Till alla dansande människor

Tänkte att eftersom det säkerligen är många dans och träningsälskare, liksom mig, som läser min blogg, så tänkte jag att jag skriver om lite tips träningsmässigt under sommaren. Jag utgår efter mig själv och hur jag kommer lägga upp mitt "sommarlov" för att vara förberedd när dansen startar upp igen. Jag kommer utgå främst ifrån hur ni dansare kan lägga upp ert sommarlov, men ni som utövar andra träningsformer kan självklart ta del av mina tips också.

Beroende på hur er träning sätt ut innan sommarlovet startade så kan det behöva se lite olika ut. Jag själv hade en så otroligt stressig vecka innan studenten så jag började mitt sommarlov med sjukdom som fortfarande inte gått över, så jag har vilat hela mitt sommarlov hittills.

Vila

Att vila helt två veckor efter slutet av terminen eller vad det nu är skulle jag rekommendera. Med vila menar jag vila ifrån all träning, just för att återhämta kroppen. Jag kommer sätta i gång med träningen efter mina två veckor lite lätt. Passa på!!! när du har ett helt lov utan insatta träningar, passa på och vila medans du kan. Sätt inte igång och fortsätt hårdträna direkt. Vila upp kropp och knopp ett tag tills träningssuget verkligen kommer tillbaka. Har du vilat från dans och träning ett tag blir i alla fall alltid jag mer taggad på att träna. Tränar du ett helt år väldigt intensivt behöver kroppen ca 1 månads vila/lugnare träning för att inte bli övertränad när du kommer tillbaka till dansterminen

Alternativ träning

Mitt andra tips är att släppa själva dansträningen en stund och fokusera på annan träning. Dansare har oftast inte så bra kondition eller uthållighet. Satsa på att träna där du kan förbättra din kondition, hitta någon träningsform där du får upp pulsen som passar dig och som du tycker är rolig ex: löpning (vanlig löpning kombinerat med intervallträning). Försök även hitta träningsformer som ger stabilitetsträning ex: Pilates, Yoga. Om du har ev skador eller vet om att du är svag någonstans, gör rehabiliteringsträning där du stärker dessa. Simma är också ett bra och skonsamt alternativ.

Kost

Ät och njut av sommarens goda mat. Har inte mycket mer att säga än ät mycket och ät gott. Försök såklart äta hälsosamt mestadels, men herregud, det är sommar och unna dig. Vid träning, komihåg att äta mycket och ofta och drick vatten hela tiden.

Min sommarträning

Vecka 1: springa 1-2 gg: 1 ca 3km och ett ca 4-5km. Gymma 1gg; välj kroppsdel/ar att lägga fokus på som du vet behöver stärkas. Stretcha: efter träningspassen för att inte musklerna ska dra ihop sig.
Vecka 2: springa 2-3gg: 2 ca 3km, ett ca 4km med intervaller. Gymma 2gg: bål, baksida lår, rygg, armar ev kondition. Stretcha: efter träningspass, 1 då jag kan tänja. Dansträningar: ev. gruppträningar (disco)
Vecka 3: springa 3gg: 1 längre, 1 kortare, 1 intervall. Styrka/Gymma: fokus svaga delarna. Stretcha: efter pass + ett då jag tänjer.

Något sånt kommer mina veckor att se ut. ca. Eftersom att jag har disco EM i grupp om ca 2 veckor måste jag starta igång med träningen i tid och även lägga in dansträning för att vara på topp till EM. Efter EM kommer jag ta en vilovecka med ev promenader och lätt träning. Veckan därpå kommer jag bygga upp igen och fortsätta som veckorna innan och känna efter själv. Jag vill inte vara trött när jag väl börjar min danstermin, men jag vill ändå vara i bra form för att kunna prestera från start och undvika skador.

Självklart ni som ska på Disco Em, ni måste träna massa fram till veckan innan, då är det slut på hårdträningen och istället vila och äta, dricka och sova så mycket ni bara orkar. Kör hårt på EM alla ni!
Så..
-vila
-ät
-träna såklart kontinuerligt, prova nya träningsformer
-passa på att göra roliga saker utöver dans/träning innan dansterminen drar igång

Lycka till med träningen och skriv om ni har funderingar, och njut av ledigheten för att bli riktigt taggad inför den nya dansterminen eller vad ni än har framför er.














Gillar

Kommentarer