WHAT I EAT IN A DAY

Brekkie

Sorry att jag glömde fota min pre workout meal, men vad jag alltid börjar dagen med är en liten kopp kaffe. Bara för att väcka kroppen innan jag sticker till gymmet.

Smoothie time !!! Jag älskar att börja dagen med något lätt och gott. Idag gjorde jag en blåbärs och ingefära smoothie med Superfood XS. För att börja dagen med en boost av en massa antioxidanter vitaminer och mineraler. Jag fokuserar på en kost som är antiinflammatorisk och där kommer bland annat ingefäran in. Ingefäran ger inte bara en liten extra "Touch" på smaken, men har så himla bra egenskaper och har under århundraden varit känt för att behandla inflammationer.


Vad jag även gillar att göra är att lägga till någon form av protein, bara för att boosta mättnaden över en längre tid.


Lunch

Dagens Lunch blev alltså ugnsbakad sötpotatis med tofu,sallad och guacamole.


När jag planerar ett mål försöker jag alltid tänka på att använda oraffinerade produkter, det vill säga istället för att välja att ha pasta som carbs väljer jag att använda mig av exempelvis sötpotatis som är fylld med en massa fibrer, mineraler och vitaminer. Fibrerna kommer göra att man håller sig mätt under en längre period och kommer även underlätta hålla sig från snacksa på något onyttigt.


Dinner

Till Middag blev det Rödkål och spenat sallad med ingefära/gurkmeja tofu, vitlökshummus och tortilla bröd.


Jag försöker även fylla tallriken med grönsaker och frukter i regnbågens alla färger. Jag ska inte gå in så djupt på all fakta och fördelar. Men här kommer lite highlights på mina "key ingrediens".


Grönkål är berikat med mycket järn, magnesium, C- och A-vitamin. Grönkål har antiinflammatoriska egenskaper " and I'm all about that #antiinflammatorylife".


Gurkmeja är en perfekt krydda som jag alltid brukar krydda min tofu. Gurkmeja har flera läkande egenskaper och har visat sig i flera studier att bota olika typer av cancer. Jag gillar att använda den färska råvaran men om man vill underlätta finns det även i pulverform.


Avokado har en mängd nyttiga fetter (HDL) och agerar även som ett bra supplement när det gäller såser. Jag älskar att göra hemma gjord guacamole till allt. I'm obsessed i know.


Spenat är fylld med en massa zink, järn, kalcium magnesium och vitamin B, C, E och K. Detta bidrar till ett starkt skelett då det innehåller viktiga byggstenar vid kalciums bindning till skelettet. För utom det innehåller spenat mycket fibrer vilket leder till en bra tarmflora och minskar risken för tarmcancer.


Vitlök har också antiinflamatoriska egenskaper och stärker ditt immunförsvar. Vitlök har visat sig ha en positiv effekt på levern då den bland annat främjar avgiftning.


Hoppas ni har en bra dag !

// Saga

  • FOOD

Gillar

Kommentarer

maja,
Inspirerande inlägg, din lunch såg riktigt god ut 😃
majasoderbergs.devote.se
sagaharbo
sagaharbo,
Tack, du måste testa! Kram
nouw.com/sagaharbo