Anxiety is not something bad, you just gotta learn how to handle it

Läste ett inlägg HÄR om känslan av att ha svårt att andas och känna sig tom på syre, och kände igen mig direkt. Jag är en person som gärna ser bort ifrån mina egna "psykiska åkommor" och detta har varit en av dem. Har kommit på mig själv flera gånger "oj, jag har inte andats på en litet tag" och har fått påminna mig själv att stanna upp och bara andas. Lugna hjärnkontoret lite.. Jag har efter typ jag vet inte hur många år kommit fram till att anledningen till varför jag kan känna mig sån är att jag har för mycket saker på agendan (daah tänker ni, men det är inte enkelt), samt att saker ligger och gnager som jag inte fått gjort. Då blir det som att kroppen glömmer hur man andas och att man inte kan hämta tillräckligt med syre.. Kan också få som ett lätt tryck i huvudet, typ som molande huvudvärk, och ont i nacken.. Vet inte om någon av er kanske känner igen er i det? Det där med stress och ångest är något som många idag pratar om, och alla har sina olika berättelser som de delar med sig av. Jag tycker själv att det är jävligt (ursäkta språket) jobbigt att vara stressad och låta kroppen ta stryk av det, och det tror jag de flesta tycker, dock ser jag inte på det som något negativt. Det är ju faktiskt bara kroppen som säger ifrån, och det är ju positivt för då vet man att man funkar som man ska. Jag tror man måste lära sig att man kan göra något åt det. Att det inte är världen som måste ändra på sig, utan en själv och sitt tänk. Stress kan vara något som gömmer sig långt inne som man kanske inte märker av först. Det kan vara småsaker som t.ex. tycka att det jobbigt att den nya tröjan du köpte igår inte sitter som du kom ihåg att den gjorde i provrummet, eller att du inte har något pålägg till dina mackor hemma, eller att pressen utifrån (det ytliga samhället) trycker på bakifrån så fort man är lite osäker. Det är där man måste ändra sitt tänk. alla småsaker som stressar en. För att få bukt på denna inre (eller yttre) stress så har jag tänkt och provat mig fram och har kommit fram till TRE saker som förändrar hela mitt "måbra"-psyke.

Mina tre absolut bästa tips för att få bort denna jobbiga känsla (som har funkat superbra på mig) är att: 1. Yoga. Alltså det är mitt nr 1 tip of all times. Alla olika sorters Yoga. Yin yoga för mer avslappning och Global yoga för att andas och svettas är mina två favvisar. 2. Att tänka på allt som får en att må bra. Känner jag för att slappa i soffan en hel dag, då gör jag det, eller känner jag att jag vill träna, gör jag det. Känner jag att jag vill strukturera, pyssla eller laga mat, då gör jag det. Vill jag inte yoga, nej då gör jag inte det. Att ta varje dag som den kommer och lyssna på sin magkänsla och vad ens tankar säger. 3. Sena promenader med feel good- musik. Jag blir så himla avslappnad av mörker, och jag känner att gå ut och gå på kvällen är en av de bästa sakerna för att varva ner och tänka på dagen som gått. Tips är att ta på sig reflexvästen, eller ha en ficklampa (typ mobilen) nära till hands om det känns lite läskigt. Funkar super. Den bästa feel-good musiken är typ Sam Smith, gamla 80-talsdängor och Girlpower.

Långt inlägg om stress.. Men ibland kan det vara bra för mig att skriva av mig, och kanske för er att läsa om någon behöver lite pepp. Sist men inte minst: Oavsett vad, låt aldrig ytliga faktorer påverka dig negativt, det är det farligaste man kan tillåta. Och va stolta och nöjda över det ni gör! Ni är grymma, och varje dag gör ni något bra, även om det bara skulle va så att hämta tidningen i brevlådan. HEJA OSS!! Ni äger

Gillar

  • Instagram
  • Nouw