Vatten!!

Vatten! Vatten! Vatten!

I denna rekordvärme är det väldigt viktigt att hålla vätskenivåerna i balans och i tidningen Land fick man dessa bra tips som absolut är värda att delas:

1. Drick även om du inte känner dig törstig. Kroppen behöver ca fyra liter vätska under en varm dag. Men kroppen kan inte ta upp för stora mängder på en gång, så drick därför ofta och lite, hellre än sällan och mycket.

2. Avstå från hård träning. Under ett träningspass kan man tappa 3 procent av kroppsvikten i vätska.

3. Drick helst ljummet vatten, eftersom kroppen förlorar energi då den värmer upp vätskan till kroppstemperatur. Undvik alkohol och kaffe, som är vätskedrivande.

4. Vatten i all ära, men bäst är att lägga till salt och druvsocker för ett snabbare resultat. Tumregeln är att lägga i 6 teskedar socker eller druvsocker samt ett 1/2 tesked salt per liter vatten.

5. Ha koll på dina toalettbesök. Om du kissar allt mer sällan eller om urinen har en mörk färg är det varning för vätskebrist.


Lite roligare och lite festligare blir det om man smaksätter vattnet. Idag blev det en klassiker med frysta hallon och mynta. Om man dessutom låter vattnet stå en stund blir det extra gott och fungera som "varrdagsrosé" :)

Gillar

Kommentarer