Och fyra busfrön

Framför teven och massa fix och trix med bilder och annat på datorn, intar jag dagens första koppar med kaffe. Finns det något bättre sätt att börja morgonen på? Kaffe, lugn och bara vara.
Eller lugn och ro vet jag inte om det är här dock haha. Katterna springer fram och tillbaka, leker med allt som rör sig och busar med varandra. Men jag hade inte velat ha det på något annat sätt. Emellanåt kommer de upp och lägger sig i mitt knä för att vila innan de kör igång igen.

Kram, Sandra

God kväll på er. Denna tjej har precis ätit denna goda mat. Jag bara älskar city gross matkasse. Relativt snabbt, smidigt och oerhört gott.

Idag var planen att städa, tvätta och besöka farmor. Men då jag börjar få ännu en infektion i tandköttet vid visdomstanden, kom febern och hälsade på. Så jag har faktiskt sovit mesta delen av dagen. Imorgon hoppas jag att det är bättre. Då ska jag iväg och titta på en lägenhet. Wiiii!

Jag ska även göra en summering på resan till Gdansk och insåg även att jag inte gjort någon från Torrevieja. Det får försöka fixas imorgon.

Breakfast for two

Okej, vi har precis avslutat resan med sååå god frukost. Vi bokade bord på Piwna 47 då vi läst mycket om restaurangen och tro mig - det är så värt ett besök! Så frukosten beställdes direkt och efter en stund kom kaffe och färskpressad juice till bordet. Någon minut senare kom vår beställning. En frukost för två. Underbart gott för både smaklökar, syn och lukt. Detta ställe rekommenderar vi såå varmt!

Det gamla möter det nya, modern musik spelas i remixer i form av jukebox. Såå mysigt! Nu är vi mätta i magen och kaffe nummer två ska drickas upp innan vi tar en taxi till hotellet och väntar på transfer till flygplatsen.

Kram, Sandra

Hallå, nu måste jag tipsa om appen vi använt oss av denna resa och som faktiskt räddat oss många gånger i kylan haha. My Taxi heter den.

Du skriver in vart du vill bli hämtad och vart du ska, när du vill bli hämtad och sen kan du välja till olika saker så chauffören blir den bästa. Vi kände oss väldigt trygga i taxibilarna varje gång. Du ser även vem som hämtar, personens namn och registreringsskylt så du vet att du tar rätt taxi. Både jag och Matilda valde att ansluta oss via facebook och därför kan chaufförerna också se vem du är. Behöver du vänta på taxin ser du vart bilen befinner sig och hur lång tid det tar innan du blir upphämtad, du ser färdvägen och du betalar via appen eftersom du registrerar ditt bankkort.

My taxi finns i bland annat: Barcelona, Berlin, Köln, Krakow, Frankfurt, Gdansk, Hamburg, Lissabon, Madrid, Milano, München, Rom, Stockholm & Valencia. Men jag kan tänka mig att appen kommer växa grymt mycket då det är oerhört smidigt, vilket då kommer innebära att fler städer kommer finnas tillgängliga.

Tips tips från mig och Matilda.

Andra världskriget - museum

Efter hotellfrukosten gick vi tillbaka till rummet och tog det lite lugnt, precis som tidigare dagar. Åkte sen till ett museum som visade väldigt mycket av, kring, från och om andra världskriget och polens roll i det hela. Vi skyndade oss igenom efter ett tag då vi båda blev hungriga. Om ni ska besöka det museet så rekommenderar jag att gå åt fel håll, för att veta att man orkar. Det bästa och mest intressanta fanns alltså i slutet. Jag kanske rekommenderar att man är lite mer insatt i kriget, alla länders roller osv innan man går dit för att få ut det mesta av besöket. Men även fast jag inte kan så överdrivet mycket var det väldigt intressant. Skrämmande intresserant.

Efter 1,5 timmar där bestämde vi oss för att ta oss till ett köpcenter i närheten och äta lunch. Så behövligt för att båda skulle hålla humöret uppe. Då köpcentret verkligen inte var något att ha, bokade vi tid för massage. Det var verkligen 80 minuter in heven! Herre min gud vad skönt och avkopplande det var!

Passionsfruktsmojito

Ganska skapligt tog vi taxi till gamla staden för att äta på MONO KITCHEN. Ett ställe som vi båda verkligen rekommenderar om ni är i Gdansk. God mat, dryck och trevliga servitriser. Vi började med att beställa lite vin följt av varmrätt. Jag tog en god beef tagliatelle. Lät maten smälta lite innan kaffet beställdes, sen kom efterrätten som för min del bestod av sufflé med sorbetglass och kaksmulor innan det stora avslutet - passionsfruktsmojito.

Mätta och belåtna ligger vi nu i sängen med chips och cola och vi tänkte passa på att titta på Wahlgrens värld.

Kram, Sandra

Mat, vin och massa skratt

Efter att ha tagit en liten lugn stund på hotellet där vi mellanlandade efter köpcentret, bytte jag om och fixade mig sen lite inför restaurangbesöket. Hoppade in i taxin (jag M Å S T E tipsa om en app som verkligen räddar oss här!) och åkte mot restaurangen La Pampa Steakhouse. Beställde in lite vin och mat och skrattade gott hela kvällen.

Restaurangen låg bredvid Mariakyrkan och där stod då väldigt många poliser och medan vi väntar på taxin som ska ta oss till hotellet, kommer militärer ut ur kyrkan och polisen följer efter. Vi frågar taxichauffören om hon vet vad som händer men hon vet inte mer än vi. Polisen hade spärrat av väldigt mycket av vägarna här omkring. Idag när vi ska åka taxi, kommer samma chaufför som igår. Idag visste hon mer, vilket hon berättade för oss. Tydligen handlade det om en flygolycka som ägde rum 2010. Ett polskt plan kraschade då i Ryssland. Militärer och polis skulle transportera någons kista för obduktion. Vem det var, förstod varken Matilda och jag inte riktigt.

Kram, Sandra

Efter dagens frukost tog vi en liten vila på hotellrummet innan vi fixade oss för att ta taxi in till Old Town. Där turistade vi lite genom staden och gatorna. Vi besökte Mariakyrkan där man kan gå upp i ena kyrktornet. Dock var det stängt pga renovering men annars var det en väldigt stor kyrka och jag kan tänka mig att det är väldigt mysigt annars, när det inte står fullt med byggnadsställningar med presseningar och så där inne.

Gick ner till kanalen en sväng och tog oss till ett museum som har varit ett gammalt fängelse. Efter en behövlig fika tog vi oss till Centrum Riviera som låg 30 minuter bort. Där hittade jag en blus och en T-shirt som jag inte orkar visa nu.

Ögonen stänger sig själva snart så nu tackar jag för mig. Det är ju trots allt en dag imorgon också.

Trots en stund på dagen där jag var riktigt hangry, så har det varit en väldigt bra dag. Helt perfekt.

Steg för steg

Revolt

Känner att jag ligger efter lite här men nu ska det ändras. Igår efter att vi fikat på köpcentret, hittade vi båda en hel del. Tre T-shirtar, två tröjor och lite hud- och hårvårdsprodukter fick följa med mig hem.

Trötta i både huvud och kropp, tog vi sen taxi till hotellet där vi fick checka in. Chillade lite innan vi båda sov i både två och tre timmar. Vaknade för att handla och sen sov vi för natten. Såå behövligt!

Shoppa loss på Baltycka

Vi är allt bra rutinerade. Jag och mitt resesällskap. Från att vi landade, klev vi av planet bland de första och där stod en kille med vår skylt med Matildas namn på. Hoppade in i hans taxi som tog oss till hotellet. Vi får inte checka in förrän klockan 15 så vi slängde på oss lite smink, fräschare till oss, lämnade väskorna på hotellet och tog en taxi till köpcentret. En bilresa på 10 minuter som B A R A kostade oss 35 ynka svenska kronor, med drinks inräknat.

En liten kaffepaus var behövligt. Jag har knappt hunnit dricka något kaffe idag och dessutom var jag tvungen att ladda mobilen. Snart är vi redo att fortsätta i detta massiva shoppingcenter. Vi har gått igenom halva huset och har halva kvar.