite fram och tillbaka med, är inte lika lätt att bli av med. Benhinneinflammation gör sjukt ont eftersom det finns så många nerver på benhinnorna och det svåra är att det ibland kan det krävas flera, flera månader utan den minsta belastning för att bli bra.

Jag funderar på om jag ska gå till en sjukgymnast för att få hjälp (även fast min tränare är väldigt bra så kan det behövas fler som säger vad de rekomenderar). En sak som gjort att jag inte riktigt vill gå till idrottsskadespecialist är att jag är rädd att de ska säga att jag inte borde träna på flera veckor eller månader. En sådan sak skulle krossa mig... Men jag försöker säga till mig själv att inte ha brottom utan det viktigaste är att jag ska bli bra och att jag även ska kunna springa om 10 år.

Förlåt om det här blev flummigt, men det är så många känslor som snurrar runt. Tänk om jag inte kommer kunna träna fullt nästa år och missar alla tävlingar!!

Det löser sig säkert om jag har tålamod (hehe, inte min starkaste sida). Hoppas iallafall att ni mår bra!

Kram

Likes

Comments

Hej på er! Det var länge sedan sist och det har hänt en del. Men jag kan ju inte dra igenom allt utan nu tänkte jag berätta om vad jag gjorde i lördags.
På lördagsmorgonen åkte jag, två tränare och några från min löpargrupp upp till Huddinge. För där gick nämligen årets terräng-SM! Jag är jätteglad att jag blev uttagen att få vara med.

Vi kom dit några timmar innan min start (en av killarna skulle tävla tidigare). Vi hade innan fått berättat för oss att banan var superlerig och att man definitivt behövde springa med spikskor. Och synen vi fick av banan var densamma, om något värre. Det var så himla lerigt och blött. Banan på 2 km var i stort sätt bara på gräs. Men istället för att springa på just gräs var det vatten, lera och djup gyttja. Jag och min tränare gick runt banan för att kolla läget. Som tur var hade jag höga stövlar på mig, men blev ändå lerig upp på byxorna.

De flesta starterna var innan min start så jag hann kolla på ganska många. Att se de bästa löparna i Sverige var superkul och väldigt inspirerande. Att folk kan springa så fort är sjukt imponerande!

Ni kanske undrar hur själva loppet gick, och ja jag kommer dit snart.... Loppet var 4000 m, alltså 2 varv på banan. Och som jag nämnde ovan så sprang jag alltså i spikskor (de är var vita). Jag var faktiskt inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara. Såklart jag var nervös, det måste man ju vara, men jag kände att jag klarade mig bra. Ibland kan man ju bli så nervös att man nästan inte vill vara med. Men den här gången kände jag att pressen på mig inte var så stor och att jag inte förväntades göra en toppenprestation. Det var ju trots allt mitt första SM.

Under loppet tänkte jag inte så mycket utan mest att jag inte skulle ramla i leran och orka ta mig runt.

Efter loppet var jag väldigt trött i kroppen, lerig men nöjd över mig själv. Jag känner mig nu taggad på att träna inför säsongen 2018!

Kram

Likes

Comments

Hej på er! Först vill jag bara be om ursäkt över min dåliga uppdatering. Jag har bara inte hunnit med bloggen. Andra saker har blivit högre prioriterade (förlåt för det!)

Men nu tänkte jag iallfall berätta lite kort om några saker som händer nästa vecka.
Redan imorgon (måndag) är det en "löpartävling" på skolan. Spåret är ungefär 5.6 kilometer och går i skogen. Jag har kommit 2:a de två andra gångerna jag varit med så jag hoppas väl på en förstaplacering i år. Min form just nu är jag dock lite osäker på. Jag har ju inte tränat regelbundet på många veckor och dessutom var jag ju sjuk hela förra veckan. Målet blir att ta sig runt på en hyfsad till och jag är nöjd så länge jag gjort mitt absolut bästa.

På tisdag är det en tävling igen. KM (klubbmästerskap) 5.3 kilometer terräng.
Min känsla inför är väl lite liknande som inför imorgon. Vet inte riktigt hur min form är så har lite svårt att sätta några förväntningar på mig själv. Men att göra sitt bästa räcker ju.

En tråkig sak som hände i veckan var att min mobil helt plötsligt kraschade. Jag lämnade in den på Telia (där den är köpt) men de hade ingen aning om vad felet var. Så de hade blivit tvungna att fabriksåterställa den. Smart som jag är har jag ju inte backup på mina bilder så alla försvann. Började nästan gråta när jag fick reda på det, men det finns ju inget jag kan göra förutom att spara mina bilder på Onedrive, eller något liknande, i fortsättningen. Man tror ju aldrig att sådant ska hända (peppar, peppar...) men nu tar jag inget för givet.
Därför kan det komma en del inlägg utan bilder framöver eftersom kamerarullen är tom just nu.

Hoppas ni får en bra vecka!

Kram

Likes

Comments

Hej underbara ni.

Idag mår jag mycket bättre och kom faktiskt iväg på träningen. Som jag säkert nämnt tidigare så var det träningssäsongsstart idag. Vi var en stor grupp som tränade relativt lugnt för att sedan gå igen allmän info om kommande träning och händelser i klubben.

För mig var det ju första träningen på över 1 vecka (på grund av sjukdom) och det märktes verkligen att jag inte är i någon bra form nu. Hoppas iallafall att jag snart kommer tillbaka, och att den här förkylningen inte har försämrat min kondition och styrka alltför mycket.

Nu tänkte jag berätta lite kort om vad vi tränade. Först joggade vi en bit och körde igenom några uppvärmningsövningar för att bli varm. Sedan gav vi oss ut på 5-kilometerspåret. Med jämna mellanrum så stannade vi för att göra någon styrkeövning eller för att springa intervaller uppför backar. T.ex. en övning var att hoppa "grodhopp" uppför en backe och en annan var att springa en kort sträcka i lite högre tempo. 1 timme senare kom vi tillbaka till utgångspunkten och då stretchade vi de stora muskelgrupperna som hade fått jobba. Och som jag skrev här ovanför så hade vi sedan en genomgång av träningsplanering osv.

Imorgon ska jag träna igen och jag ser fram emot att komma igång med regelbunden träning nu.

Kram

Likes

Comments

Hej på er. Hoppas ni mår bättre än vad jag gör. Jag ligger här hemma i sängen och är sjuk. Nästan alla på skolan är/har varit sjuka nu i början av terminen, så det är ju inte konstigt att även jag blev drabbad. Men väldigt synd och tråkigt är det. Man missar ju mycket i skolan som man måste ta igen sen och träningen tappar man också på. Verkligeheten fortsätter ju medans man själv bara ligger i sängen/soffan och låter den passera.

Idag mår jag iallafall lite bättre än igår så jag hoppas att jag orkar titta på lite skolarbete. Skulle vara så skönt att ligga i fas när jag kommer tillbaka till skolan (förhoppningsvis imorgon). Gårdagen spenderade jag bara i sängen och soffan, och plöjde avsnitt efter avsnitt av serien The Vampire diaries och tittade lite på Youtube också. 

Blir väl någon liknande sysselsättning idag... 

Kram

Likes

Comments