Instängd i en tank

Bild lånad från Alternativhälsan Östermalm

Long time no see....

Efter en helg med julkonsert, julkorv och adventsfirande startade veckan upp med en, vad man kan kalla, utbildningsdag.... Följt av en ledig dag!!! Så nice! Och det blev en sån där dag som man lyckas få till ibland, då man på något märkligt sätt får massor av saker gjorda. Så skönt! Dessutom började den väldigt spännande då jag efter skollämning begav mig in till stan för att lägga mig i en litet rum med saltvatten för att flyta runt en knapp timme. Jag hade pengar kvar på mitt friskvårdsbidrag från jobbet och föll pladask för denna hälsogivande upplevelse!

”Being in a float tank is like relaxing in outer space.” Float On, Portland, Oregon, USA

I Flytariet blir du tyngdlös, som i rymden, de ger kroppen möjlighet att slappna av, blodcirkulationen ökar även i de spända eller smärtande musklerna. Hjärnan får kapacitet över för att producera välgörande signalsubstanser som serotonin, tillväxthormoner, immunförsvarsämnen och prolaktin som är ett vitaliseringshormon. Stresshormonet adrenalin och noradrenalin minskar drastiskt (enligt forskning av professor Norlander, Sven-Åke Bood samt Anette Kjellgren vid Karlstads Universitet). Floating ger en speciell djupavslappning, i floatingtanken inträder ett tillstånd likt den djupsömn som kommer under nattsömnen, vissa uppskattar att floating-REST behandlingen motsvara 6 timmars sömn. För att uppnå varaktig hög effekt av floating behöver kroppen flyta minst 3 gånger under en 4 veckors period som invänjning. Sedan med underhållande pass, 1 gång var 3 – 4 vecka, eller vid behov.

Som ”nybörjare” valde jag ”rummet” att flyta i men nästa gång är jag lite sugen på ”tanken”. Avslappnad, blöt och varm tog jag sedan tag i alla dagens ärenden för att till sist dra på mig löpdressen och ge mig ut i det otroligt friska vädret för löpsäsongen 2019 års första träningspass...

Varm och blöt igen.... men på ett helt annat sätt... skönt ändå! Same, same but different!

Gillar

Kommentarer