Lake McKenzie, synd att det var molnigt för här ser man inte riktigt hur vackert det är där.

Här kommer lite bilder från Fraser Island!!

På alla hjärtans dag började vi våran resa mot Fraser Island. På morgonen blev vi upphämtade av en stor buss som körde oss till Rainbow Beach, sedan fick vi nycklarna till bilarna och körde ytterligare en bit till färjan som tog oss över till själva ön. Det finns inga bilvägar där utan man måste ta sig fram på stranden och på andra sandvägar med stora fyrhjulsdrivna bilar vilket var rätt häftigt. Jag provade köra men kan säga att det absolut var bland det svåraste jag gjort, det var stor chans att köra fast och på vissa ställen var man tvungen att korsa vatten osv. Det var också VÄLDIGT guppigt och ojämnt på vissa ställen så alla passagerare mer eller mindre flög runt i bilarna trots säkerhetsbälte.

Havet som omringar Fraser är fullt av hajar så därför kan man inte bada där, så om man vill bada kan man istället åka runt till olika "fresh water lakes" på själva ön. Vi besökte bland annat Lake Wabby och Lake McKenzie som är bland dom mest kända tror jag. Första dagen var lite jobbig för oss när termometern visade 35 grader och vi skulle gå i tung sand i 40 minuter till Lake Wabby. Det var rätt så utmanande när man är van vid milda somrar hemma i Sverige.

Det var absolut oerhört vackert och väl värt en resa dit, men jag kan nog inte hålla med många andra som säger att det är det bästa dom någonsin upplevt. Allt kändes lite väl arrangerat många gånger vilket jag inte riktigt tycker om; det är så mycket mysigare att bara kunna dra iväg själv till ett ställe och helst inte träffa på så många andra turister.

Lite halvtråkiga bilder från igår och idag! Igår satt vi på bussen i närmare 10h för att ta oss hit till Agnes Water. Det är typ mitt i ingenstans (känns det som), så igår fick vi gå med ficklampor till affären för att det inte fanns några gatlyktor. Det är väldigt mysigt här men vi är mest här för att mellanlanda innan vi fortsätter resan till Airlie Beach och Whitsundays. Det är sjukt vad stort Australien är och vilka avstånd det är över allt. Vi har redan tagit ett flyg, flera bussar och vi är ändå inte mer än halvvägs upp för östkusten.

Idag har vi i alla fall hängt på stranden här i Agnes Water och vi brände oss lite. Jag brände mig på handen vilket inte ser jättesnyggt ut haha! Nu sitter vi och tittar på film på vårt hostel och ska snart börja laga middag.

Ska försöka lägga upp bilder från Fraser Island någon dag när jag har bra internet, nu när vi är ute på landet är internet verkligen så dåligt.

Hej! Nu var det ett tag sedan jag hade internet igen. Har varit på Fraser Island som är en stor ö utanför Noosa. Det var verkligen så fint där, men mer om det i ett annat inlägg. I måndags bussade vi hit till Noosa som är ett mysigt litet samhälle typ i mitten av östkusten. När vi klev av bussen glömde vi dock våran påse med mat på hållplatsen så när vi stod och skulle checka in kollade jag runt mig och såg ingen påse. Frågar då Henny och Emelie var maten är någonstans och alla ser lika förvirrade ut. Det konstiga var dock att när vi gick tillbaka för att hämta påsen så var den inte kvar där, men på vägen tillbaka hittar vi påsen vilket innebär att någon hade burit den halva vägen till vårt hostel? Det var bara så skumt. Aja, vi var glada i alla fall över att få tillbaka vår mat haha.

På kvällen hörde vi av oss till några amerikaner som vi lärde känna i Sydney och mötte upp dem på en bar. Det var verkligen så kul att träffa dem igen.

I skrivande stund har jag precis vaknat igen, råkade somna mitt i skrivandet som vanligt. Det var inte ett särskilt roligt uppvaknande dock. Helt plötsligt står alla tjejer i rummet vid min säng och ser livrädda ut och när jag i panik frågar vad som hänt så skriker Emelie: "There is a big spider on the wall behind you!!!" Ja, resten kan ni nog räkna ut själva... jag var uppe ur sängen snabbare än Usain Bolt.

Godnatt från Australien :)

Det blev en natt i Surfers Paradise. Inlägget imorse skulle egentligen upp igår kväll men jag somnade medan jag skrev (tydligen väldigt trött, haha). Nu på förmiddagen strosade vi runt och tittade på alla skyskrapor och gick ner till stranden. Sen tittare vi i butiker och jag köpte äntligen ett par tofflor! Har alltså gått runt i varma sneakers och träningsskor varenda dag, rekommenderas inte i 30+.

I övrigt så kände vi inte att vi hade så mycket mer att se där så därför blev det bara ett kortare stopp. Nu sitter vi på bussen igen på väg upp mot Noosa, det tar ca 3h dit. Tror vi har typ 30 minuter kvar innan vi är framme.

Hej! Åh vad tråkigt det var att lämna Byron och alla härliga människor man lärt känna. Kommer även sakna att äta frukost med alla leguaner och kalkoner. Innan resan förstod jag inte alls vad som var så speciellt med Byron Bay men det gör jag verkligen nu.

De senaste dagarna har vi mest tagit det lugnt faktiskt eftersom både Henny och Emelie är sjuka, jag har ont i halsen men hoppas att jag klarar mig från att bli sjuk.

På bussen hit till Surfers pratade jag med en holländsk kille och då berättade jag att mina kompisar var sjuka och då sa Emelie med sin otroligt hesa röst: "Yeah I sound like a grandma" varpå alla skrattar och busschauffören säger "who let grandma on to this bus??"

Nu befinner vi oss alltså i Surfers Paradise och planerar att bara stanna till imorgon för att sedan åka vidare till Noosa och Fraser Island!! Wiiih så taggad 😍

Hej! Åh vilken bra dag vi hade igår! Jag och Emelie hyrde cyklar tillsammans med några andra backpackers. Vi cyklade först till en fin strand där vi stannade och badade och sen fortsatte vi mot Ti Tree lake, som är en sjö som är känd för sitt rika innehåll på olja från tea tree. Det sägs göra under för hud, hår och naglar och om man till exempel har ett myggbett som kliar så hjälper det även mot det. När vi hade badat ett tag så märkte jag faktiskt skillnad på huden, mina händer var jättetorra men blev alldeles återfuktade och mjuka efteråt.

Stackars Henny låg dock hemma med 39 graders feber, hon mår bättre idag men fortfarande sjuk :( Hoppas det är något kortvarigt bara. Bad henne kolla sina skavsår men dom såg bra ut, inga tecken på infektion så det är nog en förkylning.

På kvällen åt vi pasta med pesto, ost, oliver och svarta bönor. Sen kom Steven och frågade om vi ville se en orm och några meter från där vi precis suttit och ätit låg en typ 1,5m lång orm och chillade. Riktigt häftigt 😃

Hej! Nu var det ett tag sen jag skrev, men det beror på att vi är här i Byron Bay och wi-fi här är så otroligt dåligt. Igår lyckades jag äntligen aktivera mitt australienska simkort så nu kan jag, Henny och Emelie ringa varandra om det skulle behövas och så har jag även internet! Det kostade typ 40 dollar vilket är typ 250kr.

I alla fall, jag trivs så oerhört bra här i Byron Bay. Det är så mysigt och fint. Vi bor på ett hostel där alla är väldigt öppna och trevliga så vi har träffat många nya vänner här, även en hel del svenskar.

Vad har vi gjort då? Det var varit jättebra väder, sol och 26-28 grader på dagarna så vi har hängt mycket på stranden. Nu har vi precis ätit frukost och senare idag ska vi eventuellt hyra cyklar och cykla runt.

Kul förresten att vi vant oss så pass med att dricka kranvattnet att det nu längre inte smakar något speciellt, vi tycker typ att det är gott haha... i början luktade och smakade det badhus!! Fullt med klor i vattnet. Men om man är en fattig backpacker kan man inte köpa flaskvatten för typ 20kr st varenda dag.

För några dagar sedan hade vi en otroligt härlig dag på Bondi Beach. Det var lite mulet och blåsigt till och från och termometern visade ca 21 grader varmt men vi brände oss ändå trots att vi hade försökt smörja in oss ordentligt. Ozonlagret är verkligen tunt.

Efter lunch började vi gå "coastal walk" vilket innebär att man går från Bondi Beach till Coogee Beach. Det var verkligen så fint att gå längs vattnet och utsikten var grym. Efter typ halva vägen kom vi fram till en kyrkogård som alltså var belägen precis vid vattnet och där var de allra rikaste och flera berömda personer begravda. Det tog ca 2-3 h men vi tog det väldigt lugnt och stannade flera gånger efter vägen för picknick bland annat.

Hej! Nu befinner vi oss i Brisbane. Vi tog flyget hit på förmiddagen, sen har vi handlat mat och gjort pizza här på vårat nya hostel. Har inte så mycket planer ikväll förutom att bara ta det lugnt och ladda batterierna. Imorgon ska vi eventuellt ta färjan ut till en fin ö som jag har blivit tipsad om, sen på måndag fortsätter resan mot Byron Bay.

Igår tog vi alltså farväl av Sydney och några härliga backpackers vi lärt känna, så vi gick ut en sväng på en närliggande pub/krog.

Vilken bra dag vi har haft här i Sydney! Mina reskompisar kom hit vid 08 imorse när jag satt och åt frukost. Sååå kul! Vi har varit och handlat på Coles, strosat runt i Sydney och såklart sett operahuset och Harbour bridge och sen gick vi hem för att sova lite eftersom vi alla är så sjukt trötta av tidsomställningen. Sen lagade vi en supergod middag och efter det har vi sett film med massa andra backpackers här på vårat hostel.