Vad jag äter // Vad jag borde äta

Food & diet, Health & wellness

Det här med mat är ju ett väldigt intressant ämne, alltid på tapeten. Jag älskar blogginlägg i stil med What I eat in a day. Hur man kan inte älska det? Haha! Eller ja, nu finns det givetvis de som inte bryr sig om vad de äter, jag har varit likadan i mina yngre dagar, och alla får ju göra precis som de vill. Men jag vill gärna leva länge och vara så frisk som möjligt i mitt liv, därav ett naturligt intresse för hälsa och mat. Jag tycker dock inte att man ska vara för hård mot sig själv.

Jag skriver en livsstilsblogg med fokus på hälsa och välmående, och då hittar man också mycket bilder på mat om man skrollar genom bloggen. Men det betyder inte att jag äter en perfekt kost, eller att jag inte dricker alkohol någon gång, eller att jag inte hoppar över måltider. Långt ifrån. Men precis som att jag hoppas att denna blogg ska fungera som inspiration för dig, så hoppas jag också att den ska fungera som inspiration för mig själv. Det är ett väldigt effektivt sätt att inspirera sig själv tycker jag. Genom att skriva om välmående, läsa och forska så lär jag mig också själv och väcker mitt eget intresse vilket bidrar till bättre vanor.

Jag skulle inte kalla mig själv för kräsen, men jag kan absolut inte slänga i mig vad som helst när som helst. Jag funderar ofta på vad jag borde äta i förhållande till vad jag faktiskt äter, men försöker att inte döma mig själv och mitt beteende utan att istället berömma mig själv för de framsteg jag gör. För det känns som ett ständigt on going projekt det här med mat.


FRUKOST:

Det här är min svagaste punkt utan tvekan. Jag äter oftast ingen frukost. Och det är skitdåligt. Men jag har liksom aldrig gjort det. Jag önskar att jag vore en sån som är supersugen på frulle direkt jag öppnar ögonen, men har aldrig känt den känslan. Haha! Jag blir snarare illamående vid tanken på mat direkt jag vaknar. Jag minns ofta i högstadiet och gymnasiet när jag kunde sitta på lektionen innan matrasten och tänka "hm.. jag har inte ätit något sen 19-tiden igårkväll." Dvs 17 timmar sedan. Vad jag inte förstod då var hur lågt mitt blodsocker var och hur cranky jag blev för att jag inte ätit frulle. Numera känner jag av direkt jag varit utan mat en längre tid att mitt humör dalar. Men allt som oftast börjar jag dagen med något i vätskeform. Det går lite i perioder, nu är jag väldigt inne på färskpressad apelsinjuice med MSM, ibland smoothie. Är jag superduktig blir det frukt. På helgerna blir det oftast lite bättre, för då äter jag tillsammans med Niklas och vi brukar ibland lyxa till det ordentligt. Anyway.. Målet vore ju att kunna sänka en tallrik bovetegröt till frukost. Jag ska jobba på det.

LUNCH:

Det beror på om jag är hemma eller ej. Är jag på jobbet så är jag dödshungrig vid lunchtid och hade säkert kunnat äta en häst eller två. Och har jag tur så har jag förberett matlådor för veckan, så då värmer jag det i micron. Oftast någon proteinkälla tillsammans med lite kolhydrater och maaassaaa grönsaker. Har jag inte matlådor med blir det något ur butikshyllan. Utbudet är inte jättehävt. Jag gillar inte micromaten som finns i hyllorna, så oftast blir det en färdig sallad, eller så en laxsoppa med knäckebröd. Jag kan lova att jag inte är mätt särskilt många timmar på det. Befinner jag mig hemma en dag så blir det ganska lätt lunch, och har vi matlådor äter jag det. Jag är oftast inte lika hungrig om jag är hemma och har ledig dag.

MELLIS:

Ibland slarvas det med mellanmålet, men har jag ätit en lätt lunch måste jag nog ha mellanmål för att klara mig till middagen. Smoothie går oftast smidigt som mellanmål (kan rekommendera ​denna​!!). Och kanske någon bar till det, bare bar är en favorit. De innehåller inte så mycket socker. Frukt går ju också himla smidigt sådär i förbifarten, typ äpple med jordnötssmör. Eller ve och fasa, en bit choklad pga tidsbrist. Äter jag väldigt tidig middag så kan det bli mellis på kvällen också, fast då kanske man kallar det för kvällsmål. Hehe!

MIDDAG:

Middag äter vi oftast runt 18-20 tiden. Lite väl sent kanske, men jag jobbar oregelbundet och konstigt så ibland kan det bli ääännu senare. I en period åt vi middag kring 21:30 varje kväll, vilket inte är så hejsan med tanke på sömnen. Vi brukar dock göra allt i vår makt för att vi ska kunna äta i rimlig tid och gärna tillsammans. Jag tycker middagen är ett jätte viktigt mål, mest för den sociala biten, och just av den anledningen brukar jag försöka se till att vi äter tillsammans i mån av möjlighet. Vi äter mycket kyckling hemma hos oss. Jag är dock den som lätt tröttnar på mat, medan Niklas säkert kunnat äta samma maträtt 400 dagar straight. Numera har vi ju försökt införa mer grönsaker i kosten och faktiskt också flera dagar vegetariskt. Jag märker att min mage tackar mig speciellt när jag inte äter lika stora mängder köttfärs längre, för det kunde vi tillaga väldigt ofta förut eftersom det är så enkelt. Typ var och varannan dag. Men rött kött är ju inte det mest hälsosamma, därmed inte sagt att vi utesluter det helt. (Jag är helt frälst i ​dessa​! Och ​denna hade jag gärna ätit idag också!) Hur som helst gillar jag massa grönsaker i alla möjliga färger och former, sötpotatis är en favvo, kyckling går oftast hem, fyllda champinjoner. Idag ska vi t.ex. testa laga kycklinglasagne och jag tror att det är något jag gillar. När vi tillagar mat så är målet att det ska räcka åtminstone i 2-4 dagar. Gör vi matlådor så blir det för 5-6 dagar. Mycket smidigt!

Som vi kan konstatera så finns det en del att jobba på. Regelbundenhet och ordentligt mängd mat, speciellt frukost då. Jag VET hur viktigt det är och hur mycket bättre jag hade mått i slutändan. Men jag tycker nog att det är ganska svårt. Jag är heller inte den som vill utesluta något ur min kost helt och hållet. Jag tror på "måtta med allt". Är jag sugen på en pizza på söndag kan jag gladeligen äta det utan att känna att det inte passar in i min kost.

Hur tänker du kring det här med mat?

GLÖM INTE ATT FÖLJA MIG PÅ BLOGLOVIN & INSTAGRAM

Gillar

Kommentarer

NICOLE,
Så härligt inlägg, tycker också om dem 😃
nwistrand.forme.se
saramoller
saramoller,
Tack så mycket! Härligt 😘
nouw.com/saramoller
MALIN SUNDIN - MOM TO BE,
Gud vilka härliga matbilder 😊
malinsundin.se
saramoller
saramoller,
Tack snälla du 😘
nouw.com/saramoller
Christina,
Toppen inlägg! 😊 Jag har ganska sund syn på kost just nu tycker jag. Försöker äta varierat, lämna sockret till helgen och dricka mycket vatten. Det sistnämnda är jag riktigt kass på men när jag har vattenflaskan med mig så går det bättre. Frukost älskar jag, min favorit är gröt med en massa god topping. Btw, håller på och läser hjärnstark nu som bäst.. Älskar den!
finachristinas.com
saramoller
saramoller,
Tack snälla! 😊 Det verkar som en sund syn tycker jag! Det där med vatten är ju svårt, men att "lura" sig själv genom att ploppa i några hallon eller lite citron gör vattnet mycket mer intressant 😃 Och vad roligt att du gillar boken, jag hade det på känn 😉
nouw.com/saramoller
Valeria,
Åh ser så himla mumsigt ut!
rusikvale.blogspot.se
saramoller
saramoller,
Roligt att du tycker det 😊
nouw.com/saramoller
BLOG_of_FOODCRAFT
BLOG_of_FOODCRAFT,
Superfin och intressant blogg du har också! Ska kolla runt lite 😉
nouw.com/blog_of_foodcraft
saramoller
saramoller,
Taack <3 Va roligt att du tycker det 😊 Du är så välkommen så!
nouw.com/saramoller