Tips på hur du kan minska din stressnivå och må bättre

Trots att det är Sommar, härligt väder och många är lediga är Psykisk ohälsa ett vanligt problem. Här är några tips på hur du kan minska din stressnivå och förhoppningsvis må lite bättre

Pausa. Andas. Reflektera

Ta några långsamma andetag: andas in genom näsan och andas ut långsamt.

Att andas långsamt är ett av de bästa sätten att minska stressnivån eftersom det skickar signaler till hjärnan om att slappna av i kroppen.

Var uppmärksam på hur du mår och vad du tänker utan att döma. Reagera inte på tankarna och känslorna utan notera dem och släpp dem sedan.

Prata med andra

Det kan hjälpa att prata med personer du litar på. Håll regelbunden kontakt med dina nära och kära. Berätta för dem hur du mår och vilka bekymmer du har.

Följ en hälsorutin

Gör så här:

  • Stig upp och gå och lägg dig vid ungefär samma tid varje dag.
  • Var noga med den personliga hygienen.
  • Ät hälsosamt vid regelbundna tider.
  • Var fysiskt aktiv regelbundet. Det hjälper även om du bara rör dig med lätt intensitet i kanske 3–4 minuter, som vid en kort promenad.
  • Avsätt tid för både arbete och vila.
  • Se till att du även har tid att göra saker du tycker om.
  • Ta regelbundna pauser från arbetet framför skärmen.

Var snäll mot dig själv och andra

Sätt inte för höga krav på dig själv de dagar det känns jobbigt. Acceptera att du är mer produktiv vissa dagar än andra.

Försök att begränsa hur mycket du tittar på, läser eller lyssnar på nyheter som ger dig ångest eller gör dig upprörd. Ta del av de senaste nyheterna från källor du litar på vid specifika tidpunkter under dagen.

Att hjälpa andra kan även kännas bra för dig själv. Om du har möjlighet kan du erbjuda hjälp till personer i din gemenskap som kanske behöver det.

Sök hjälp om du behöver det

Tveka inte att söka professionell hjälp om du tror att det behövs. Börja gärna med att kontakta din husläkare. Olika stödlinjer på telefon kan också vara till hjälp.

Översatt av SDL Inc.

Detta är endast avsett som information. Rådgör med lokal sjukvårdsmyndighet.

Läs mer på who.int


Psykisk hälsa är grunden för vårt välbefinnande, vår fysiska hälsa och vår funktionsförmåga. Begreppet kan vara svårt att förklara men kortfattat handlar det om hur vi mår och trivs med livet, men också om vår förmåga att klara av livets utmaningar, upp- och ned- gångar.

Ibland drabbas vi eller någon vi känner av psykisk ohälsa, med olika svårighetsgrad: från mildare och övergående besvär, till långvariga tillstånd som kraftigt påverkar funktionsförmågan.

Något som jag tycker är väldigt intressant är att forskning tydligt visat att fysisk aktivitet är en verksam ”medicin” mot framförallt lättare psykisk ohälsa. Att vara fysiskt aktiv har också visat sig kunna förhindra återfall i psykisk ohälsa.

Detta intresse har bland annat lett mig, till en plats i styrelsen för Mental Health Run. Ett välgörenhetsevenemang och Ett otroligt viktigt lopp som vill synliggöra kopplingen mellan fysisk aktivitet och psykisk hälsa.

Det är viktigt att påpeka att det inte är ditt eget fel att du drabbas av psykisk ohälsa, och det är inte enbart avsaknad av fysisk aktivitet som leder till mental ohälsa, utan det är ofta en kombination av genetiska, sociala och psykologiska faktorer som leder till att man utvecklar psykisk ohälsa. Även ekonomiska faktorer och olika livshändelser påverkar den mentala hälsan.

Det är också viktigt att komma ihåg att vi har olika förutsättningar att utföra fysiska aktiviteter beroende på olika mentala och fysiska funktionsvarianter. Fysisk aktivitet får därför betraktas som en del i att förebygga och behandla psykisk ohälsa. En liten, regelbunden ökning av den fysiska aktiviteten kan innebära en stor förbättring av din psykiska hälsa och ge dig en större motståndskraft mot psykisk ohälsa

Du kan också på ett fantastiskt sätt vara med att delta i arbetet mot psykisk ohälsa genom att delta i årets

Mental Health Run

2 oktober

Kl 13.00

Sjöhistoriska Muséet, Djurgården, Stockholm

OBS! Begränsat antal platser pga rådande restriktioner!

(Först till kvar gäller! )

Eller

virtuellt, valfri plats och med valfri sträcka

2 - 10 oktober

Allt överskott oavkortat går till psykiatrisk forskning.

Vill du dessutom visa ditt stöd och bära sommarens absolut hetaste tröja finns den och andra funktions produkter att köpa på Mental Health Run’s webbshop.

HÄR kan du köpa sommarens viktigaste outfit för härlig fysisk aktivitet!

HÄR anmäler du dig till årets viktigaste lopp!

Tack för ditt stöd och må väl! Varje steg räknas!

❤️

Förmånstagare 2021

Gillar