Hej bloggen, det var länge sen ;)

​Long time no see osv.

Vad har hänt sen sist? Start på kostprogram tolv veckor från och med förra måndagen, alltså den 4 mars. Första vägningen i tisdags och efter åtta dagar visade vågen minus 2,4 kilo vilket jag är galet nöjd med. En bra start betyder oerhört mycket. Energinivån är lite upp och ner, men jag tycker ändå att den sakta men säkert stabiliserar sig. Träningen rullar på och jag har bestämt mig för att få in motion varje dag. Hinner jag inte till gymmet eller spinningen så blir det en promenad på minst trettio minuter.

Tålamod är ett nyckelord när det kommer till strikta perioder med kosten. Tålamod med sina egna tankar, tålamod med suget efter onyttigheter som faktiskt "bara" är att tänka bort och andas sig igenom. Jag vet att det är det svåraste för många, men det är bara att kämpa emot. Borsta tänderna, tugga tuggummi eller göra något helt annat är bra tips på när suget sätter in. 

Det är också helt galet vad som triggas i hjärnan när helgen kommer. Det är så fruktansvärt djupt inrotat att man ska moffa onyttigheter fredag och lördag, jag har själv gjort det sen jag var liten och min mamma ställde fram chips&dip före maten (!) varje fredag och lördag. Hmmm, kanske därför jag är en sån sucker för chips, det slog mig nu faktiskt :)

Att stå emot onyttigheterna ett ganska bra tag in i kostschemat är också en bra idé tycker jag. Då talar i alla fall jag om för min hjärna att det är bra och skönt att stå emot suget. Om ett par veckor inför jag en sk ätardag, troligtvis kommer jag att lägga den på lördagar. Då kommer jag att äta det jag tycker allra mest om, men ska samtidigt inte tappa det helt. Självklart skulle jag kunna köra fruktansvärt strikt i alla tolv veckorna, men risken är då att det blir alldeles övermäktigt. Balans, balans, det är är ett av mina ledord.

Hoppas ni mår bra! Jag vill ha vår nu, så less på gråväder, minusgrader och skit.

Puss och torsdagskärlek :)


  • 53 visningar

Gillar

Kommentarer