Bikram yoga, vegopasta & Starka ben till advent

Lagom till advent drar den officiella träningsprogrammen inför Stockholm Marathon igång och jag har planer på att kliva på tåget. Förra året blev det av olika anledningar inte så att jag sprang och eftersom jag är lite ute efter revanch av mitt första lopp som inte riktigt resulterade i en sluttid som jag önskat tänkte jag att det får bli lite "all in" den här gången. Tidigare ramlade jag över en benutmaning från tidningen Iform som utlovar starka ben på 21 dagar och tänkte att det kunde passa bra att starta upp med, så den tänkte jag börja med idag.....Och så i fredags kom min bror och berättade att han precis börjat på Bikram yoga. Något som jag alltid velat prova. Hipp som happ hade vi bokat en träff på söndageftermiddagen och innan vi hann säga flasklock hade det blivit något missförstånd för plötsligt stod jag där med ett 30 dagars introduktionskort i handen!!! Gulp! Lite skumt att komma från morgonens ishallsträning med dottern till en yogasal med 38-40 graders värme. Och sen med svetten drypandes försöka slå knut på sig själv i possitioner som man inte ens trodde var möjliga

.Det kommer garanterat bli 30 intressanta dagar att se fram emot......

Bikram yoga är en form av Hathayoga bestående av 26 st asanas (kroppsrörelser). Det speciella är urvalet av rörelserna tillsammans med sammansättningen, värmen och luftfuktigheten. Bikram yoga är utformad för att värma upp och stretcha muskler, leder och senor i en viss ordning för att få bästa effekt. Bikram yoga förebygger, underhåller och rehabiliterar hälsan som helhet.

Vad som gör Bikram yoga unikt i jämförelse med andra yogaformer är att denna serie av rörelser utövas under 90 minuter i ett uppvärmt rum (38-40 grader).


Väl hemma igen blev det favorit i repris! Brasa och glögg, pastamiddag och sen mys framför tv´n med helgens andra julfilm, Polarexpressen.

Spagetti med spenat, pumpa & valnötter

ca 500 gram pumpa

1/2 tsk chili flakes

1 vitlöksklyfta

1/2 citron (zest och saft)

150 gram färsk spenat

30 gram valnötter

rapsolja

ca 400 gram spagetti

Skala och skär pumpan i bitar. Gnid in med lite rapsolja och salta en aning. Baka i ugnen i 225 grader, ca 35-40 minuter, tills den är mjuk och börjar få färg. Koka pastan någon minut kortare än vad som står på förpackningen. Skala och hacka vitlöken och fräs den lite mjuk i panna tillsammans med chili flakes. Mosa hälften av den ugnsbakade pumpan och blanda ner den tillsammans med resterande hela bitar i vitlökspannan. Blanda i den kokta pastan och färsk spenat. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. Toppa med valnötter, citronzest och eventuellt riven parmesan.

Aningens stel tog jag mig an dagens benövningar. 20 utfalls steg på varje ben, 40 totalt! Det är ju egentligen inte speciellt mycket... Gör det du med! Få starkare framlår, baklår och rumpa! Förbttra din balans och förhoppningsvis bli lite smidigare!!! Vem kan motstå? Sänk tempot om det är svårt att hålla balansen! Håll eventuellt ett kvastskaft eller liknande bakom ryggen för att garantera en trepunktslinje, mellan rumpa, skulderryggen och nacken.

Stå med fötterna ihop som startposition. Fäst blicken rakt fram och ta ett stort kliv framåt eller bakåt. Gå så djupt som möjligt utan att bakre knä nuddar vid golvet. Återgå till startposition.

Försök att behålla en så god hållning som möjligt genom hela övningen med bibehållen neutral rygg. Att kliva bakåt istället för framåt kan upplevas stabilare och skonsammare mot knä.

Imorgon blir det utfall åt sidan!! Yey!!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229