Veckans recension - Mitfordmorden del 1 - Mysteriet på Asthall

Titel; Mitfordmorden. Mysteriet på Asthall

Författare; Jessica Fellowes

Antal sidor; 406

Handling; Året är 1920 och Louisa Cannon drömmer om en väg ut ur fattigdomens London, en stad svårt märkt av det nyss avslutade världskrigets fasor. Louisas räddning blir en anställning i hushållet hos den berömda familjen Mitford på Asthall Manor, i Oxfordshire. Som barnsköterska och sällskap till Mitfordsystrarna får hon med ens tillgång till en ny, förtrollad värld. Särskilt fäster hon sig vid den klipska och vackra sextonåriga Nancy, den äldsta systern som älskar detektivhistorier och vill upptäcka världen utanför Asthall.

Men när sjuksköterskan Florence Nightingale Shore, guddotter till sin berömda namne, mördas på tåget till Hastings, finner sig Louisa och Nancy intrasslade i mordhärvan. Ett mord vars efterverkningar sträcker sig ända till Asthall.

Vad tyckte jag? Jag var helt såld på den här boken när jag såg att den var skriven av samma författare som skrivit Downton Abbey samt att den utlovades vara i samma anda som Agatha Christies deckarromaner. Ni som varit med när jag skrivit om böcker vet kanske att jag är en stor Christie-fantast och jag har en förkärlek till brittiska draman ( jag har faktiskt tänk köpa den nya dvdboxen med Downton Abbey på mellandagsrean om den finns med). Så självfallet trodde jag att jag skulle vara eld och lågor över denna bok och det svider riktigt att säga att jag inte gillade den så mycket som jag hade velat.

Denna bok var enligt mig otroligt tråkig och alldeles för lång för det mysterium som vi får följa. Författaren hade utan problem kunna dra ner boken på 100 sidor för att få lite mer fart för i berättandet för handlingen drar verkligen ut mycket längre än vad som är nödvändigt. Sen blir jag faktiskt väldigt förvånad att Fellowes valt att använda en verklig familjs namn, smeknamn och manér till sin bok när de inte hade något att göra med detta mordet, som även det är en verklig händelse.

Jag har läst en hel del recensioner på Goodreads efter att jag läst ut denna och jag håller med andra läsare på många punkter när det kommer till denna bok. En av dessa punkter är att det känns som att Fellowes har tagit Mitfordfamiljens namn till sina böcker bara för att tjäna in extra pengar av dem som är intresserade av deras liv. Familjen Mitford fanns på riktigt under den här eran, så alla namn som används i denna bok var riktiga personer i den engelska societeten men alla händelser i denna bok ( förutom mordet ) är 100 procent fabricerat i författarens fantasi samtidigt som mordet på Nightingale Shore, samt vittnen/vittnesmål som nämns i boken är äkta dokumenterade händelser och personer, vilket Fellowes även skriver i bokens efterord. Varför då inte använda ett annat namn slumpmässigt valt för bokens skull och ändå sen genomföra upplägget som som är i boken; att man besöker advokater, poliser, luskar bland vittnen och så vidare istället för att prompt sammanväva dessa verkliga personer och händelser som inte hade något med varandra att göra?

Nej, jag vet inte, hela den biten känns ¨fel¨ enligt mig, det är en lite knepig känsla. Jag har dock den andra boken i serien som jag plockade upp i våras på bokrean och jag ska läsa och se vad jag tycker om den. Jag ska ge den en ärlig chans men om jag inte gillar den så känns det som att jag får lägga denna serie på hyllan.

Jag gav denna bok betyget 2 av 5.