Mål och mina tankar kring min träning

Godmorgon Onsdag, känns bra att ha Tisdagen gjord, tycker alltid den är väldigt lång.
Morgonen startade jag faktiskt med ett kort snabbpass på Söders Källa innan jobbet. 40 min effektivt och eget fokus.

Såhär enkelt såg passet ut:
10 varv
15 cal rodd/airbike/skitrainer
10 hantelpressar
10 pull ups (jag körde hoppandes)
1 min vila

Lagom jobbigt och fick jobba mer med styrkan, vilket jag behöver. Har som mål att jag vill bygga mer muskelmassa.

För mig är de mer styrkebaserade passen jobbiga på ett helt annat vis, speciellt när det gäller armstyrka där jag är svagare. I kondition vet jag att jag kan ofta med hjälp av mitt mentala pressa mig igenom och är också konditionspassen jag tycker är roligast (förmodligen också för att jag är bättre på de). Jag har tex väldigt lätt för burpees men blir helt slut av marklyft. Blir jag tex trött efter 30 burpees kan jag pressa 30 till. Men blir jag trött vid 10 marklyft kan jag knappt pressa en till. Mjölksyretröskeln är låg och för lite muskelmassa. Det roliga med just styrka och speciellt i armarna där jag är så pass svag, är att jag SÅ snabbt ser och känner förbättring, vilket är skit kul. Hur mycket jag älskar konditionsträning så är det inget som slår känslan av att känna sig stark.

Löpning är min lilla frizon och en nyfunnen kärlek haha. Löpningen är där jag laddar mina batterier, rensar mina tankar, känner mig oövervinnlig, fri och powerful. För mig är det något magiskt över löpningen.

Styrketräning/crossfit är där jag bara KÖR, får ge allt jag har och använda min fulla kapacitet. Känner mig så jäkla nöjd och samma där poweful när jag får kötta, speciellt i mer crossfit inspirerande pass som liknar min tidigare tävlingsträning i discodansen, det är det jag tycker är så roligt och är mest tränad för, köra på max och vila kort. BÄSTA. Har svårt för ren styrketräning just därför, vilan som behövs för att lyfta tyngre är jätte jobbig mentalt. Jag vill köra på med så kort vila som möjligt, pusha på. Blir irriterad av vila, men det är bra träning för mig mentalt, för annars kan jag omöjligt bygga den typen av muskelmassa om jag inte återhämtar och kör färre reps. Rastlös person hejhej.
Styrketräningen vet jag är så otroligt viktig för hälosjäl och att inte dra på sig skador eller besvär i kroppen, så för mig är styrketräning ett måste, speciellt jag som är så överrörlig och tränar mycket löpning och dans som kroppen tar stryk av. Så alla ni konditionstränande där ute, styrka och stabilitetsträning är så viktigt för att din kropp ska hålla länge.

Yoga/Stretch är min återhämtning och där jag laddar med bra energi till kropp och sinne. Jag gör någon form av yoga varje dag. Det kan vara allt ifrån stretching, flow, styrka/balans eller mer meditativt. För mig är det en rutin som jag märker påverkar mitt mående och framförallt min återhämtning. Efter träning vill jag helst ta en stund på min yogamatta för att återhämta och stretcha ut musklerna för att slippa onödig stelhet och trötthet i musklerna och kunna vakna upp fräsch dagen efter. Att starta morgonen med rörelse och att landa i sinnet är hur jag startar min dag som bäst, tyvärr börjar jag jobba så otroligt tidigt just nu så det är inte optimalt, utan cyklar till jobbet istället och gör alltid någon form av kvällsyoga efter jobbet eller på kvällen.

Dansen är mitt lyckopiller, min egen pärla där jag känner lycka i nuet och får vara kreativ, där jag bara är och njuter, där inget spelar roll förutom här och nu och det jag vill uttrycka. dansen är MAGI för mig. Har du aldrig dansat kanske du inte förstår, men en lokal av dansare som brinner för vad de gör och där alla gör en koreografi på sitt unika sätt. Ibland kan jag få en känsla av att vi är i en egen liten magisk värld, det är så fint.. känslan jag får av mig och min dans och av andra dansare. Det är som att se och lära känna utan ord.

För mig vill jag ha alla dessa delar livet ut. Därför tror jag på en balans och kontinuitet av dessa är det bästa för mig. När jag har dessa bitar på plats i en bra balans, då mår jag och fungerar som bäst. Det kan vara svårt, men det är mitt mål, att alltid ha dessa bitar.

Mina mål med min träning till hösten är att inte BARA träna det som är roligt och tillfredsställande. Utmana psyket med att köra på med tyngre styrketräning men unna mig mina löppass istället. Blir lätt annars att jag bara kör mina intensiva pass med lättare vikter och kort vila, för det är de roligaste enligt mig. Fler pass av tyngre och mer vila.
Alltså träna med lite mer struktur och inte som nu när jag bara tränar på feeling.
Dock så behöver jag och är väldigt disciplinerad och tränar bäst ensam på feeling. Men för att nå mina mål behövs struktur och planering för att få in ''tråkträningen'' också och få rätt återhämtning. Vill gå upp lite i vikt också, så mer styrka och mer mat är vad jag ska kämpa på med!
Samt unna mig mina gobitar som är dansen, löpningen och yogan. Det behöver mitt mentala.
Skulle vilja ha en träningskompis också som är fett motiverad, pepp och målinriktad, någon ??

Har ni några roliga mål med er hälsa/träning till hösten ??



Scenfoton ifrån Stockholm Pride i Kungsträdgården.

Gillar

Kommentarer