Förra veckan tis-lör spenderades i Manly där jag bodde för två år sedan. Var superkul att vara tillbaka och vi hade strandväder varje dag. Vi var på mitt gamla jobb och åt acai bowls tre av dagarna, Oskars nya favoritfrukost. I fredags mötte vi upp Gabi, en gammal jobbarkollega, och hennes pojkvän och drack några drinkar. Vi hängde mest på Manly beach men åkte in till city och besökte operahuset, harbour bridge och Bondi beach en av dagarna. Kul att vara tillbaka men nu är det x antal veckor i Asien som väntar!

Just nu befinner vi oss på Alona Beach på ön Panglao här i Filippinerna med varsin bärs i handen. Första två dygnen i Filippinerna var lite omtumlande. Vi flög från Sydney i lördags direkt till Manila. Vi hade endast en natt bokad i Manila då vi vet att det är inte den bästa staden att befinna sig i. Från flygplatsen tog vi en taxi som körde oss rakt in i slummen. Helt ärligt var jag lite rädd. Men vårt hotell hade vakter med grindar så det kändes genast bättre. Vi kom dit på kvällen och åkte kl 6 morgonen därpå. Lagom tid att spendera i Manila tyckte vi.

I söndags tog vi flyg från Manila till Cebu city. Därifrån är det lättare att ta sig bland alla öar som finns här i Filippinerna. Från Cebu tog vi färja i två timmar till Taglibaran och taxi på 20 min till ön Panglao. Som ni märker så är det lite bökigt och ta sig runt i detta landet. Efter en torr croissant till frukost var vi hungriga och redo att hitta ett boende när vi var framme i Panglao sent på eftermiddagen. Vad vi inte hade tänkt på var det kinesiska nyåret som var nu i helgen och ALLT var fullbokat en vecka framåt. Vi som trodde att vi kunde åka till första bästa hotell men det gick verkligen inte. Efter 1,5 h biltur i taxi och 20 hotell senare hittade vi ett familjerum på en bed & breakfast med 15 min gångavstånd till stranden. Vi har air condition och 5 sängar med eget badrum så vi ska inte klaga. Vi var bara glada att hitta nånstans att sova över natten.

Igår satte vi oss på en restaurang med wi-fi och bokade boende resten av vår vistelse här i Filippinerna. Vi vill inte vara med om att alla boenden är uppbokade igen. Men det löste sig som allt brukar göra och vi njuter för fullt av det goa vädret.

På onsdag kör jag mitt sista jobbpass på Mrs Ferg, som jag har längtat! Efter tre månader av att skopa glass på heltid är jag helt hundra på att jag aldrig mer vill skopa glass i hela mitt liv. Men det är en erfarenhet rikare(positivt tänkande).

Tisdagen 13 februari tar vi flyget till Sydney, Australien. Där ska vi spendera 5 dagar och möta upp två av mina kompisar som jag inte har träffat på 2 år. Blir bara en snabbvisit till Manly innan vi tar flyget till Filippinerna på lördagen samma vecka. Ska bli kul och visa Oskar hur jag bodde under mina 8 månader i Australien.

Den 17e februari flyger vi till Manila, stannar en natt och morgonen därpå tar vi flyget till Cebu City. Därifrån kan man ta sig till de olika öarna som finns runtomkring, men det ska vi boka på plats. För att komma in i landet måste vi ha en utresebiljett så den 6e mars tar vi flyget till Hanoi, Vietnam. Vi spenderar 17 dagar i Filippinerna, vilket vi chansar på är lagom tid. Svårt att planera när man aldrig varit i nått av länderna innan. Vi har bokat en ombokningsbar biljett så vill vi stanna längre så finns den chansen också. Det är alla flygresor än så länge som är inbokade. Vi tänkte boka resten så småningom, men vi tar det som det kommer. Vi ser båda fram emot att resa Asien riktigt mycket, nästan det enda som finns på tankarna. Hemdatum är oklart ännu men vi siktar mot början av maj eller när pengarna är slut, lagom till våren där hemma.

Här får ni en släng av blandade bilder de senaste dagarna/veckorna. Bilder på jobbet kommer så småningom, stay tuned mamsen o papsen.

Glömde av det viktigaste, på torsdag hoppar vi fallskärm, woho!!! Så hör ni inte nått från oss efter torsdag så vet ni varför.

Puss & kram

Måndag-onsdag denna veckan spenderades i Dunedin. Jag lyckades ordna tre dagar ledigt på jobbet så vi kände att vi ville komma iväg en sväng från Queenstown, göra och se något annat. Vi hyrde bil och bodde på hotell med hotellfrukost, vilket var halva nöjet i Dunedin. Ganska tråkig stad faktiskt men det var mysigt att åka iväg på en liten roadtrip ändå.

Oskar var mestadels bakom ratten, han är ju expert nu på att köra på de nya zeeländska vägarna.

Vi kom fram vid 13-tiden i måndags och då gick vi runt för o upptäcka kuststaden. Bor ca 110 000 människor här men rätt grå stad. Fanns ett litet centrum som vi käkade middag vid, drack några drinkar och spelade biljard stor del av kvällen.

I tisdags tog vi bilen ut till Tunnel Beach. Det var nog det bästa stället på Dunedin. Vi klättrade på stenar, gick genom tunnlar och njöt av utsikten. Vägen dit och tillbaka var ett riktigt träningspass som vi inte var förberedda på..

Sen besökte vi världens brantaste gata, vi åkte fram till den, vände och åkte tillbaka till hotellet, check. Dock ser den inte lika brant ut på bilden som den var i verkligheten.

Oskar är just nu på sitt nya jobb och kör fortfarande bil fast för en annan firma. Han har fått heltidsjobb en månad framåt och efter det är vi väldigt redo för Asien. Själv jobbar jag resten av veckan och alla dagar nästa vecka. Får se när min nästa lediga dag blir. Till helgen kommer Alma tillbaka från Australien och då blir det planering av Asien, längtar!

Idag var tanken att ha en lugn och ledig dag och att ladda upp inför helgen som innebär jobb konstant över nyår. Men hade kollat fel på schemat och skulle ha börjat klockan 6 imorse...Sprang in 3.5 timme senare men som tur var var mina kollegor inte sura för det, alltid händer det någon.

På julafton var vi hos Alma o George. Vi käkade bbq och sade hejdå innan de åkte till Australien i 3 veckor. Juldagen var en jättelyckad dag. Vi kom till Lisa vid 12-tiden och direkt satte vi igång med att förbereda maten. Vi körde knytis och vi hade med oss vegetariska köttbullar som blev helt ok. Och vi bjöd även på dessert. Det regnade hela dagen vilket faktiskt var mysigt men framåt kvällen sprack det upp och vi gick ner till en fullproppad strand och fortsatte firandet innan vi åkte till min svenska jobbarkompis Anna. Där spelade vi lite spel o tjötade innan vi strosade hemåt igen.

Våra fina bönbullar...

Colleen från Usa, Lisa från Skottland, Greg från England o Oskar från Schlätta.

Hela gänget träffade jag när vi åkte nordön med Stray-bussen och många fastnade här i Queenstown!

Jag och Oskar orkade inte baka någon efterrätt så vi köpte en stor kaka på cookie time, mycket gött.

Vi hade köpt lite julklappar till Lisa som var hosten för dagen. Hon är ett stort HP fan och vi gav henne denna tröjan, och söt som hon är började hon gråta av glädje så det var en riktigt lyckad present!

En främling tog detta kortet och tyckte det var så fint på oss så han skickade över bilden via facebook.

pusselipuss

I veckan har vi fått en gelato-cykel på jobbet. Här står Kelly o posar så fint i värmen.

Igår hade jag och Oskar datenight. Vi har faktiskt inte ätit på en finare restaurang än har vi kommit fram till så igårkväll var det dags. Jag käkade saffran/pumparisotto och Oskar beställde in ribs. 10/10

Nu har jag många jobbdagar framför mig tyvärr men vi sparar ihop till Asien så det är bara o bita ihop. Inte allt för många veckor kvar. Oskar har fått ett 10-dagars jobb med o köra bilar fram och tillbaka från flygplatsen via något hyrbilsföretag. Förhoppningsvis får han fortsatt jobb där när den perioden är slut.

I måndags hade vi julbak uppe hos Alma och George i Fernhill. Det blev både lussekatter, cornflakes-kakor och lussebullar alma special. Det var jag, Oskar, Anna och Lise som jag jobbar ihop med, Alma, George och Lisa. George o Lisa fick smaka på lussekatter för första gången i deras liv och de var kanske inte superimponerade men vi skandinavier var riktigt nöjda med resultatet. Vi hade en heldag med bakning, brunch och till sist en liten utgång.

Annars gör vi inte supermycket på dagarna. Jag jobbar för det mesta och Oskar har fått jobb på en Agency så idag är han iväg o jobbar sitt första pass. Nu har jag tre stängningspass framför mig, även över jul så det är väldigt tråkigt. Men har faktiskt hela 4 dagar ledigt nästa vecka vilket ska bli riktigt skönt. På julafton ska vi upp till Alma & George på jullunch innan jag börjar jobbet. Sen på juldagen ska vi på jullunch hos Lisa och sedan lite häng på stranden om det är fint väder.

Hallå alla där hemma!

Äntligen dags för ett inlägg, vilket har varit efterlängtad där hemifrån har jag förstått. Jag fick jobbet på Mrs Ferg där jag skopar glass dagarna långa. Jobbar ca 5 dagar i veckan och passen är mellan 8-11 timmar långa så det är rejäla jobbdagar. Lönen är inte alls bra men det är faktiskt skönt att göra något på dagarna även om det inte är det roligaste jobbet i världen. Ägaren till mitt jobb äger totalt 4 ställen, två Mrs Ferg där vi säljer gelato och kaffe, ett bageri och det kända hamburgerstället Fergburger. Jag varierar mellan de två gelatocaféerna. Tjejerna jag jobbar med är från hela världen, mestadels britter men även tjejer från Finland, Ryssland, Tyskland, Kanada och Argentina bl.a. De är jättetrevliga och jag har kommit in rätt bra i engelskan så språket flyter på bra. I tisdags hade vi julfest med alla anställda, vilket är över 100 personer. De bjöd på fri alkohol och mat, supertrevlig kväll med mycket karaoke och dans.

Förra veckan flyttade jag in i ett nytt hus närmre stan där jag och Oskar ska bo. Just nu sitter han på flyget hit och det är bara 24 timmar tills jag möter han på flygplatsen i Frankton! Ska bli så himla underbart!! Han ska också söka jobb här, så planen är att vi stannar över högsäsongen (december-februari). Sen far vi två + Alma till Asien i x antal veckor innan vi är på hemmaplan igen, om allt går som planerat. Längtar redan efter semester, även om jag bara har jobbat i drygt tre veckor...

Annars har jag fått en relativ normal vardag här i Queenstown. Allt här är väldigt dyrt så ett heltidsjobb som jag har nu är välbehövligt om vi ska unna oss Asienresan senare i vår. Planen för jul och nyår är lite oklar än då jag inte vet hur jag jobbar ännu. Vi får ett två veckorsschema med olika tider varje vecka. Vanliga pass jag har är antingen 6-14, 9-17 eller 15-00.30. Enda dagen de har stängt är juldagen och då ska vi på jullunch hos en tjej som heter Lisa.

Tre av mina goa kollegor: en ryss, en tysk, en kanadensare och svenska jag.

Vårt nya mysiga rum! Har julpyntat så fint med minigran, advenstjusstake och lite stjärnor i fönstret.

Uteplats från rummet, bakom mig har vi en walk-in closet.

I garderoben finns också en dörr till vårt lilla badrum

Kök/vardgsrum och ryggen på tjejen som äger huset. Hon är kiwi och uppväxt i Queenstown. Bor med henne och en till kille från USA, som jag bara stött på en gång under tiden jag bott här.

Vardagsrummet, inredningen är väldigt bohemisk med doftljus o buddastatyer lite här o var.

Från vardagsrummet har vi även en dörr ut till en balkong som jag aldrig har hängt på.

Utsikt från balkongen

Om ca en timma ska jag promenera mot jobbet mellan 15-00.3o. Hoppas att allt är bra med er där hemma och ska försöka bättra på uppdateringen!

Igår flyttade jag och Alma in i vårt sharehouse här i Queenstown. Riktigt skönt att inte bo på något hostel längre och att få packa upp väskan var guld värt efter två månader. Vi bor i Fernhill som är ca 30 minuters promenad mot stan, i nedförsbacke, så blir en rejäl motion på hemvägen med det är välbehövligt.

Vårt nya vardagsrum/kök. Till vänster ligger balkongen och till höger är hallen och vårt sovrum.

Utsikt från balkongen.

Vi bor ihop med två andra killar, en från Australien och en från Irland. Verkar trevliga så det kommer nog inte vara några problem. De bor på nedervåningen och jag och Alma delar dubbelsäng.

I tisdags åkte Oskar hem till Sverige tyvärr, riktigt jobbigt o säga hejdå men förhoppningsvis kommer han tillbaka hit inom en snar framtid. Vi har hunnit med så sjukt mycket på dessa tre veckor och de har gått supersnabbt.

Vårt bussgäng runt sydön.

Vi har ätit en del smaskiga saker som denna freakshaken

o mexikanskt

Vi spelade minigolf på en riktigt rolig inomhusbana, jag vann såklart överlägset igen ;)

En kväll var vi på en båtbar där man får ta med sig eget käk, supermysigt!

Vi gjorde även en Canyon Swing. Den är 109 meter hög, man faller i 60 m sen gungar man 200 meter. Var mer nervös över detta än fallskärmshoppet faktiskt.

Vi var väldigt glada efteråt iaf!

​Idag är det torsdag och nu är det dags för mig o söka jobb om jag ska kunna stanna här. Idag hade jag siktet inställt på ett jättegott cafe där de säljer bagels. Såg för några dagar sedan att de sökte personal men jag kom för sent, de hade redan anställt tillräckligt med personal tyvärr. Så jag satte mig i parken och käkade lite lunch och gick sedan hem till huset igen. Började söka online på jobb i Queenstown och såg att fergburger, en stor hamburgerkedja, sökte jobb till deras företag. De äger även ett slags glasscafé så slängde iväg ett mejl och fick ett samtal 10 minuter senare. Så nu ska jag på arbetsintervju imorgon kl 13. Känns riktigt bra faktiskt. Vill inte jobba på restaurang eller klädbutik så tror detta kan passa mig rätt bra.

Ikväll ska jag, Alma och Catriona gå på musikalen Mamma Mia, sen blir det läggdags så jag är pigg till intervjun imörrn.

Efter Picton gick bussen mot Abel Tasman vilket ligger i en nationalpark mitt ute ingenstans. Väldigt mysigt ställe, där paddlade vi kajak o vandrade en mil med lite strandstopp på vägen. Där åt vi också middag på deras berömda burgarställe o njöt av det fina vädret. Innan Abel Tasman stannade vi en snabbis på en vinfarm där vi fick smaka på fem olika viner och vi köpte med två flaskor för fintfint pris.

Nu är vi i Franz Josef som ligger vid en glaciär. Här är det populärt o göra en helihike för 400 dollar men med vår backpacker budget så skippade vi det o badade i varma pooler o käkade thaimat istället. Imorgon åker vi till Wanaka och det är sista stoppet innan Queenstown.

Mycket har hänt sedan jag skrev senast så ska försöka få med allt. Oskar kom äntligen hit från Sverige den 19e oktober och efter Wanaka har vi bott i Queenstown och även tagit en två dagars tripp till den sydligaste ön Stewart Island och besökt Milford Sound som var sjukt vackert.

Jag och Oskar började vår resa runt sydön i söndags på min födelsedag. Kvällen innan blev jag överraskad av kompisarna i Queenstown ( tack alma💕), fick födelsedagssång o kaka och slutade med en utgång på det. Blev tidig uppgång när bussen rullade nio dagen efter men det var det värt. Första stoppet på resan var Mount Cook, dock regnade det hela dagen så vi såg inget av berget men hade världens mysigaste födelsedag ändå.

Efter en natt i Mount Cook åkte vi till Christchurch. Innan vi kom dit stannade vi och gjorde White Water Rafting. Man åker i en gummiflotte/båt i forsar. Har tyvärr inga bilder därifrån men det var riktigt kul o lite läskigt. Vi var nära på o välta över men klarade oss med en sekund marginal tydligen. Vi blev kittade med våtdräkt, två lager tröjor, hjälm o flytväst. Vi tog till och med en simtur i det iskalla vattnet. Sen fick vi en privatchaufför till Christchurch där vi stannade en natt.

Efter en natt i Christchurch åkte vi en lång bussresa, 8h, till Picton där vi stannade i två nätter. Där var det bättre väder så vi vandrade runt staden, hade picknick o spelade minigolf som jag vann överlägset i😏