https://nouwcdn.com/v205/u/32/1277032/956/202002021529272167.jpg

Kom overspringshandlingerne til livs

I dag skal vi snakke lidt om overspringshandlinger. Vi kender dem alle sammen og de fleste af os er sikkert rigtig gode til at praktisere dem. Jeg ved i hvert fald at jeg er har utrolig nemt ved at blive distraheret og det er en ting jeg arbejder rigtig meget på at komme til livs, for alting tager meget længere tid når man har gang i 117 forskellige ting samtidig!

Her er nogle af de råd jeg selv prøver at følge når jeg har en vigtig opgave foran mig, som fx et blogindlæg der skal være færdig eller en deadline på en artikel til et samarbejde.

Jeg håber de kan bruges!


Lav en "to-do" liste

Det er altid lettere at holde styr på dagens opgaver, hvis man har dem skrevet ned. Ingen kan huske alle de små ting de har på dagsordenen, så at skrive tingene ned med det samme når jeg kommer i tanke om dem, hjælper mig mere end man tror. For nogle hjælper det altid at have en lille notesbog på sig, jeg plejer selv at have mine noter på min iphone - den har jeg som regel altid ved hånden, og på den måde kan jeg lynhurtigt skrive det ned, hver gang jeg kommer i tanke om noget jeg skal huske at gøre.

At have en liste med ting skrevet ned, betyder også at man kan strege det over når opgaven er klaret og på den måde holde styr på sine fremskridt (noget der helt bestemt motiverer mig til at blive ved, er hvis jeg kan se hvor meget jeg allerede har nået)

Start med den største opgave eller den opgave du gruer mest

Der er med garanti et par ting på listen som jeg overhovedet ikke gider. Noget virkelig kedeligt eller besværligt, som jeg meget hellere ville stene TV end at gå i kast med. Tricket er at starte med den opgave og få den af vejen med det samme.

En af de ting jeg som regel har på listen som jeg ikke magter, er vasketøj eller oprydning. Jeg har faktisk som sådan ikke noget imod vaske og farve sorterings-delen (for jeg har major OCD og jeg elsker at sortere ting, haha!), men the aftermath når tøjet er vasket og man skal hænge en million sokker til tørre er FORFÆRDELIG, jeg hader det - det er kedeligt!

Men når først opgaven er overstået og streget ud på listen så jeg ikke længere har den hængende over hovedet som en stor sort sky af sokker der ikke matcher, så kan jeg "nyde" resten af min to-do liste meget mere og gå i gang med nogle af de sjovere opgaver.

Lav et skema og overhold det, men husk at planlægge pauser

Jeg ved med mig selv at jeg ikke kan forvente at kunne sidde foran computerskærmen i 7 stive timer. Jeg bliver nød til at planlægge nogle diskraktioner. At være produktiv er ikke det samme som at skulle arbejde non-stop. Jeg forsøger altid planlægge nogle små 5-10 minuts pauser og holde dem - også selvom jeg måske føler at jeg er in the zone. Nogle gange kan det være meget godt lige at strække benene, gå en tur med hunden, drikke noget vand eller bruge 10 minutter på pinterest. Det kan være man får et nyt perspektiv på tingene når man sætter sig med opgaven igen.

Et typisk skema for mig (når altså jeg ikke bruger dagen på mit andet arbejde) kunne være;

Stå op - svare på mails & kommentarer - gøre mig klar til dagen - gå tur med hunden (og tage outfit billeder i processen) - tage indendørs billeder - træne - spise frokost - tage billeder og skrive - gå en tur - skrive indlæg - resten af dagen fri

På den måde kommer der noget variation ind så jeg ikke laver den samme ting i 5 timer og indimellem disse opgaver planlægger jeg nogle små 5-10 minuts pauser, hvilket også hjælper hvis jeg synes jeg er gået i stå med skrivningen. Men samtidig så er jeg et stort A-menneske, jeg kan godt li at have så mange af dagens gøremål overstået så tidligt som muligt, sådan så jeg har eftermiddagen/aftenen fri til at lave andre ting. Så passer det som regel også med at jeg "har fri" samtidig med mine veninder og kan lave noget med dem.

To minutters reglen

Denne her er jeg selv helt fantastisk dårlig til, men den giver alligevel ret god mening og er endnu en gylden regel når det kommer til opgaver og tid; Hvis det tager mindre end to minutter, så gør det nu bare. Mangler jeg at svare på en sms? Svar! Skal spejlet på badeværelset pudses? Puds det! Ligger der krummer på køkkenbordet? Tør den af! Er der en regning der skal betales? Så gør det!

Jeg skal virkelig blive bedre til denne her selv for jeg er mester i at udskyde ting og lave noget andet i stedet! Men hvis man holder op med at udskyde de små ting, så finder man pludselig ud af hvor mange ting man faktisk kan få klaret på relativt kort tid. For guess what? Det tager kun 2 minutter!

Hold orden på din bolig

Hvis du er bare den mindste smule ligesom mig, så er det stort set umuligt at få noget gjort, når lejligheden ligner jeg ved ikke hvad. Det er også derfor mit blogging har stået stille så længe, for det har taget mig VIRKELIG lang tid at komme på plads i min nye lejlighed!

At få ryddet op og holde orden er nøglen til at kunne holde fokus på den opgave der ligger foran mig, i stedet for at blive distraheret af svineriet omkring mig.

Hvis jeg skal lede efter tingene hver gang jeg skal bruge dem, kommer jeg til at bruge al min tid på det, istedet for bare at kunne finde alt hvad du skal bruge med det samme, fordi tingene ligger på deres pladser. Og så kan jeg virkelig blive i dårligt humør af det - for jeg bliver super irriteret når jeg skal lede efter tingene hele tiden!

Også, for mig som blogger kommer det til at tage en evighed længere at få klaret ting som f.eks at tage billeder af ting i mit hjem, hvis jeg skal bruge 40 minutter eller mere, på at gøre rent og rydde op før hver "photo-session" og inden jeg har set mig om så er lyset forsvundet og så røg chancen for at tage de billeder.

På den måde vil jeg også ha brugt al min energi på oprydningen og ikke længere have gejsten til at tage billeder, hvilket som regel er den opgave på listen som jeg faktisk glæder mig til.

"I morgen" - et mystisk land hvor 99% af al produktivitet, motivation og præsentationer ligger gemt

Vi har alle sammen brugt den, den gyldne sætning "jeg gør det i morgen" eller "jeg starter på mandag" - hvorfor ikke bare starte i dag? Som i; lige nu!?

"På mandag" ender hurtigt med så at blive næste mandag, som så pludselig er mandagen efter og inden man har set sig om, så er tingene slet ikke gjort og jeg kan ikke længere få mine penge tilbage fra asos fordi jeg har haft retursendingen liggende i pakken i en måned (som i kan høre, så taler jeg af erfaring her, haha!) Igen er to-minutters reglen gældende, det tager ikke så lang tid at gøre den pakke klar til retursending, så hvorfor ikke bare bruge to minutter på det og så er den klar til at tage med næste gang man skal ud af døren.

Step away from that Facebook page!

Eller instagram, eller pinterest eller hvad det nu er der sluger alle dine vågne timer. Om det er facebook eller politikens hjemmeside der er din go-to når det gælder overspringshandlinger er ligegyldigt, hovedsagen er at det stjæler fokus og optager tiden fra det du egentlig burde være i gang med. Hvis du ligesom mig bliver nemt distraheret, så luk fanen ned, læg telefonen væk, sluk for tv'et og fokuser på din opgave. Du kan som sagt altid planlægge noget tid af til overspringshandlinger, det vigtigste er så at man overholder den tid man har sat af til det, så 10 minutter ikke pludselig bliver til en time og inden man ved af det har man 23 faner med forskellige pinterest billeder åbne, mens SWAT kører i baggrunden og man scroller instagram på telefonen med den frie hånd.

Jeg har faktisk taget det her punt så langt som at jeg ikke får nogle notifikationer på hverken telefon eller iPad hvis jeg fx. får en mail eller en messenger besked. På den måde bliver jeg ikke konstant distraheret af gruppe samtalen med pigerne, jeg kan nøjes med at se beskederne når jeg selv går ind og tjekker dem i min "pause" - det har virkelig hjulpet mig meget, for sådan en telefon kan nemt bippe konstant når man både har facebook, messenger, email og instagram til at distrahere!

Hvilket bringer os til det sidste punkt på listen;

Fokuser på én ting af gangen!

Det ligger meget dybt i de fleste af os at multitasking er en god ting. Vi snakker i telefon samtidig med at vi sidder på facebook i køkkenet, mens maden bliver lavet, tv'et kører i baggrunden og vi har et barn på armen. Det er sikkert også fint nok, men ikke når man står overfor opgaver der faktisk kræver fuld opmærksomhed. Hvis jeg prøver at klare 5 opgaver på samme tid, betyder det bare at ingen af opgaverne får det nødvendige fokus og jeg ender med at stresse mig selv i stedet for at klare opgaverne optimalt. Selvom multitasking holder mig beskæftiget så frembringer det kun halve resultater.

Så i stedet for at praktisere multitasking, så hold koncentrationen og fokuser din energi på én ting af gangen. Så har du det også meget bedre når punktet er klaret og du kan gå videre til det næste.


Jeg håber det er nogle råd der kan bruges! Hvad er jeres tips to "get shit done" ?


Synes godt om

Kommentarer

Nanna N
,
Virkelig gode tips! (-:
SandraSchjerning
SandraSchjerning,
Det er jeg glad for! 😍
nouw.com/sandraschjerning
LouiseJohhansson,
Gode tips !! (-:
SandraSchjerning
SandraSchjerning,
Godt at de kan bruges! 😍😍
nouw.com/sandraschjerning
Be the first to know about any new posts

Abonner