Gravidkraft

Preggotips! Gravidträningsboken jag skrivit om tidigare där jag och min lille pöjk i magen fick den stora äran att gästspela i på bild är här! Denna fick jag rykande färsk i min hand på bokreleasen nio dagar efter att Gillis var född. Hade jag fått den nio månader tidigare hade det varit mycket bättre! Även om jag har tränat på olika sätt i större delen av mitt liv och b.la har min naprapatutbildning i ryggen så tyckte jag det var mycket oklarheter med vad jag kunde göra och inte när jag väl blivit gravid. Rädslan för att göra "fel" och få ont fanns trots att jag dagligen hjälper människor i smärta med just träning.

Bild lånad av Balkong Förlag

Detta är en gedigen träningsbok för den gravida. Den är fri från träningshets, fördömande pekpinnar och är till för vem som helst som vill ha större förståelse för kvinnokroppen. Som gravid kvinna får man utstå alla möjliga tyckanden bara av ens rena uppenbarelse men också åsikter om vad man borde och inte borde göra och om man ändå inte skulle vara orolig över att magen är för stor/liten/rund/fyrkantig osv. Detta försvann dock inte riktigt efter att ungen kommit ut förstod jag senare. I alla fall, pekpinnar är det sista man vill ha som gravid. Däremot behövs förståelse för kroppen och vad den faktiskt klarar av. Vi behöver inte vara rädda för att röra på oss men vi behöver veta på vilket sätt. Viktigast av allt är att lära sig lyssna på kroppen för den säger till vad som går bra och inte. Något som Emma förklarar på ett lättförståeligt sätt.

Boken tar oss igenom övningar som man kan utföra med sin egen kroppsvikt och enklare träningsredskap som t.ex en pilatesboll. Du behöver alltså inte ett dyrt gymkort för att kunna göra dessa övningar. Det finns också personliga berättelser som går in på vad som kan ske runtomkring graviditet och förlossning, som olika komplikationer och förlossningsdepression som jag lyckligtvis varit förskonad från även om jag upplevt både graviditet, förlossning och tiden efter som en känslomässig berg- och dalbana deluxe. Förlossningsdepression är vanligare än vad jag hade förstått sen innan och är förknippat med skam och därför något vi behöver prata mycket mer om.

Jag upplevde själv att siktet var så otroligt inställt på förlossningen att tiden efter kändes så långt borta att jag nästan inte trodde den skulle komma. Då när allt börjar på riktigt. Har man varit snäll mot kroppen och tagit hand om den så gott man kunnat är det den bästa grunden oavsett vilken slags förlossning man sen har. Jag hade mycket nytta av gravidyoga för rörlighet, cirkulation och välbefinnande. Och så tyckte jag att det hjälpte mig slappna av bättre under förlossningen. Min förlossningsberättelse kan du läsa om här. Om gravidyoga står det mer om i boken.

Jag fick ställa upp på flera olika "tillstånd". Att vara kissnödig var ett sådant! Denna måste väl ändå ta priset som bokens bästa bild? =)

Boken finns att köpa på Akademibokhandeln och Adlibris mm.

Gillar

Kommentarer