10 fantastiska skäl att ta en promenad

Det blev en härlig repris av gårdagens eftermiddag och långpromenad i härlig sol och vårväder. Drygt 1 mil på strax över 2 timmar och nästintill 20 000 steg!! Aningens öm under fötterna men det är det helt klart värt!!! Livet på en pinne i ”Coronatider” när man inte vill åka kommunalt.

1. Håll hjärnan ung

Hjärnan är sannolikt det organ som påverkas mest av att vi rör på oss. På kort sikt blir hjärnan bättre syresatt när vi rör oss, vilket beror på att blodflödet i hjärnan ökar. Och på längre sikt har regelbunden fysisk aktivitet andra effekter, såsom att det t.ex bildas nya hjärnceller i hjärnans minnescentrum. Fysisk aktivitet stärker dessutom frontalloben, hjärnans mest avancerade del där förmågor som koncentration, beslutsfattande och impulshämning finns.

2. Bli av med stress och förhindra utbrändhet

Fysisk aktivitet är en fullständigt makalös stressmedicin, kanske den allra bästa. Regelbunden träning leder till att stresshormonet kortisol successivt sänks.

3. Skydda mot depression

Om man dessutom får upp pulsen rejält blir effekten av motion likvärdig med antidepressiva medel vid lätt till medelsvår depression.

4. Förebygg diabetes

Fysisk aktivitet ökar musklernas känslighet för insulin och kan förebygga och försena insjuknandet i diabetes typ 2.

5. Håll blodtrycket nere

Regelbunden fysisk aktivitet med måttlig ansträngning ger ett bra skydd mot högt blodtryck.

6. Stärk ditt skelett

Muskler som används ofta och blir starka kräver mer av skelettet, så att nybildningen av benvävnad hela tiden hålls igång. Vilket bidrar till att minska risken för benskörhet.

7. Slipp åderbråck

Promenader tränar muskelpumpen i benen, som sörjer för en normal blodcirkulation. Gångträningen gör att blodet hittar nya vägar för att nå ut i benen, nya små blodkärl växer till runt förträngningen.

8. Skydda mot cancer

WHO:s senaste rekommendationer säger att 150 minuters fysisk aktivitet per vecka minskar risken för vissa cancerformer, däribland bröstcancer.

9. Håll tarmen igång

Motion är ett utmärkt naturmedel för att få igång en trög tarm. En lagom rask promenad dagligen räcker för att stimulera tarmrörelserna och motverka förstoppning.

10. Enkel vardagsmotion

Att ta fem minuters extra promenad om dagen, ta trapporna eller arbeta en timme stående varje dag kan göra mirakel för hälsan.

Väl gått & och må väl!

❤️


Källa: Anders Hansen

Gillar

Kommentarer