https://nouwcdn.com/v205/u/32/1277032/956/202002021529272167.jpg

Tips til en bedre søvn

En ting der har utrolig stor betydning for ens dagligdag og velvære, det må næsten være søvnen. Jeg ved i hvert fald med mig selv, at hvis jeg ikke har sovet nok, så er min lunte bare den tand kortere dagen efter og jeg har svært ved at tage mig sammen til at få ordnet de ting jeg skal. En ordentlig søvn er også vigtig for helbredet og det hjælper faktisk på meget mere end man lige går og tror!

Jeg har i en meget lang periode haft rigtig svært ved at sove og jeg tænker at jeg nok ikke er den eneste der har den slags problemer, så jeg tænkte at jeg ville dele nogle af de tricks som har hjulpet mig rigtig meget når det kommer til en ordentlig nats søvn!


MOTION

Motion er godt for mange ting - en af dem er søvnen. Men hård træning har faktisk den modsatte effekt og kvikker kroppen op. Jeg prøver altid at planlægge min dag en smule efter min træning. Lige nu er der jo selvfølgelig ikke mulighed for at gå i fitness center, men hvis jeg skal styrketræne eller løbe, så prøver jeg altid at få det klemt ind om formiddagen eller aller senest tidlig eftermiddag. Hvis jeg har behov for at røre mig senere på dagen (jeg bliver ofte rastløs om aftenen), så kan jeg godt li at tage en ca 30 min lang gåtur (slentre) lige efter aftensmaden. Det får også maden til lige at falde på plads, haha!

DROP LUREN

En anden ting jeg altid prøver at undgå, er at tage en spontan morfar i løbet af dagen. Nogle gange er den virkelig tiltrængt, men jeg ved også bare at hvis jeg tager en times lur mellem 14-15, så er min evne til at falde i søvn om aftenen fuldstændig ødelagt og så kan jeg snildt ligge vågen til kl 1-2 om natten. Jeg har ingen ide om hvorfor det påvirker mig så meget, men jeg er i hvert fald blevet vandt til at kæmpe mig udenom luren i løbet af dagen og så må jeg bare gå tidligere i seng om aftenen hvis jeg er rigtig træt.

INGEN KOFFEIN OM AFTENEN

Det er nok ikke nogen hemmelighed at drikke som kaffe, cola og energidrikke er fulde af koffein - og det snask bliver faktisk hængende i kroppen i mange timer efter man har indtaget det. Jeg kan ikke li kaffe, men jeg må desværre se mig skyldig i at have en rigtig dårlig vane når det kommer til sodavand og energi driks (jeg ved det godt!), så min regel er at efter kl 16 så skal jeg ikke have nogen af delene.


BRUG KUN SOVEVÆRELSET TIL SOVEVÆRELSE

"Soveværelset og sengen er kun til søvn og sex" Jeg kan overhovedet ikke huske hvor jeg har læst den her sætning, men den har siddet fast i mange år nu! Pas på med at bruge rummet som tv stue, arbejdsplads etc. da hjernen helst kun skal forbinde sengen med søvn og ikke med arbejds stress og pas på med at ligge med telefon/computer/tv i sengen om aftenen. Både fordi det kan være svært at lægge det væk og så er klokken lige pludselig kvart over midnat, men også fordi at forskning viser at det at ligge med en oplyst skærm lige i skærmen (høhø) kan påvirke evnen til at falde i søvn negativt. Og så husk at sætte telefonen på lydløs når du skal sove, så din søvn ikke bliver forstyrret hver gang du får en spam mail

LUFT UD

En ting der altid hjælper mig er udluftning. Både i det rum jeg skal sove i, men også når det kommer til sengetøjet. Eksperter anbefaler at der skal være mellem 18-21 grader i det rum man sover i for optimal søvn og det kan godt være lidt svært her om sommeren! Når det er så varmt som det er lige nu, så plejer jeg faktisk at have mit vindue stående åbent det meste af dagen og for det meste også hele natten. Om vinteren har jeg en rutine, hvor jeg går ind og åbner mit vindue ca. 15 min inden jeg skal sove, for så er rummet dejlig køligt når jeg hopper i køjen.

En anden ting jeg kan anbefale er at lufte sengetøjet i løbet af eftermiddagen så det også er lækkert og udluftet til om aftenen, på den måde kan man næsten snyde sig selv til følelsen af helt nyskiftet sengetøj (og det er jo bare noget af det lækreste der findes haha!)

Jeg kan også godt li at bruge min Pillow Spray (reklamelink), den indeholder en blanding af æteriske olier, der får kroppen til at slappe af. Den har sådan en dyb duft af lavendel og man skal bare bruge et spray, ca. 15 min inden hovedet rammer puden!

GODT SOVE MILJØ

Det kan være alt fra den rigtige madres eller rum temperaturen til belysning/lyde og andre forstyrrelser. Jeg bliver ikke så forstyrret af lys som fx. min søster hun gør, til gengæld så bliver jeg rigtig nemt forstyrret af lyd! Om det er mennesker der snakker ude på gaden, biler der gasser op eller sådan en dejlig morgensang fra en krage, så vågner jeg rigtig nemt af det og kan ikke falde i søvn igen mens lyden står på! Så find ud af hvad der trigger dig og find en løsning på det. Måske skal du have en varmere / koldere dyne. Måske er det mørklægningsgardiner der er vejen frem. Eller som i mit tilfælde: ørepropper!

Sørg også for at der er ryddet op, så du ikke skal ligge og spekulere over alt rodet mens du er på vej til drømmeland!

En anden god ting er lige at fylde en vandflaske til at have på natbordet, så man ikke skal ud af sengen, hvis man vågner og er tørstig i løbet af natten!


DET RIGTIGE TØJ

Og her mener jeg altså ikke hvad der er smart og trendy at have på eller noget i den stil haha! Jeg tænker mere på hvad der er bedst for dig at sove i. Det er jo så forskeligt hvad folk sover bedst i, for nogle er det lange bukser og en stor trøje. Andre skal helst have et silke natsæt og nogen skal slet ikke have noget på. Jeg hører nok til den sidste gruppe (sorry for over sharing!) men jeg har bare fundet ud af at jeg skal have så lidt på som muligt fordi jeg vender og drejer mig så meget om natten at jeg bliver viklet helt ind i tøjet hvis jeg fx har en stor t-shirt på og så HADER jeg når tøjet skiller og der kommer bart stykke haha! Til gengæld skal jeg sove med to dyner og så skal jeg have hyggesokker på for jeg kan ikke sove hvis mine fødder er kolde. Så prøv at finde ud af hvad der fungerer bedst for dig at sove i!

SKRIV TANKERNE NED / LAV EN TO DO LISTE

En af de ting der virkelig kan gøre at jeg kan ligge vågen længe uden at kunne sove, er hvis jeg har tankemylder eller hvis der skal ske noget dagen efter som jeg ikke har planlagt ordentligt. Det kan være jeg skal møde kl 7 på arbejdet og ikke har lagt tøj frem. Så ligger jeg og stresser over det, fordi jeg godt ved at jeg højest sandsynligt skal bruge tid på en tøjkrise morgenen efter og jeg stresser over hvad tid der er bedst at sætte uret til. Eller hvis der er mange ting jeg skal nå den følgende dag, men ikke helt har lagt en plan for hvad jeg skal gøre hvornår. Det kan også være at der er nogle større problemer der trykker og sådan nogle har en tendens til at sætte sig fast i hovedet når man ligger og skal sove.

Den sidste er rigtig svær at styre, for det kan virkelig være svært at skubbe tankerne til side med et "det spekulerer jeg over i morgen", hvis man fx. har problemer med økonomien, arbejdet eller forholdet eller hvad det nu er der trykker. Dér prøver jeg at sige til mig selv at der er alligevel ikke noget jeg kan gøre ved det kl 2 om natten, så jeg må gemme problemet til dagen efter. Jeg har også fået ind i min rutine at jeg skriver "dagbog" om aftenen inden jeg lægger mig. Ikke noget langt - jeg har købt sådan en "One Line A Day" bog fra H&M, den er super god, for man skal bare skrive et par linier om dagen og så holder den i 5 år, hvor man så kan kigge tilbage på hvad man skrev samme dato sidste år!

Tøjkrisen er nem at komme til livs, det er bare at lægge noget frem aftenen før og når det kommer til planlægning, så forsøger jeg altid at lave en "to-do liste" i løbet af dagen, så jeg har planlagt hvor lang tid de forskellige opgaver tager.


FAST RUTINE

Den sidste ting som jeg har fundet ud af gør rigtig meget for mig, er at have en fast rutine. Jeg har en aftale med mig selv om at telefonen skal være på lydløs og lyset skal være slukket senest kl 22.30 (som regel gør jeg det allerede kl 22). På den måde burde jeg være sikret mellem 7-8 timers søvn, alt efter hvor hurtigt jeg sover, hvilket ligger omkring det man anbefaler en dame af min alder, haha!

Jeg har desuden en fast rutine for hvornår uret ringer om morgenen og hvad jeg gør i hvilken rækkefølge om aftenen og det hjælper en hel del! Den ser nogenlunde sådan her ud:

19.00-20.00

Gå en aftentur. Det hjælper mig rigtig meget lige at få noget luft, bevæget mig og få tankerne på plads.

21.00-22.00

Åbne vinduet og lufte ud

Aften beauty rutine (jeg gør det ca. en time før sengetid, så produkterne kan nå at tørre på huden og dermed ikke fedter min pude!)

Lave en to do liste til næste dag

Skrive tanker ned i Line a day bogen

Spray med pillow spray

Gå på toilettet (igen TMI I know - men det er altså en god ide, så man ikke pludselig skal op og tisse en halv time efter man har ramt sengen!)

22.00-22.30

Lyset slukkes


Det at have en fast rutine for hvornår man går i seng og står op og hvornår man gør de forskellige ting i sin aftenrutine, hjælper kroppen til at finde ro og til at vide at nu er det snart tid til at sove. Hvis man giver sig selv tid til at slappe af og falde til ro i ca. en time inden man skal sove, fx. ved bare at læse en bog eller tage et varmt bad og hvis man indfører et fast antal timer som er sat af til at sove og har noget struktur, så skulle kroppen også gerne vænne sig stille og roligt til hvornår på døgnet det er meningen at den skal gøre forskellige ting. Så man fx. af sig selv bliver træt på det samme tidspunkt om aftenen og måske endda vågner mere udhvilet omkring det samme tidspunkt hver morgen.

Jeg ved i hvert fald med mig selv, at hvis jeg sidder på en cafe med veninderne fredag aften efter kl 23 så kan jeg godt mærke at det normalt er nu jeg ligger i min seng - og omvendt så vågner jeg faktisk af mig selv hver dag på et eller andet tidspunkt mellem 6-7 fordi uret normalt ringer fast kl 6.30. Og jeg har altså ikke altid været et A menneske haha!

Synes godt om

Kommentarer

kelaholm
kelaholm,
Dine indlæg er altid så gennemarbejdede, du er virkelig dygtig <3
nouw.com/kelaholm
SandraSchjerning
SandraSchjerning,
Tusind tak! Det er jeg virkelig glad for! 💕
nouw.com/sandraschjerning
AlberteJensen96,
Super godt indlæg! ❤️
SandraSchjerning
SandraSchjerning,
rejseguideafguld
rejseguideafguld,
Pillow spray - det må jeg prøve! ✨
nouw.com/rejseguideafguld
SandraSchjerning
SandraSchjerning,
Jeg har i hvert fald været glad for min! 💖
nouw.com/sandraschjerning
Be the first to know about any new posts

Abonner