San Ignacio

På morgonen, efter tre nätter på Caye Caulker, tog vi färjan tillbaka till fastlandet. Där steg vi på en av de där vidriga bussarna till San Ignacio. Jag tyckte att det kändes som att det var något fel på bussen, som att hjulen inte riktigt fick fäste. Det var riktigt obehagligt att sitta på bussen. Från bussfönstren i Belize såg man mest en massa elände, men ibland såg man även fin natur. Bussresan var som tur var inte så lång som jag trodde. Vi kom fram till San Ignacio på eftermiddagen. Där fick vi bo på det bästa hotellet under hela resan. Lite kul att både det bästa och det sämsta hotellet låg i Belize. Tyckte verkligen om vårt hotell i San Ignacio, även om standarden inte var lika hög som i Europa. Men det lärde jag mig att man fick räkna med i Mexiko och Centralamerika. När vi installerat oss på hotellet åkte vi och tittade på några mayaruiner.

Nästa dag var det dags för det jag tyckte var höjdpunkten på hela resan: grottvandring i ATM Cave. "ATM" står för "Actun Tunichil Muknal", som är ord på ett mayaspråk. Det finns alltså ingen bankomat inne i grottan. Vi fick inte ta några bilder där inne, för det är förbjudet sedan år 2008. Alla bilder därifrån är tagna innan dess. Det var i alla fall jättespännande att simma, vada, klättra bland trånga utrymmen och se skelett efter mayaindianer och rester av krukor inne i grottan. Vill dock inte in dit fler gånger, haha. Bilderna är från Maya Walk Tours.

På kvällen åt vi som vanligt middag och morgonen därpå var det dags att korsa gränsen till Guatemala!