Veckans recension - Kyrkogårdsboken av Neil Gaiman

Titel; Kyrkogårdsboken

Författare; Neil Gaiman

Antal sidor; 332

Handling; Mördaren Jack kommer aldrig att sluta leta efter barnet som kom undan. Han slutförde nästan sitt uppdrag; mamman, pappan och ett barn, alla döda. Men en i familjen undkom. Barnet växer upp skyddat av sina fosterföräldrar och alla de andra varelserna som lever på kyrkogården, hans nya hem. Pojken, som kallas för Ingen, växer upp och lär sig allt han behöver veta i de dödas värld. Men en dag har hans öde hunnit ikapp honom då Jack får får upp upp spåret efter pojken som en gång gled ur hans händer och Ingen svävar återigen i livsfara.

Vad tyckte jag? Denna bok överraskade mig! Detta är den tredje boken jag läst av Neil Gaiman och det detta var egentligen författaren ¨sista chans¨ från min sida då jag inte alls fastnat för de tidigare böckerna jag läst och Gaiman har även skrivit en av de värsta böckerna jag någonsin läst ( som konstigt nog är en av mina absoluta favoritfilmer ). Jag är så glad att jag plockade upp den här boken. Den var riktigt underhållande och jag läste ut den på en dag. Boken kastar in läsaren under natten då Ingens familj blir mördad och vi får därefter följa barnet från det tillfället och sedan vidare under de år som passerar genom enskilda berättelser då vår huvudperson möter olika karaktärer och lär känna olika aspekter av kyrkogården som alla blir viktiga under bokens klimax. Jag personligen älskar när delar ur föregående kapitel spelar en roll i slutet och inte bara är avstickare för att fylla ut boken med så många sidor som möjligt.

Själva boken är inte läskig, på Adlibris så ligger boken i ålderskategorierna 9-12 och 12-15 år så den kan inte vara alltför brutal eller läskig utan denna är mer en mysrys-bok som jag tror att jag lätt skulle ha kunna läst när jag var runt 10 år då jag började läsa för nöjes skull trots att en stor del av intrigen handlar om mord. Språket är lätt och trots att det ibland är väldigt långa kapitel i boken ( tror att det längsta var runt 50 sidor ) så kändes det inte alls av. Sen ännu en positiv sak ut mitt perspektiv är att trots att denna bok är skriven för en yngre läsare så har inte författaren dummat ner varken karaktärer eller själva handlingen utan det är en bok med allvarliga faror och konsekvenser för dem som gör felsteg och misstag och det uppskattar jag. Det är inte alls den känslan som man kan få av andra böcker i samma ålderskategori när det blir lite ¨ oj, nu gjorde jag detta som var otroligt dumt men det gör ingenting på grund av X och Y, låt oss gå och äta glass¨ utan denna bok har riktiga konsekvenser för det som Ingen gör och det fick hotet från vår nemesis att kännas så farligare.

Jag gillade som sagt denna bok väldigt mycket och det är till och med så att jag skulle kunna tänka mig att köpa en till upplaga än den lilla halvslitna pocketboken som jag plockade upp på röda korset, det släpps en jättefin utgåva av boken till mars nästa år, haha!

Jag gav denna bok 4 av 5.