VARDAG

Redan på juldagen smög sig träningssuget på och jag körde ett lättare styrke- och rörlighetspass. En härlig kombo med lite yogainspirerande sretchövningar i samband med ett utfallssteg t.ex. I passet ingick även den klassiska "hunden" som jag börjar få till tekniken på bättre och bättre! Sedan var jag redo för en solo-road trip till Dalarna (P är i Åre) för att överraska brorsan som fyllt 40 nyligen. Jag var framme runt nio på kvällen efter ca tre timmars bilfärd i förjäkligt väder och med dåliga vindrutstorkarblad. Hur som helst, det var det värt efter ha sett hans förvånande min när jag helt plötsligt stod där med ett glas bubbel i handen :) Så kul! Det var även lite andra släktingar som överraskade tidigare på dagen och öven dagen efter (idag). Vaknade upp i en våningssäng med brorsans tre barn och tog mig sedan ut i vinterlandet för lite kälke-åkning. Innan det blev för mörkt och vägarna snöade igen ännu mer så begav jag mig hemåt. Har latat mig framför serien "Younger" hela kvällen (som var förvånansvärt bra!!) och försökt njutut av lite lugn egentid.

Har förresten nyligen varit på besök hos bästa frisören, Salong Gloss i Liljeholmen - det blev en nyans ljusare Ombre och jag är supernöj!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

VARDAG

Den mysigaste helgen på året är snart över och helt fantastisk har den varit. Det allra bästa var att få träffa alla nära och kära, äte gott tillsammans och bara umgås. Det gör mig inget att det blivit en del bilåkande, det var det såå värt!

Julaftonsmorgonen började hemma med minifamiljen, alltså P och katten. Vi alla fick klappar och de öppnades såklart i sängen. Innan vi åkte vidare till P´s familj för julfrukost tände vi det fjärde ljuset i mormors gamla adventsstake<3 Mätt och belåten åkte jag efter frukosten vidare till mamma och systrarna där vi alla gjorde oss i ordning innan vi begav oss till stora släkten i Knivsta. Det traditionella julfirandet med massa massa mat, Kalle Anka och c/o, dadelbollar och julklappar ägde rum hos en av mina kusiner i deras mysiga hus! Sista stoppet för dagen var på andra sidan stan, P´s släktingar på Ingarö. Vem vill inte missa julklappsleken liksom? Åkte hem efter en supertrevlig kväll med fina människor och med två julklappar rikare. En flaska blått vin med tillhörande vinglas och "prosecco pong" - det perfekta spelet till Nyår lyckades jag snå åt mig i den hetsiga (men sjukt roliga) leken.


Likes

Comments

VARDAG

Härliga lillördag med endast fyra dagar kvar till jul! Har ni julpyntat hemma? Här har vi tagit fram lite juleljus och julpynt, vilket är så himla mysigt! Det bästa av allt är såklart vår gran som vi fick med oss från förra helgens julgransplockning med P´s släkt.

På tal om jul så längtar jag så mycket till helgen för det är bara massa trevligheter inbokat. På fredag tänkte jag försöka få med mig sambon på Solsidan på bio, på lördag har jag frisörtid för klippning och färg (med olaplex såklart!), på lördagskvällen väntar uppesittarkväll med Bingolotto och på söndag är det JULAFTON! 

​Safirah fick vara med på ett hörn, min lilla prinsessa!

Likes

Comments

Hälsa, Motivation

Det väntar minst sagt ett spännande år inom många områden och min magkänsla säger mig att det kommer bli bra. Jag är ju en sån person som ÄLSKAR förändringar och det behöver hända saker i mitt liv, antagligen för att jag växt upp så sedan jag tog mina första andetag. Men samtidigt känns det lite läskigt, ni vet den där oroskänslan som man kan ha när saker och ting inte riktigt går att ta på ännu, när det fortfarande är lite för luddigt för att se på. Ungefär där är jag nu. Livrädd, peppad, glad, stressad och uppe i ett väldigt högt varv. Det märktes igår när jag inte kunde somna - jag som alltid somnar bums utan problem annars! I sånna här lägen får man försöka ta en sak i taget och göra det bästa av situationen. Mitt nästa steg är att jobba mig igenom dessa hektiska arbetsdagar under vår högsäsong, njuta av den mysiga julen, kämpa igenom mellandagarna med ett leende på läpparna och sedan ta vara på nyårshelgen. PANG så är det 2018 och nya utmaningar väntar!

Likes

Comments

Kost

Det är sällan jag äter färdiga maträtter... De få jag kan tänka mig är framför allt soppor, ibland pajer men främst denna supergoda Halloumi HotPot - alltså SÅ GOD, mättande och har ett helt okej näringsinnehåll. Jag rekommenderar den starkt om ni behöver en snabb lunch eller liknande, den innehåller bl.a linser, ris, halloumi, sötpotatis och massa broccoli.


Likes

Comments

Fotboll, Motivation

Fantastiska sport vad jag älskar dig!

Gårdagens träning bestod av uppvärmning, stationer med styrketräning i ca 20 min, passnings-och skottövningar och sedan 60 min tvåmål. Efter detta var man lagom skakig i kroppen och för att inte tala om svettig! Härlig känsla :)

Vi är nu inne i försäsongen som innebär mycket teknik, styrka och kondition. I februari kommer vi spela en eller två innumhuscuper, i mars blir det träningsmatcher, i april drar vi till Portugal på träningsresa och sedan drar serien igång.

Jag är SÅ LADDAD för fotbollsåret 2017!


Likes

Comments

Kost, Fotboll

Game day today!

Min uppladdning började redan igår med ett högre intag av vatten (även resorb som extra vätskeersättning då jag kände mig uttorkad), kolhydrater i form av sötpotatismos och veggobullar med massa avokado och gul paprika. Det blev även en promenad och en lugn kväll framför film. NU är det matchdag och hur laddar jag upp på bästa sätt för mig? Jo jag startar dagen med en ordentlig frukost, idag blev det havregryn & quinoa-gröt med keso och lite sockerfri sylt. Till det mixade jag en smoothie med blåbär, hallon, banan, pressad grapefrukt och lite kvarg. Sedan blandade jag i MOVITOTAL för extra vitaminkick (och självklart min D-vidamin). Nu surplar jag på en stor kopp vit te och läser lite.

För att få igång kroppen inför match så är det bra at aktivera sig geno att t.ex ta en promenad, köra lite lätt yoga/stretching, städa osv. Idag ska jag roa mig med massa tvätt och lite städning. Hinner jag med lite lätt yoga så blir det ett + i kanten!


Vätskeintaget är viktigt varje dag såklart men inför ett lopp eller match etc. så är dagen innan samt samma dag extra viktig så att kroppen har en bra vätskebalans. Under själva matchdagen är det viktigt att tänka på att anpassa måltiderna/energiintaget då olika energikällor tar olika lång tid för kroppen att ta upp. Fett är t.ex. en energikälla och det är den som tar längst tid för kroppen att ta del av - så nötter är bra men tänk på att äta dem i god tid innan själva aktiviteten för att kunna ta del av den energin. Snabb energi, i form av kolhydrater har ni nog bra koll på redan, så som fruktsocker, bröd, pasta mm. Jag kommer idag att äta någon skiva fröbröd/morotsbröd innan jag beger mig mot samlingen. Matchstart (träningsmatch innomhus mot Brottby) är kl 15:30. Tagga!



Likes

Comments

Vi alla kan få "dille" på olika saker, allt från riskakor till glass - till och med spenat! Jag fick upp smaken för det ordentligt då vi dagligen mixade smoothies på mitt gamla arbete som mellanmål och tillsatte då fryst, hackad spenat. Det är ju supergott! Nu har det även smittat av sig på min matlagning. Jag brukar ofta exprementera mycket i köket och i det flesta fall nu för tiden så häller jag i spenat, i typ allt... Igår blandade jag oumph (!) med krossade tomater, lite lite glutenfri pasta, mellangrädde och massa massa fryst, hackad spenat. Ett HETT och NYTTIGT tips!

Nu ska jag dricka upp min MOVITOTAL mixad med Brämmhults färskpressade och bege mig mot fotbollsträningen. Sjukt taggad!


Likes

Comments

Kost

Ett superbra mellanmålstips som jag starkt rekommenderar är valnötter tillsammans med päron och/eller honungsmelon. Det är helt FANTASTISKT gott, nyttigt och mättande mellan t.ex frukost och lunch eller lunch och middag. Speciellt de dagar du har en inbokad aktivitet och behöver fylla på med lite extra energi under dagen. Valnötter är fulla av nyttiga fetter (som är en långsam- men bra energikälla) samt massa mineraler.



Likes

Comments

Hälsa, Kost

Vinterns mörka sida - när vi är oerhört känsliga för virus och bakterier. Oftast försöker man "friskna till" när man redan blivit sjuk men det vi behöver göra är att istället tänka i förebyggande syfte. Mitt tips i detta fall är att ta väl hand om magen framför allt - är magen glad så är människan glad helt enkelt! Jag brukar bl.a. använda mig av proviva (den sockerfria varianten) i smoothies istället för juice eller yoghurt, det är ett stort plus i kanten för magen. En till ingridiens till smootien som magen blir glad av är banan som lugnar magsyran. Man kan även starta dagen med ett glas citronvatten, med färskpressad citron då syran i denna citrusfrukt jämnställer magsyran vi har efter nattens sömn och gör magen redo för frukost (så som starkt kaffe etc.). 

För tillfället blandar jag proviva med min MOVITOTAL morgon och kväll för en bra start på dagen samt en mjuk avslutning på kvällen.


Likes

Comments