VORES RUTE I FLORIDA

Dette indlæg kommer til at omhandle vores rute rundt i Florida. Vi var rundt omkring, og oplevede mange af de populære turiststeder. Vores rute var følgende (men ikke alle steder overnattede vi: Orlando -> St Augustine -> Crystal River -> Brightwater -> Saint Petersburg -> Everglades -> Gennemkørsel Miami og Fort Lauderdale -> Key Marathon -> Key West -> Key Largo -> Aflever bil ved Miami Port og så resten af ferien på South Beach og krydstogt.

• Orlando -> St. Augustine = 200 km
  • St. Augustine -> Crystal River -> Clear Water Beach = 340 km
  • Endagstur til Saint Petersburg = 38 km x 2
  • Clear Water Beach -> Everglades (overnatning lidt udenfor Miami) = 460 km
  • Miami -> Ocean Drive -> Fort Lauderdale -> Key Marathon = 300 km
  • Key Marathon -> Key West -> Key Largo = 240 km
  • Key Largo -> Miami (aflever bil) = 100 km

Ruten er 12 dage, og der er kørt cirka 1700 km (1.056 miles). Turen er præget af ikke at vide, hvad man skulle dagen efter. Det eneste, der var booket på forhånd var lejebil og de to første overnatning i Orlando. Resten af tiden gik med at finde overnatning til næste dag, og finde ud af hvor vi ville hen. Vi synes helt klart, at det har været en fordel med selv at booke, fordi vi selv kan bestemme hvor og hvornår vi skal noget næste gang. Derudover var vejret på ingen måde med os, og de fleste sagde, at det ikke havde været så koldt i 30 år. Der var helt ned til 8 grader, så vi søgte også hurtigt syd på, så vi kunne få lidt varme. Derfor havde vi også mange flere dage i Florida Keys end vi i første omgang havde regnet med.

Orlando

Vi landede om aftenen i Orlando International Airport, som er den 13. mest travle lufthavn i hele verdenen, så den var stor, dog nem at finde rundt i. Vi havde lejet bil i forvejen, og fandt hurtigt "car rentals", som hurtigt fandt vores bil. Herefter kørte vi ud til vores hotel, hvor vi havde de to første nætter.

Hotel: La Quinta Inn By Wyndham (Int. Drive)

Værelse med 2 queensize-senge

Vi tænkte faktisk ikke så meget over beliggenheden; andet end at det skulle ligge relativt på lufthavnen, så det var nemt for os at finde om aftenen. Motellet er super fint, og kan klart anbefales. Kunne sagtens finde på at komme igen, så hvis du lander i Orlando og mangler overnatning, kan dette klart vælges. Motellet kan ses her. Værelset var stort, pænt og rent. Kaffemaskine, mikroovn, køleskab på værelset. Fitness, pool og morgenmad med i prisen. Da det ligger i temapark-området, er der også ture og shuttlebusser til det hele. Prisen var 172$ for 2 nætter og to personer, hvilket svarer til 1.080 kr. Det giver en overnatningspris på 500 kr., hvilket var et af de billigere steder i Florida.

Inspiration: Orlando byder på temaparker, hvor især Universal Studios og Disney World er populære. Derudover er de store malls også populære. Du kan læse mere i min rejseguide til Orlando og temaparkerne her.

St. Augustine

St. Augustine skal du besøge, hvis du gerne vil have historie. Det er nemlig USA's ældste by, så der er masser at gå igang med. Her havde vi kun en enkelt nat, fordi vi bare ville se og udforske byen, og så allerede kører videre næste dag.

Hotel: Days Inn By Wyndham St. Augustine West

Værelse: Dobbeltværelse med 2 dobbeltsenge - ikke ryger

Det var et fint sted at sove blot for en enkelt overnatning, men jeg ville ikke vælge stedet igen. Der er aircondition, mikroovn, te og kaffefaciltier, og sengene var også okay. Det var et "ægte" motel med lås for døren med udgang direkte udendørs. Prisen var 79$ for en nat, hvilket svarer til 500 kr. Parkering var inklusiv, men der var ikke morgenmad med. Der var Ihop (pandekage-sted) på stedet, så mulighed for at få morgenmad. Link til motellet her.

Inspiration: St. Augustine byder på historie. Castillo de San Marcos, Lighthouse, Den Spanske Gade, St George Street, Old Jail, Den ældste træhuse skole, Red Train tours, og meget mere.

Crystal River

I Crystal River havde vi ingen overnatning, men vi ville gerne have muligheden for at svømme med søkøer, så derfor kørte vi forbi denne by, og overnattede i Clear Water Beach.

Svømme/snorkle med søkøer (manatees)

Søkøer lever normalt i Den Mexikanske Golf, og når temperaturen falder, søger søkøerne ind mod Floridas kyster/havne. Crystal River er populære, fordi der er omkring 22 grader i vandet, og det kan søkøerne godt lide. Op mod 400 søkøer finder vej til de varme kilder i Crystal River. De holder til i Crystal River fra midt november til midt maj (cirka).

Flere steder solgte billetter til at kunne svømme med søkøer, og på nettet stod der også guidede tog mm. De steder vi selv havde planlagt at ville se, havde ikke åbent eller havde ikke søkøer. Total misvisende. Så vi kørte lidt rundt i området, og var mega ærgelige over ikke at kunne svømme med de store dyr. Så kørte vi helt tilfældigt forbi en lille havn med private huse, hvor der svømmede nogle rundt med snorkel på i havnen, og vi parkerede bilen og gik stille derhen. Her spurgte vi ejeren af huset, om vi måtte hoppe i - og det måtte vi selvfølgelig! Så her fik vi en helt unik og gratis oplevelse med søkøer. Vi hoppede i lige omkring dette område.

Inspiration: Snorkling, Kajak, bådtur, Three Sister Spring, Crystal River National Wildlife Refuge,

Clear Water Beach

Efter snorkling med søkøer, kørte vi mod vores overnatningssted, som jeg absolut ikke vil anbefale. Her havde vi to nætter.

Hotel: Brightwater Suites

Værelse: Standardværelse med 1 dobbeltseng

Stedet var virkelig snusket, og ligner ikke det på billederne. På værelset var der fugtigt og koldt. Vinduerne og dørene var måske ikke tætte, vi kunne i hvert fald hører trafik fra vejene. Derudover har jeg mistanke til, at der var bedbugs. Badeværelset var decideret klamt, så kan ikke anbefale stedet og kommer ikke igen. Der var heller ikke varmt vand i bruseren. Underlig check-in, hvor man skulle checke in et helt andet sted - og så kostede parkering i øvrigt penge. Som om det ikke var dyrt nok i forvejen. Dog er der ikke langt til stranden, og der er pool på hotellet. Da der var utrolig koldt på vores tur, brugte vi den ikke. Hotellet kan ses her. Prisen var 144$ for to nætter, hvilket svarer til lidt over 900 kr. Måske er det bedre i sommerperioden.

Under vores besøg i Clear Water kørte vi ind til Saint Petersburg.

St. Petersburg

I St. Petersburg havde vi heller ingen overnatning. Det var den nærmeste "storby", og fordi det på ingen måde var strandvejr, manglede vi noget at lave. Derfor udforskede vi byen. Vi fandt hurtigt ud af, at der var Martin Luther King dag, kæmpe optog og en masse musik. Det var sjovt at opleve. Derudover besøgte vi Holocaust museum, hvor der også var en afdeling med Apartheid.

Inspiration: Holocaust Museum, Sunken Gardens, Salvador Dali Museum, Sunshine Skyway Bridge (den var flot at køre over), St Pete Beach

Everglades

Efter vores overnatning i Clear Water Beach, kørte vi mod Everglades. Da der ikke er motel-overnatningsmuligheder her, bookede vi overnatning lidt udenfor Miami, tæt ved lufthavnen, så det var nemt for os at planlægge næste dag.

Hotel: Days Inn by Wyndham Miami International Airport

Værelse: Værelse med kingsize-bed - ikkeryger+handicapvenligt

Dette sted kan jeg sagtens anbefale, hvis det blot er for en enkelt overnatning og fx skal med fly næste dag. Du kan nemlig hører fly ret ofte, og så lydtæt er vinduerne ikke, men selv værelse var virkelig kanon. Det var en kæmpe (og god) seng med køleskab, TV, stort badeværelse mm. Området sker der ikke noget i, men der var et tilhørende bryggeri/værtshus ved siden af, hvor man kunne slå sig ned, spille brætspil eller smage på øl. Link til hotel her. 1 nat kostede 96$, hvilket giver en pris på 604 kr. Der var også fitness og pool, og der var pænt og rent. Man skulle åbenbart betale for parkering, selvom der står på booking, at det var gratis. Derfor synes jeg det er dyrt, for det man får. Derudover er der langt til centrum, selvom det kun er 15-ish km, tager det 45 min i bil.

Key Marathon

I Key Marathon havde vi booket endnu et motel, og denne gang igen 2 nætter. Vi ville gerne have haft en enkelt nat mere, men det kunne han ikke skaffe. Generelt er Florida Keys DYRT, og det skal man være forberedt på.

Hotel: Siesta Motel

Dobbeltværelse

Siesta Motel ligger på Overseas Highway, som er hovedvejen mod Key West. Derfor er der også ret meget larm, men vores værelse var på en måde skærmet af med hegn, så det var ikke så galt at sove. Da det ligger ud til hovedvejen, er der heller ikke strande eller seværdigheder i nærheden - her skal man køre, så det er en fordel med egen bil. Der er dog en af de bedste strande vi vhar været på, Sombrero Beach, som var flot. Derudover var der grill og havemøbler til fri afbenyttelse, så vi selv kunne lave mad for en gangs skyld. Det trækker meget op. Derudover var værten det sødeste nogensinde. Kan helt klart anbefales. Prisen var 273$ for 2 nætter, hvilket svarer til 1.700 kr. Det er 850 kr per nat, hvilket er rimlig dyrt. Især for et motel, uden morgenmad og lignende. Men sådan er priserne i the keys.

Inspiration: Sombrero Beach, Turtle Hospital, bådtur, snorkeltur, Seven Mile Bridge,

Key West

Vores ønske var at bo i Key West, men det var virkelig ALT for dyrt. Det kostede over 1000 kr. per nat, og det var ikke engang noget vildt (fx dårlige anmeldelser). Så vi besluttede i stedet at tage en endagstur derned.

Vi så selvfølgelig Southernmost point med kun 140 km til Cuba, gik forbi Ernest Hemmingways hus, trissede rundt i gaderne, shoppede lidt, købte cubanske cigarer, smagte Key Lime Pie, og fik et par drinks. Der er god stemning, så kan sagtens anbefales.

Key Largo

Herefter boede vi i Key Largo i 3 nætter, og dette sted kan heller ikke anbefales. Prisen er dyr, og det man får for pengene er ikke meget.

Hotel: Key Largo Inn

Værelse: King Room - non smoking

Selve opholdet var ganske fint, men kun fordi vi vidste var priserne i området ellers lå på. Vi gav omkring 1000 kr. per nat, og det synes vi personligt er ret dyrt. Fordele var, at der var pool, køleskab på værelset, wifi, badekar, gratis parkering, og sovekvalitet levede op til vores standarder. Et fint sted hvis man blot skal have en enkelt overnatning. Men vi havde tre overnatninger, hvilket var lidt for meget. Ulemper: Der var en masse insekter ved poolen som bed (og nej, det var ikke myg), som også var på vores værelse. Der var langt til alt - det ar meget outsides, og man skulle tage bilen, hvis man ville på restaurant. Vi prøvede dog at gå til en restaurant i rimlig afstand, men det er umuligt, fordi det er store veje/hovedvejen, og amerikanerne er ikke kendt for gå- eller cykelstier. Derudover var personalet SÅ ringe - de mest sure under hele vores ophold. Både rengøringspersonalet og receptionen. Derudover valgte vi lige nøjagtig dette hotel fordi der var bar - den bar var så lukket.. Continental breakfast kan være mange ting, og her var den virkelig ringe. Der var kun æbler, youghrt og kage. Der var kun 5 borde til måske 50 gæster. Link til hotellet her.

Inspiration: John Pennekamp Coral Reef State Park, Crocodile Lake, Dolphin Plus Bayside, Solnedgang ved Bayside Grille & sunet bar.

Miami

Efter Key Largo kørte i til Miami og afleverede bilen, og tog taxa ind til hotellet.

Hotel: Breakwater

Dette hotel kan helt klart anbefales, medmindre du ikke er til larm, da den er placeret på Ocean Drive med larm og fester. Det kan du læse meget mere om her.

Frederikke Guld // Rejseguide af Guld // Instagram: travelwithfrederikkegulddd// Facebook: Rejseguideafguld