Vikten av återhämtning 

Nu är det bara timmar kvar till semester och jag är nog inte ensam om att känna ett väldigt stort behov av återhämtning. Perioder med mycket stress måste följas av lugnare perioder. Om man inte får tillräcklig återhämtning är risken stor att man drabbas av en ihållande trötthet, vilket på sikt kan leda till utmattning.

Men vad är egentligen en lugn period och återhämtning?

När man talar om återhämtning brukar det ofta talas om flera olika sorters återhämtning.

Det första som många tänker på är associerat med att ligga raklång och inte göra någonting. Så kallad lågansträngningsaktiviteter och detta är precis vad det låter som – aktiviteter som kräver minimalt med ansträngning. Titta på TV, bläddra i en tidning, läsa en bok, klappa en hund.

En annan typ av återhämtning får du när du är social och umgås med andra människor. Givetvis beror det på vem du väljer att umgås med, men effekten av sociala aktiviteter verkar vara väldigt bra för återhämtningen. Socialt stöd är genomgående relaterat till bättre återhämtning!

Fysisk aktivitet står för ytterligare en form av återhämtning (och tillhör en av min personliga favoriter). Det kanske låter lite motsägelsefullt att du kan återhämta dig genom att vara aktiv, med faktum är att fysisk aktivitet innebär en kognitiv avkoppling jämfört med arbetsrelaterad aktivitet. Fysisk aktivitet tvingar oss att ta en paus från arbetsrelaterade problem och verkar stimulera både fysiologiska och psykologiska processer som bidrar till vårt välbefinnande.

Sist men absolut inte minst när man talar om återhämtning är sömn. Det kanske mest centrala för att vara funktionell? När vi får en god natts sömn händer massa bra saker i kroppen – blodtrycket sjunker, andningen blir lugnare, hjärtat slår långsammare, kroppstemperaturen sjunker och musklerna slappnar av. Samtidigt sker en uppbyggnad genom att immunsystemet aktiveras och insöndringen ökar av bland annat tillväxthormon och testosteron. Sömn har också en positiv effekt på stresshormoner.

Så passa på att blanda och ge!

En kombination av att bara vara, sova gott, röra på sig måttligt och njuta av trevligt, socialt umgänge ger en ovärderlig återhämtning.

Njut och Må väl!

❤️

Källa: Stressforskningsintitutet

Gillar