Tropical Islands

Äventyr, Familj

Hej igen på er!

Jag har lagt bloggandet lite åt sidan på grund av tidsbrist och andra prioriteringar. På instagram är jag ganska aktiv dock men tänkte ändå att jag skriver ihop ett litet inlägg från vår härliga helg.

I torsdags packade vi ihop vår bil, lämnade Luna hos mormor och morfar, plockade upp ett par vänner och begav oss i en bilfärd mod Gedser, Danmark för att ta färjan över till Rostock, Tyskland. Därifrån bilade vi ner till en bit utanför Berlin för att besöka Tropical Islands.

Egentligen hamnade detta på en helg som var högst oläglig avseende allt som behöver göras i skolan, men weekenden bokades redan under sommaren så det var ganska hugget i sten. Och det var ju en himla tur för det var verkligen en intressant och rolig upplevelse. Jag har filmat massor och tanken är att det ska komma en vlogg inom kort, men först måste denna helvetes-vecka passera så att jag kan börja pusta ut efter allt som göras skall.

Generellt var vi vuxna något besvikna över upplevelsen i den stora bubbla som Tropical Islands finns i. Vi förväntade oss fler rutschkanor, varmare temperatur och varmare vatten. Jag badade förvisso inte på grund av sår som ej har läkt efter operationen ännu men de övriga tyckte det var kyligt i vattnet.

Trots det tycker jag att det var en maffig upplevelse. De har lyckats få in väldigt mycket i bubblan. Allt från tält på "stranden" till hotellrum i pittoreska små byggnader. Två luftballonger var verksamma varav vi provade på att åka i en av dem. En regnskog med tillhörande växt- och djurrike. En spa-avdelning. Barnpool. Fiktiv strand. Lekland. Shoppinggata.

Ja men ni ser.

Det fanns massvis att göra för både barn och vuxna.

Barnen var alldeles lyriska hela helgen. Både för upplevelsen i sig men också för att vi var ett så stort gäng som reste tillsammans. Även om det är svårt att synkronisera 14 personers olika viljor ibland så är vi generellt sätt mycket nöjda med vistelsen.

Det var dock en ganska tröttsam resa både dit och tillbaka eftersom vi körde nattetid. Det fick bli två vakna nätter på fyra dygn.

Vi landade hemma kl 05:30 på måndag morgon efter en resa som påbörjades 20:30 kvällen innan.

Vi bodde i ett stugområde på campingen utanför bubblan. Om jag förstår det rätt så kom vi över ett erbjudande där vi betalade ca 4300 kr för tre dagars inträde i bubblan och två nätter i lilla stugan. Inga måltider inkluderade.
Första kvällen åkte vi till en livsmedelsbutik ca 20 minuter bort för att handla på oss lite snacks, frukostprovianter och annat gott. Vi åt ca en måltid om dagen inne i bubblan, förutom all dricka, slush-ice o dyl. till barnen.
Barnvagnar är tillåtna inne i bubblan.
Vi såg inga skyltar på att det skulle vara förbjudet att ha med egen mat så vi hade faktiskt smörgåsar, dricka, snacks o så med oss in.
Vi tillbringade ca 10 h per dag där inne så vi ville undvika att äta samtliga måltider i deras restauranger.

När man checkar in i bubblan får man ett armband som är kopplat till en kredit på 250Euro. Varje gång du gör ett köp inne i bubblan blippar du armbandet så läggs det till på din slutgiltiga faktura. Denna betalas vid utcheckning.
Det finns naturligtvis omklädningsrum och duschar inne i bubblan men det kan vara bra att känna till att de är öppna för alla och inte särskilt privata.

Det kommer som sagt en video så småningom men tills dess får ni hålla till godo med bilder. Har ni frågor om annat ni funderar över så bara hör av er.