Hälsosammare fredagssnacks

Fredageftermiddag och allt man önskar just nu är bara att få komma hem och starta FREDAGSMYSET!!

En heldag i skolbänken i ny skola med nya lärare och nya kursare. Man är lite slut i skallen av nya intryck. Hur som helst tänkte jag att det kunde passa att tipsa om lite hälsosammare snacks till fredagsdrinken. Eller snarare påminna om alternativen. För ni har väl inte glömt bort grönkålschipsen!! Som numer har blivit en klassiker. Och tycker man inte att de är knapriga nog slänger jag med en skål med rostade kikärtor.

Låt helgen börja!

Rostade Kikärtor

400 gram kikärtor på burk

ca 1 msk rapsolja

salt

paprikapulver

Spola av kikärtorna och låt dem rinna av. Torka eventuellt av dem med hushållspapper. Olja in kikärtorna och bred sedan ut dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Rosta i ugnen i 175 grader i ca 2 x 20 minuter. Kolla efter 20 minuter och rör runt bland ärtorna. Smaka av med salt och paprikapulver efter eget tycke och smak.


Grönkålschips

125 gram grönkål (strimlad i påse)

ca 1 msk rapsolja

salt

Massera grönkålen med olja och bred sedan ut den på en bakplåtspapperklädd plåt. Torka i ugnen i ca 150 grader i ca 45 minuter, tills kålen är riktigt torr och krispig. Salta efter smak och tillsätt evntuellt chiliflakes efter tycke och smak.


Gillar