Tideligt om morgen tog vi som sagt afsted mod Khao Sok. Turen dertil var lang først 2 timer i færge dernæst i en bus som tog en time og derefter i en anden bus som tog 1,5 time. Så vi ankom til vores bosted lige til frokost. Så efter frokost fik vi tjekket ind og fik uddelt værelserne. Lidt senere på dagen skulle vi på cykel tur...
Ja, det var vi slet ikke klar på, men turen var rigtig god og slet ikke så lang som vi havde frygtet. På turen så vi gummi farme, et grotte tempel, natur, en lokal skole og meget andet. Om aften skulle vi til jungle middag, som bestod af mad lavet i bambusrør. Maden var rigtig god og de laver altid rigeligt med mad så vi var virkelig mætte da vi gik derfra.

Den næste dag pakkede vi alle en lille rygsæk, som skulle være vores taske for de næste to dage. Efter morgenmaden tog vi afsted. Først med bus og så med en longboat ud til de hytte vi skulle overnatte i. Vi boede i flydendehuse, som dannede en halv cirkel så vi alle havde en god udsigt til søen. Lidt efter ankomst fik vi serveret frokost og fik en repræsentation for de næste to dagen. Resten af dagen stod på to ture. Den først tur skulle vi gå op til en grotte, som er til tider er helt fyldt med vand. Men på denne tid af året er den kun halv fyldt så undervejs skal man både svømme og leje kongfu panda ved at kravle og klatre på grottens vægge. Et sted skulle man lægge sig ned og rushe ned af grottevæggen ned i et større basin. Om aften skulle vi igen på tur. Denne gang var det en bådtur, for at kigge på dyr. Vi så desværre ikke særlig mange dyr. Efter bådturen fik vi aftensmad og så gik resten af aften mad kortspil inden vi skulle i seng.

Sidste dag i Khao Sok. Idag stod vi tideligt op da vi skulle sejle ud på søen og se morgentågen forsvinde. For enden af søen er et stort område hvor nogle enkelte træer stikker op så når det er tåget ligner det noget fra en uhyggelig film. Men selve turen var meget smuk (se billeder) efter bådturen fik vi morgenmad inden vi skulle pakke alle vores ting sammen og videre mod en anden grotte denne gang en tør grotte. Lad os bare sige vi ikke var imponeret. Den var ikke særlig flot eller stor, så vi ville bare gerne videre. Vi sejlede lidt videre mod de tre venner som er tre klipper som står ved siden af hinanden. Her stoppede vi meste for at tage billeder. Vores sidste stop inden vi bar tilbage på kajen, var ved en strand hvor vi fik frokost og badet en sidste gang i søen.
Ved kajen fik vi sagt farvel til vores søde gruppe og en bil kørte os i lufthavne da vi senere på dagen havde et fly mod Bangkok. Da vi ankom til Bangkok, ville vi ikke så meget andet end at sove så vi fandt vores hostel gik ned til 7-eleven og købte toast til aftensmad og gik i seng.

I dag skulle vi om aften mod Australien! Vi glædet os alle så meget! Ikke mere ris! Så da flyet først var om aften brugte vi dagen på at gå rundt i byen og få ordnet negle og få massage da det er så billigt her i Thailand. Efter dette tog vi i lufthavn og fløj afsted mod Sydney.

Første dag med dykning! Vi var så spændte og klar. Dagen inden havde vi set tre gange en times teori film som ikke var det sjoveste, især fordi vi næsten ingen søvn havde fået natten forinden. Vi startede derfor morgen ud med at gennemgå filmene og de tilhørende spørgsmål med vores ene instruktør, James, som var en rigtig sjov herre der bare fik det hele til at gå som en leg. Herefter blev holdet delt i to og vi blev introduceret til det pågældende dykkerudstyr, hvor efter resten af dagen blev tilbragt i en is kold pool med undervisning. I poolen øvede vi flere forskellige scenarier og teknikker, som kunne ske mens man opholdte sig i og under vandet.
Om aften havde vi igen lektier for men denne gang var filmene heldigvis ikke så lange. Derfor gik vi senere ind til byen sammen med to piger vi havde mødt på hotellet. Vi spise alle sammmen aftensmad sammen og havde sådan en god aften.

Dagen efter skulle vi lige fra morgenstunden i poolen igen og øve det sidste inden vi skulle ud og dykke to gange i havet senere på dagen. På vores to første hav dyk trænede vi mere eller mindre det samme som i poolen ved de omtrent 13 meter, men vi fik også set os lidt omkring blandt korallerne. Efter vores to dyk brugte vi tiden på stranden og slappede af inden vi ville sammen med to andre danske drenge gå ind til byen og få noget at spise.
Igen havde vi en rigtig god aften og så fik vi lært nogle nye mennesker og kende. Vores sidste dag startede men vores endelig teoretiske eksamen med mere end 50 spørgsmål og vi alle bestod med mere end 90% rigtige. Efterfølgende havde vi vores sidste 2 dyk, hvor det første var på 18 meter og det andet var i et meget tæt bevokset koralrev. Det var sådan en fantastisk oplevelse og især på vores 18 meter dyk, hvor vi så kæmpe stimer af fisk og andre undervands skabninger.

Dagen efter tog vi alle sammen ud til Koh Nang Yuan, som er tre øer der er forbundet kun via stranden (se billede). Senere da vi kom tilbage tjekkede Klara og to af de andre piger ud og flyttede ned på et hostel i byen. Rikke og Melissa blev forsat på hotellet i og med de ville udvide til PADI advanced, hvor man derefter kan wreak dive, deep dive (30 m) og night dive, samt få en større kontrol over sig selv undervandet. Derfor er de næste blevet splittet i to.

Den 21 jan. Var planen at Rikke og Melissa skulle starte med dykker undervisningen igen og Louise, Isabelle og Klara ville slappe af på stranden og rigtig få lidt sol. Dog blev der ændret i planerne idet Melissa i løbet af natten har fået det rigtig skidt og må komme til læge, hvor det besluttes at rykke dykningen til dagen efter for at se om hun måske ville være klar og fin igen. Så dagen gik med afslapning på stranden. Om aftenen tog vi ud og spiste på standen sammen med de to danske fyre (Oscar og Rasmus) hvor der var ildshow til den helt store guldmedalje og fik en øl eller 3.

Den 22 jan.
Klara:
Vi vågnede til en dejlig dag da vi skulle på bådtur rundt om hele øen. Vi havde ikke hørt fra Rikke og Melissa endnu så vi håbede på alt var vel.
Sejlturen havde 5 stop på vejen. Så der var masser tid til afslapning og snorkling. Ved vores sidste stop også kaldes Shark Bay. Skulle vi svømme med havskildpadder og hajer. Det skal lige siges at hajerne er vegetar. Men vi så desværre ikke nogen hajer, men to havskildpadder blev det til.
Da vi kom tilbage fik vi at vide at Melissa stadig havde det dårligt så Rikke forsatte alene. Om aften mødes vi til aftensmad og havde det rigtig hyggeligt.

Rikke:
Om morgenen var der desværre ikke just nogen forbedring mht. Melissa og derfor måtte hun sige fra hvilket var enormt ærgelig, idet vi nu begge havde set frem til det og trænet at være buddies (Ens dykker makker). Vi fik derfor tjekket ud og flyttet vores ting til Indie Hostel hvor de andre boede, så Melissa kunne komme ind og ligge igen efter morgenmaden på et lokalt bageri der lå i forbindelse med hostelt. Jeg dog gik langs stranden tilbage for at tage ud på de første to dyk ud af 5 sammen med de to danske fyre fra tidligere og en yderligere. De to dyk bestod af buoyancy (balance i vandet styret af åndedræt og vægt) og navigation (kompas og naturlige reference mm.) (Endnu et plus var at jeg kunne få afprøvet mit GoPro undervandet, med både billeder og video.)
Det var virkelig hyggeligt eftermiddag, hvor vi både havde det sjovt før, under og efter dykkene. Vi var flere hold afsted på båden så vi hørte bare musik og ja hyggede i solen.

Dag 54:
Klara: Jeg blev vækket med morgensang af de andre pige da jeg idag fylder 21. Vi fik dejlig morgenmad, mens Rikke var ude og morgendykke. Vi nåede lige at sige hej inden vi skulle videre. Vi andre 4 piger havde lejet scooter da vi ville på opdagelse. Vi brugte hele dagen på at kører rundt og have det sjovt. Om aften mødes ved med Rikke, Rasmus og Oskar som vi spise aftensmad med nede ved standen. Resten af aften fortsatte på en bar hvor vi først tog hjem halv 4 men desværre skulle vi op halv 5 og videre mod Khao Sok med morgen færgen..

Rikke:
Dagen startede for mit ved kommende kl 04.45 i og med jeg skulle på mine to næste dyk sammen med Oscar og Rasmus. Dog var det lidt ærgerligt da det jo var Klaras fødselsdag og jeg kunne ikke tillade mig at vække hende på det tidspunkt om morgenen, samt at jeg havde slæbt flag med til hende, som jeg dog gav de andre piger aftenen forinden. Så jeg fik listet mig ud og gik i mørket langs stranden hen til dykkercenteret så vi kunne komme afsted. Vi tog ud til et område hvor der ligger nogle meget store koraler og sten formation som virkelig er flotte når man når de 20 meter. Og heldigvis for det så skulle vi ned til bunden på de 30 meter for at Deep dive. Derefter sejlede vi lidt tilbage af og skulle så ned og svømme rundt på et skibsvrag (skibet er et krigsskib fra 2 ww.) Det var en ret speciel oplevelse!
Om aftenen skulle vi på Night dive og jeg sig jer det er speciel, fedt og lidt skræmmende på samme tid. Her så man revet fra en anden side og dyr man ikke oplever om dagen. Efter vi var færdig løb jeg ned til de andre og det endte med vi var i byen til 03:30 og op igen 04:30 for at skulle med færgen... køn historie.

• Thailand

Vi havde allerede i Bangkok proppet dagene i Chiang Mai med aktiviteter, da det bare er en oplevelses by udenlige. Selvom den er Thailands anden største by er den på igen måde det samme som Bangkok og viben i byen er meget laid back. Vores første hele dag gik med at gå fra hospital til hospital, idet vi skulle have en lægeerklæring til vores senere dykker kursus syd på. Dog gik det ikke lige så smurt som vi havde troet så det blev først senere i Bangkok, men mere om det senere. Om aftenen skulle vi lærer at lave rigtig Thai-mad på et cooking class kursus, hvor vi først skulle på marked og finde alle ingredienserne og derefter hjem til vores underviser. Her kreerede vi 6 forskellige retter pr. mand som vi selv kunne vælge. Der var både karry retter, appetizers, suppe, hovedret, salat og dessert. Det var en rigtig god oplevelse og det var super fedt at vi selv kunne bestemme over hele processen.
På tredje dagen skulle vi tidligt oppe for at komme ud og sipline som de første. Desværre var der rigtig overskyet og tåget så vi kunne mere ellers mindre ikke se noget og det tog lidt af oplevelsen med at flyve igennem højderne i en sele. Dog var vores guider god til at holde humøret høj og de lave en masse spas med os. Om aftenen var vi ikke meget værd og derfor tog vi alle i biografen som bare er en oplevelse i sig selv, idet man under reklamerne på et tidspunkt skulle rejse sig og så blev der bare sunget nationalsang og billede af den død kong samt den nye konge rullede over skærmen. Yderligere så er alt bare større - popcorn, sodavand, sale mm.
Fjerde dagen var en stor dag for os i og med vi skulle på elefant besøg og tilbringe hele dagen med dem på tæt hånd. A Dream Come True!!!
Dagen startede ud med, at vi blev introduceret til den ældste af elefanterne og derefter skulle vi ned og klæde om til noget tøj som gerne måtte blive beskidt og vådt. Da vi så alle var klar skulle der hugges sukkerrør som vi efterfølgende skulle have med ud til elefanterne. Her fandt vi også bare ud af hvor grådige de er var ved at de bare proppede hele mundvigen før de overhoved tyggede. Senere skulle vi også ud og bade dem nede ved en flod - så hyggeligt og nøj hvor er de dog nogle store dyr. Alt i alt en super fed dag, og om aftenen tog vi ud og spise i den gamle by hvor der var så mange mennesker at vi næsten måtte lave en menneske kæde for at komme igennem.

Den 15 jan. Var bare en stor rejse dag fra Chiang Mai til Bangkok med fly, hvor vi så skulle bruge nogen timer pga. Vi skulle med en natbus om aftenen til Koh Tao. De timer gik mere eller mindre med at sidde på hospitalet for Klara og jeg, og de andre tog ud og fik fikset deres mobil mm.
Bussen vi skulle med var ikke noget at råbe hurra for og pludselig bliver vi læsset af midt om natten på en meget top færge station, hvor vi der måtte vente adskillige timer før vi kunne komme ombord på færgen, og der ventede der os også en længere sejltur. Da vi endelig kom i land blev vi kørt til vores hyggelige bosted, Coral Grand, og om eftermiddag begyndte vi med introduktion til bores Open Water Divers Course.

Aften før drog vi jo mod vores første trekking tur Umpang. Vi ankom ved Mr. T tideligt om morgen så vi kunne lige nå en time eller to på øjet inden den videre transport ankom. Til selve start stedet skulle vi kører 5 timer i en jeepney.. ja det var ikke sjovt! Men vi ankom fik nogle informationer om turen. Dagen efter startede trekking turen for alvor. Vi skulle først river rafte 2 timer ned af en flod hvor vi ville stoppe ved en varmekilde og lidt efter for frokost. Bådturen kan man ikke kalde for vild. Det gik stille og roligt men det var rigtig hyggeligt. Vi så aber og slanger på turen. Efter bådturen skulle vi gå cirka 3 timer, 10 km. Det gik rigtig godt og vi gjord turen så sjov som vi kunne. Vi ankom til vores overnatningsted, som var en stor græsplæne med 5 telte og ja det var det. Så var der nogle små huse som var et køkken, badeværelse og bad og så var der er et stort åbent spiseplads. Hen på aften købte vi sodavand og Chips ved den lokale shop som vi hyggede os med mens vi spillede kort. Detsværre kunne vi tydeligt se at det begynde at blæse op, tordne og lyne. Så vi løb ud og løftede teltene hen til spise pladsen hvor vi tilbragte resten af natten.

Dagen efter gik vi om morgen op til et vandfald hvor vi kunne bade og hoppe i fra 7m. Efter badeturen fik vi frokost og skulle gå videre mod en landsby som kun lå en 1,5 times gåtur væk. På turen gik vi langs floden så vi havde en rigtig hyggelig tur hvor vores guider lavede sjov. Da vi ankom til landsbyen var alle så søde og velkommne. Vi boede i et pælesiddere hvor husdyrene kunne gå lige under. Da vi ankom badet vi med de lokale børn i floden og gik en tur rundt i landsbyen hvor vi så et lokalt hjem og skolen. Om aften fik vi rigtig god aftensmad, som blev spist udendørs med levende lys og kortspil.

Dag 3 af trekking. Den sidste dag! Vi tog halvtideligt afsted da vi skulle gå ligeså langt, som dag et. På turen gik vi i elefantfodspor da der næsten lige havde gået en elegant på den rute mens det havde regnet. Selve turen var ikke så smuk, men det kunne godt skylds vi var trætte og gerne ville videre. Lige inden turen sluttede skulle vi gå over en knap så sikre bro. Men det var så vildt fordi om sommeren hopper de i floden fra broen.. så det var vi imponeret over. På den anden side af broen stod bilen som skulle kører os tilbage til hvor vi startede. Vi havde endnu en overnatning ved Mr. T inden turen gik mod Chiang Mai.

Vi tog tideligt bussen til Chiang Mai og da vi ankom til vores hostel brugte vi resten af dagen ved poolen!

Den 2 jan. gik turen mod mod Bangkok. Rejsen gik umildbart smertefrit, så da vi ankom til vores hostel gik dagen bare med at slappe af og spise street food med de piger vi havde mødt i Sri Lanka.
Dagen efter ankom pigerne (Isabella, Louise og Melissa), som vi de næste 3 måneder skal rejse med, hvor vi brugte tiden på at vise dem lidt rundt i området, få lidt at spise og planlægge vores tur rundt i Thailand.
Den 4 jan. tog vi på cykeltur i Bangkoks gader med en super sød og sjov guide, hvor vi både så de rige områder i byen, men også dem som boede under motorvejen og ude i en stor plantage (her kørte vi rundt på smalle stiger - det minder lidt om Venedig bare Thai-style). Super fed tur og meget anderledes! Om aftenen gik vi op til China-Town hvor der bare var mennesker over det hele og lys i lange baner, samt mad i alle udstrækninger.
Den følgende dag var også proppet med kultur, hvor vi alle tog på båd tur i Bangkoks kanaler, idet vi på den måde kun opleve templer og en ældre del af byen. Yderligere besøgte vi og det enorme tempel og palads som ligger i den nordlige del af hoved kanalen. Meget overdådigt.
Vores 5 dag i Bangkok gik bare med afslapning, massage og indkøb til vores Umpang trek som vi skulle med natbus til om aftenen.

Vi ankom til Ho Chi Minh meget tideligt om morgen klokken halv 4 med natbus. Det var vi lidt utilfredse med da de havde sagt vi ville ankomme mellem 7 of 8. Vi fandt hen til vores hotel, hvor vi skulle tilbringe nytårsaften. Der kan vi dog først tjekke ind klokken 2 om eftermiddagen så vi ventede i lobbyen indtil butikkerne begyndte at åbne. Vi fandt et sted med super lækker morgenmad, der fik vi brugt et par timer eller to. Efter dette gik vi videre og kiggede i forskellig butikker hvor nogle ting fangede vores øje og kom skam med videre. I H&M blev basic tingende skiftet, da dette var tiltrængt. Da klokken blev 2, tjekkede vi ind og gjord os klar til middagen på hotellet. Under vores middag sidder vi ved siden af et ældre dansk par, som vi falder i god snak med. Da der er gratisk genopfyldning på vin og vand blev vi da nok alle 4 lidt små fulde. Maden var en kæmpe buffet med alt man kunne drømme sig til blev der også hentet et par gange. Senere om aften var der nedtælling på hotelets rooftop. Så efter middagen mødtes vi alle 4 på tagterrassen, hvor resten af aften gik i godt selvskab, champagne, fyrværkeri og flere drinks🍸

Nytårsdag vågnede vi begge med hovedpine og ikke rigtig nogen appetit. Vi fik da lidt og spise til morgenmad, men efter dette var det op i seng igen, hvor vi så film og spiste lidt fra minibaren.
Vi modtog senere på dagen en SMS fra det søde danske par vi mødte nytårsaften. De spurgte om vi ikke ville mødes til frokost inden de skule rejse tilbage til danmark og det ville vi da rigtig gerne. Vi fandt et hyggeligt sted og snakken gik lige inden de skulle tilbage for at nå taxaen til lufthavnen. Inden vi tog tilbage til hotellet gik vi rundt i byen for at få noget frisk luft. På vores hotel har de en biograf så der tilbragte vi resten af aften med en god film, popkorn og sodavand. Så kunne dagen ikke blive bedre.

Gennem vores hostel havde vi tilmeldt os en Canyon Tour, hvor vi skulle rapelle ned af vandfald. Vi var afsted en stor gruppe fra forskellige hostel og fra mange forskellige lande så det var rigtig hyggeligt. På turen skulle vi igennem 5 udfordringer kan man godt kalde det. De første to var to vandfald som vi skulle rapelle ned ved siden af. Den efter skulle vi lade os føre med strømmen ned af et mindre vandfald. Dette kom lidt som en overraskelse, da vores guide lige inden tager fat i vores ben en for en og vender os så vi har hovedet først.. efter dette fik vi lov til at hoppe fra 7m eller 11m. De fleste af os valgte dog at hoppe fra 7m men efter nogen fik blod på tanden. Skulle de da prøve igen og igen. Her blev vi et godt stykke tid og havde det sjovt. Den sidste udfordring var kaldt vaskemaskinen. Ja, det navn passer rigtig godt til det der skete. Man skal rapelle et lille stykke ned til selve vandfaldet, efter dette læner man sig tilbage så vandet for en til at dreje rundt, og tilsidst giver man slip så vandfaldet før en ned og her bliver man trukket ned og rundt af vandfaldet kræfter ligesom man var i en vaskemaskine. Dette kom bag på nogen da de ikke havde nået at få en dyb vejrtrækningen (Rikke). Inden vi skulle gå tilbage mod startpunktet, fik vi rigtig lækker frokost, som vores guider havde forberedt.
Vi aftalt med resten af gruppe at vi kunne mødes igen senere på aften inden i byen.

Vores sidste dag i Da Lat skulle vi også på en tur. Men idag skulle vi på en easyrider tur, rundt i byen. En easyrider tur er en tur bag på en motorcykel med guide hvor man stopper ved de fleste seværdigehedder som er i byen. På vores tur så vi elefantvandfaldet, en blomsterfarm, en silkefabrik, Happy Budda, Funny House, produktionen af væsel kaffe og risvin og en lokal landsby, hvor vi kom med indenfor i deres hjem og snakkede med de lokale børn.

Selve turen var helt fantastisk da naturen var så smuk og vores guider ville så gerne fortælle og lærer os om deres by. Efter turen aftalt vi med nogle andre fra samme hostel at tage ud og spise aftensmad sammen. Vi fandt en restaurant hvor man skulle stege sin egen kød ved bordet. Resten af aften forgik i godt selvskab inden vi skulle med en natbus til Ho Chi Minh.