Då var det dags att lämna Koh Phangan efter 6 nätter på ön. Stora delar av vår vakna tid har vi lagt på att åka runt och utforska ön med hjälp av moppen. När vi åkte mot mitten av ön hittade vi massor av djungel, höga berg och vattenfall och när vi åkte längst vattnet såg vi massor av butiker, turister och vita stränder.

Här är en led genom djungeln där vi fick se utsikten över skogen och flera olika vattenfall, bland annat Phang Waterfall och Tham Nam Rak Waterfall.

Här bodde vi! 10 meter från stranden och utsikt över en grym solnedgång som bytte kulör varannan minut. Typ.

Utöver att att utforska ön så har vi tagit det väldigt lugnt. Koh Phangan är inte en ö som har det bästa nattlivet. Vanliga kvällar är det inte så mycket folk ute, utan här kör de på evenemang istället. Ni kanske har hört talats om Full Moon Party? Det är på den här ön. Dock så lyckades vi inte tajma in det, utan fick nöja oss med Black Moon Party. Det var inte helt fel det heller! Runt 1000 personer på en strand som alla hade ett mål med att ha kul, säger ju sig själv. Dock så var musiken inte den bästa. Flera olika DJ:s spelade under kvällen, men alla hade samma typ av musik - techno utan någon som sjöng. Lite enformigt, men utöver det så var det kul!

Maten här har varit grym! Det finns allt från billig thaimat för 10-15kr till lyxig västerländsk mat. För det mesta blev det billig thaimat (fried rise with vegetables) men två gånger fick jag uppleva jordklotets godaste vegburgare på restaurang Soho. Den får 5/5 axlar!

Ön i helhet är väldigt lugn och vacker. Det finns massor av saker att se, men inte så mycket att göra. Det ska bli skönt att komma till Koh Samui och göra lite nya grejer. Koh Phangan får 3/5 axlar i betyg.

Sista kvällen på Koh Tao tillbringades på läktaren för att se några matcher av thaiboxning. Efter att ha sett några matcher av sporten är jag inte särskilt kaxig. Kul var det och det rekommenderas verkligen! Innan matcherna kikade vi på eldshow, vilket hör till om man är i Thailand.

Imorgon åker tar vi färjan till grannön Koh Phangan. Förhoppningsvis kommer det blir mer sol, bad och fest då Axel har klivit upp från dödsbädden.

Koh Tao är inget ställe jag skulle åka till för att festa. Barerna var ganska tomma och de små gatorna var alldeles för lätt att ta sig fram på. I övrigt så ska det finnas gott om sevärdheter och bra vatten för att dyka och snorkla i, men utifrån våra förutsättningar med sjukdom och halvdåligt väder så har vi inte kunnat utforskat det. Totalt får ön 2/5 Axlar.

För att se videos från boxningen, följ våran instagram: @roadtoslinky

Med lite Alvedon i kroppen krigade Axel sig till stranden trots feber. Axel är ju sedan tidigare känd för att göra allt för att ta vara på soltimmarna, vilket han visar prov på idag.

Stränderna här på Koh Tao är grymma. Vit sand, klart vatten och massor av barer ger stränderna 4/5 Axlar. Bakom stränderna ser det däremot inte lika vackert ut, men inte mindre charmigt för det.

Igår var verkligen en dag på resande fot. En massa olika stopp och färdmedel gjorde att resan till Koh Tao tog ca 17 timmar, och komforten gjorde det svårt att sova. Vi som just hade fått in dygnsrytmen vände på den direkt och sov till klockan 16:00 idag.

Nu är klockan 04:34 på ön och efter några dagar i storstadsmiljö och många timmar resande är det snart äntligen dags att få sola och bada.

Koh Tao är utan tvekan en plats för dykning och snorkling har jag märkt hittills. Längs varje gata finns massor av butiker och företag som hyr ut utrustning och anordnar dagsutflykter. Tro om jag kanske ska övervinna min rädsla för fiskar och ta mig ut på en tripp? I övrigt så har ön mycket andra aktiviteter, som till exempel bergsklättring, vandring och ett bra nattliv med eldshower längs stränderna. Kanske något som faller mig mer i smaken.

Fler bilder kommer imorgon!
Hejdå.

Om några timmar lämnar vi Bangkok. Våra whiskey-vänner har hjälpt oss boka en resa till ön Koh Tao bestående av sju timmar i en gammal buss och tre timmar på en färja.

Utgång, tatuering och skorpioner gör att Bangkok fortsätter att växa i mina ögon, men fortsatt 3/5 Axlar.

Dagen började med en guidad tur genom Bangkok där vi var riktiga turister som besökte Big Buddha, Tempel och träffade på några buddhister. Våran TukTuk-chaufför tog oss till turist-informationen som hjälpte oss att planera delar av resan. Det hela slutade med att vi satt kvar och drack whiskey i ett par timmar med lokalbefolkningen. Imorgon far vi till ön Khao Tao och ikväll passar vi på att känna på Bangkoks nattliv.

Bangkok har höjt sig i och ned att vi träffat lite nya sköna människor och staden går från 2/5 Axlar till 3/5 Axlar.

Nu ska vi dricka Chang! Hejdå.

Efter 25 timmar på resande fot hittade vi tillslut fram till ett rum vid en gränd tillsammans med andra backpackers, vildkatter och kloakråttor. Inge fel med det, men staden i helhet, efter en dag att döma, får 2 av 5 Axlar. Om några dagar byter vi plats och kommer ett steg närmare Slinky Bar.

​Hej allihopa!

Snart är det dags för mig och vapendragaren, Axel Karlstedt, att göra vår inre resa. Här lägger vi ut lite bilder och så, så att ni hemma i Sverige ska veta att vi lever. Följ oss på Instagram där vi kommer lägga ut massor av bilder. Förmodligen iallafall. Där heter vi @roadtoslinky