Vi ville göra en till bergsvandring i en annan nationalpark men tyvärr blev vädret för dåligt så det gick inte.. vi väntade ett par dagar för att se om det blev bättre men det blev det inte.

Istället började vi röra oss uppåt igen, den här gången mot Coromandel.

Coromandel är som en liten halvö kan man säga, sänder var en vacker väg längs kusten.

Vi besökte stranden New Chum Beach, för att komma dit behöver man gå en bit det går inte att ta sig dit med bil.
Vi kom när det var högvatten så vi fick vada i midjehögt vatten för att komma över till rätt sida innan vi kunde börja gå genom skogen längs med vattnet.
Jättevacker strand och det fanns en smal stig så man kunde komma högt ovanför för att se utsikten.

Det var iskallt i vattnet som ni kan se på mitt ansiktsuttryck haha.

Uppför ”lilla” kullen man ser bakom Max på sista bilen gick vi upp till.

Vi hann inte se så mycket av Coromandel som vi ville göra för vi letade jobb och under tiden vi åkte runt där fick vi ett jobb som skulle starta lite tidigare än tänkt.

Men det vi såg av Coromandel var väldigt fint och det finns nog mer att se och göra där.

Så efter några veckors road trip på nordön åkte vi ner till Fox Glacier för att börja jobba igen.

Fortsatte ner längs kusten genom New Plymouth för att göra en vandring i Egmont National Park upp på vulkanen Mt Taranaki.

Vädret skulle vara lite halvdåligt och kallt närmsta dagarna så vi var osäkra på om vi skulle kunna göra vandringen och efter det skulle det bli storm..
Vi bestämde oss för att prova att gå så långt vi kunde.
Vilket var det bästa beslut vi kunde tagit! Dagen började med toppenväder, så första biten var ordentligt svettig.

När vi kom högre upp över molnen såg man att molnen låg som en cirkel runt berget och vi var innanför vilket gjorde att vi hade sol. Så vi hade väldig tur!

Det var brant stigning hela vägen och sista biten var det stenigt och bitvis klättring och snö.
Toppen var snötäckt så vi gick så högt vi kunde innan det blev för mycket snö.

Vacker utsikt och cool känsla att vara uppe på en vulkan.

En härlig dag med en tuff men rolig vandring. Fin utsikt och härligt väder. Kunde inte blivit bättre!

I Rotorua körde vi också rafting (eller forspaddling) och det var hur kul som helst!

Hobbiton, lilla staden som hobbitarna bor i från Sagan om ringen!

Tur nog bokade vi om våra biljetter eftersom regnet började ösa ner. Så när vi väl åkte till Matamata där Hobbiton Movie Set ligger tittade solen fram! Wiho! För just den dagen passade perfekt att det var fint väder för att Hobbiton skulle visa sig från sin bästa sida.

Det var en guidad tur där vi fick se var en del av inspelningarna spelats in. Det är privat mark men hobbit-hålen som användes i filmerna finns kvar för turister och Sagan om ringer fantaster att besöka.
Bara att se omgivningarna och naturen med gröna kullar och får så långt ögat kunde nå, förstod man direkt varför man valt den här platsen att göra inspelningarna på.

Själv har jag bara sett ett par av filmerna och är inte något jätte fan, men det var väldigt kul att vara där och imponerande hur mycket detaljer man gjort för att få det så verklighetstroget som möjligt.

Men nu efteråt vill jag absolut se filmerna!

Nästa stopp var Rotorua. Staden som stinker ruttna ägg. Inte så fräscht men man vänjer sig vid det också.
Lukten kommer från thermal activity i marken för att det är vulkanlandskap.

En glad överraskning när vi kom till hotellet - som vi valde för att det var typ det billigaste vi kunde hitta - var att vi hade utsikt från balkongen över en stor del av landskapet med bubblande gejsrar och varma källor (där man annars måste betala för att gå gångbanan igenom området)

Även Rotorua bjöd på mycket regn. Men vem har sagt att det hindrar någon att vara ute ändå? Vi är ju trots allt i Nya Zealand, där det mestadels regnar.
Några uppehåll hade vi i alla fall, och när det inte öste ned som värst (för jag lovar er, då ÖSER det ner) åkte vi till The Redwood Forest. Gigantiska träd där vi gick en lång promenad.

En av dagarna var det fint väder så vi hyrde mountainbikes för att utforska skogarna mer, här finns även bland NZs bästa mountainbike spår. Vi cyklade massor av olika spår i olika terräng, uppför och nedför. En hel dag på cyklar och vi var lagom slut i kroppen. En härlig dag!

Nordligaste spetsen på NZ är Cape Reinga.
Där möts också Tasman Sea och Pacific Ocean. Man kunde faktiskt se på havet var gränsen är, man såg en linje där vågorna möttes!

På vägen tillbaka åkte vi längs västkusten. Bara en liten bit ned börjar stranden 90 Mile Beach, i början av stranden finns jättestora sanddyner. Vi hyrde brädor från en man i en liten vagn precis nedanför dynerna. Sen var det bara att traska uppför och surfa nedför! Galet roligt men jobbigt att trampa sand.

Vi sov en natt i bilen, vaknade tidigt med stela kroppar och fortsatte nedåt.
Vädret blev bara sämre.. efter ett tag med blandat regn och mulet regnade det konstant i några dagar så det blev inte mycket gjort, då var det skönt att bo på motell med ordentligt badrum/dusch, värme och Twilight maraton på tvn. Sådant som varit mer sällsynt lyx än vardag för oss.