Dag 4
Idag var det dags för lite puls och shopping, så vi tog bussen till Philipsburg. Detta är den mest turistiga delen av Saint Martin, där alla kryssningsfartyg lägger till. Det var roligt att se, men jag trivs bättre när det är lite färre människor och lite mer chill 😎
Det var dock en bra dag att vara i "stan" då det kom fler scwalls än vanligt. Scwalls är lokala, väldigt intensiva regnskurar. Det är ganska skönt när de kommer då de kyler ner luften lit, men det är bäst att hålla sig under tak. I morgon hoppas vi att vinden har lagt sig något så att vi kan komma iväg. Seglare trivs bäst på havet... 😉

Dag 3
Idag tog vi färjan till grannön Anguilla. Framme vid kajen möttes vi av ett antal taxichaufförer som ville köra oss till olika delar av ön. Visa av gårdagens taxifärd (svindyr) och hurtiga som vi är bestämde vi oss för att promenera. Anguilla har en fantastiskt vacker natur, men Irma har gått om möjligt ännu hårdare fram här. Med lite fantasi kunde man ana sig till hur fina hotellanläggningarna har sett ut, med poolområden och tennisplaner men nu så det mer ut som ruiner. Det gjorde riktigt ont att se.
Vi stannade på stranden vid den enda öppna strandbaren. Baren drevs av en tjej som även drev lägenhetshotellet intill. Hon berättade att endast två av trettiotvå lägenheter var i skick att hyras ut, och att de räknade med att ha renoverat klart i november. Men köket är det inget fel på sa hon med ett leende, så vi bestämde oss för att äta lunch där. Kan varmt rekommenderas, supergott!
Vi njöt av dagen på stranden och när det började närma sig tid för att gå tillbaka till färjan frågade jag tjejen vilken väg som är snabbast att gå. "Ska ni gå?!" utropade hon förskräckt. "Det är ju jättelångt, jag kör er. Jag har en minibuss, alla får plats". Sagt å gjort, in med alla i bilen och iväg till färjan. Vi lovade att komma tillbaka när hennes lägenheter är uppbyggda igen. We will be back, for sure!

Dag 2
Idag har vi solat och badat i Simpson bay. Lugnt och skönt sätt att komma in i rytmen här. Efter det blev det lite mekande med båten. Även på en så fin båt som Amarone finns det alltid något som behöver fixas. Idag va det en lanterna och byte av uthal.
På kvällen tog vi bussen över till den franska sidan för att äta middag. På denna sidan var nästan allt mörkt och igenbommat, så vi blev lite osäkra på om det skulle finnas något matställe öppet. Vi som är vana vid att segla i Medelhavet hade inte tänkt på att alla butiker stänger klockan 18. Men vi hade börjat prata med en kille på bussen som arbetade på båtvarvet, så han visade oss ett riktigt mysigt ställe nere i hamnen. Efter middagen kom nästa insikt, sista bussen gick kl 20, så det fick bli taxi. Tur att vi läste först tillbaka i båten i turistguiden att Marigot är "No go area" på kvällen. Vi beslöt att åka tillbaka till Marigot i morgon igen innan vi åker över till Anguilla, det skulle vi inte ångra!
Morgonen efter tog vi en tidig buss till Marigot igen. Då va marknaden i full gång och byn var full av liv! Vi njöt av en fruktsmoothie innan färjans avgång.