Header

YEAAAY! Du gjorde det! Dag 21 av vår 21-dagars meditationsutmaning. Infaller såklart på nyttårsafton vilket betyder CELEBRATION!!!!! Ni är så grymma som har gett er själva en kvart om dagen!

Idag ska vi givetvis fira med DANS-meditation! Femton minuter där vi helt och fullt släpper det där med utsidan och istället zoomar in på hur kroppen känns på insidan och låter rörelsen komma efter det. Där vi firar att vi investerat tid och kärlek i oss själva, att vi givit oss själva en kvart om dagen och förhoppningsvis vill fortsätta med det.

Du kan ju det här nu…men en liten påminnelse är aldrig fel…

  • Hitta en plats där i är ensam och där grannarna/familjen inte störs (Varför inte i badrummet?)
  • Gör en spellista med 3-4 favvo låtar (som varar i va 15 min) eller känn in min HÄR.
  • Hitta en stående position, blunda & ta några djupa andetag.
  • Sätt på musiken och KÖR – låt kroppen röra sig exakt som den vill !


Du får en sista uppgift: att skriva en liten sammanfattning av din upplevelse under utmaningen. Var det svårt? Vilka tekniker gillade du? Hittade du en favorit? Körde du alla dagar? Kommer du fortsätta att meditera? Och ärlighet ger mest poäng ;-). Och som många gjort, fungerar de såklart lika bra att skriva till min privat, men ni får också gärna skriva här nedanför och berätta hur det har gått för er.

Jag tror vi alla ser hur mycket vi behöver meditationen men samtidigt hur vi gång på gång på gång prioriterar bort det för allt annat som ”måste” göras. Jag hoppas att denna utmaningen blir en grym start på en rutin i ditt liv. Att meditationen kan bli som att borsta tänderna – något vi bara gör av farten liksom. Det är inte säker att det går att få till 15 minuter varje dag men jag vill tror att det alltid är möjligt att få några minuter över till oss själva.

Och nu har du ju 21 olika meditationer att välja på – fortsätt gärna att dela dina meditationsupplevelser här på bloggen och skriv frågor när de kommer upp. Så fint att vi kan inspirera varandra.

Njut av dansen nu! =)

Foresters Life in ka

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Foto: Rebecca Lindström: Free horses

Hej. Näst sista dagen nu, så välkommen till dag 20 av vår 21-dagars meditationsutmaning (se mer HÄR ). När vi har mycket tankar och känslor så kan det vara svårt att göra meditationen på egen hand. Då kan det underlätta att lyssna på någon som guidar oss. Så precis som häromdagen när vi gjorde Yoga Nidra så ska vi köra med en app idag.

  • För Iphone & Android; ladda ner den som heter "Mindfulness Appen (II)
  • Så när du laddat ner appen – tryck på Guidade meditationer och välj sen Kärleksfull vänlighet.
  • Har du ingen Smartphone så välj en av de föregående meditationerna som din kropp är sugen på idag .

Ha en härlig stund!

Ps. Det är också grymt att spara denna appen även efter meditationsutmaningen, för den innehåller många fina meditationer för de där dagarna när sinnet behöver guidning för att lugna ner sig.

Foresters Life in ka

Likes

Comments

Alltså tiden springer iväg, näst sista dagen av vår 21-dagars meditationsutmaning. (se HÄR ) WOW! Ni som tagit er an denna utmaning, Jag är imponerad av ert mod att möta er själva, att prova nya tekniker. Efter dessa 21 dagar har ni förmodligen skapar er en ny sund rutin som ni kommer ha nytta av hela livet. Hur coolt är inte det?!

Och vet ni vad...idag ska vi kramas, (WHAAAT!?) och även om man inte tror att kram-meditation existerar så är det faktiskt så att en Zen Master vid namn Thich Nhat Hanh har kommit på just denna teknik.

Han menar på att kramas är det bästa sättet för att hitta närvaro i stunden. Som bonus ger det oss också läkande effekter, förståelse för varandra och glädje i livet samtidigt som vi blir medvetna om att vi inte är separata varelser utan att allt hänger samman.

Idag behöver du antingen en snygging (kanske samma person du använde för Ögonkontaktmeditationen ), ett barn, ett gosedjur, ett träd eller något annat kramvänligt. Med andra ord, har du ingen annan person som vill meditera med dig idag eller om det känns konstigt så går ett träd alldeles utmärkt.

Såhär gör du…

  • Hitta en person eller objekt du känner för att krama.
  • Sätt på din timer på 15 minuter.
  • Börja med att stå på avstånd observera personen (objektet) framför dig.
  • Om det inte känns för flummigt buga mot varandra (eller mot objektet).
  • Ta 3 djupa andetag.
  • Kom sakta in i kramen och var fullt medveten om känslan och andetaget.
  • Börja med att ta tre djupare andetag. Zen mästaren Hanh menar att det första antaget ska riktas till din egen närvaro i stunden, det andra till den andra personen (objektet) och det sista till tacksamheten och känslan av gemenskap. Låt sen andetaget vara naturligt.
  • Om du kramar en annan person, skifta uppmärksamheten mellan hur det kännas att kramas och att bli kramad.
  • Känn efter hur länge du/ni vill vara i kramen. När du/ni kommer ut ur kramen (buga igen om det känns härligt).
  • Stå eller sitt ner de återstående minuterna av meditationen.

Hoppas det kändes mysigt! Detta är något vi ju alltid kan göra lite i smyg när vi kramar en annan person. Kramen kan liksom leda oss ner i kroppen och in i nuet. Vi kan få en meditationsdos varje gång vi kramas. Det kan bli väldigt vackert!

Foresters Life in ka

Likes

Comments

Sat Nam! Dag 18 av vår 21-dagars meditationsutmaning (se HÄR ) Vi ska återgå till att sjunga mantra men istället för AUM ska vi köra med ett nytt mantra: Sa Ta Na Ma. Idag är det alltså denna fras som hjälper oss in i koncentration. Detta är ett mantra som används flitigt inom Kundaliniyogan där Sa betyder födelse, Ta är liv, Na är död och Ma står för återfödelse. Hela mantrat betyder ”Jag är den sanning jag mediterar på”. Känns detta flummig så strunt i betydelsen utan bara använd orden som ett sätt att fokusera och skapa vibrationer i kroppen på (om du vill sjunga högt!).

Denna meditationsteknik kallas Kirtan Kriya och sägs (som alla andra meditationer) påverka hjärnan. Just inom Kundaliniyogan finns det extra mycket forskning och här har forskare exempelvis hittat att om man gör denna meditation 12 minuter om dagen i 8 veckor så ökar blodtillförsel till frontal loberna och parietal loberna. Vilket i sin tur ger galet många härliga effekter för både kroppen och sinnet – såsom att minska stress, förbättra minnet, minska deppighet, balansera humöret samt ge bättre sömn och ökat välmående. Denna meditation har även visat sig skapa nya kopplingar mellan hjärnhalvorna vilket kan hjälpa oss att exempelvis bli av med våra beroenden & laster såsom cigaretter, socker eller dysfunktionella kärleksrelationer

Idag kommer vi även ta hjälp av våra händer och skapa rörelse med fingrarna för att lättare kunna fokusera. Det blir som yoga med händerna. Välj om du vill sjunga ut högt eller bara fokusera på mantrat mentalt i tystnad (kanske beror lite på var du gör din meditation idag (Vi vill ju inte blir inspärrade och tagna för att va galna!).

Såhär gör du..

  • Hitta en lugn och härlig plats (helst där du får vara ifred).
  • Om du vill ha hjälp på traven. Ladda gärna ner en mantra-sång där Sa Ta Na Ma upprepas gång på gång till vacker musik tryck HÄR (dubblat låten så totalt 16 min) annars sätt på din timer på 15 min.
  • Ta på dig bekväma kläder och inta din skönaste position (se här )
  • Blunda, slappna av i kroppen & låt andetaget vara naturligt, in och ut genom näsan.
  • Ditt mantra är frasen Sa Ta Na Ma. Sjöng högt (eller mentalt) denna fras om och om igen. Låt det vibrera i hjärtat.
  • När du/de sjunger Sa så sätter du ihop tummen med pekfingret, (använd båda händerna) på Ta byter du ut pekfingret mot långfingret mot tummen, på Na trycker du ihop ringfinger och tumme och på Ma tar du helt enkelt lillfinger och tumme ihop. Upprepa detta om och om igen i takt med mantrat.
  • När du upprepar ditt mantra Sa Ta Na Ma, och andra tankar tränger sig på så släpp dem bara, gå inte in i dem.

Hur kändes det??? Någon skillnad än när vi använde AUM-mantrat? dela gärna om du vill.

Foresters Life in ka

Likes

Comments

Jisses! Det är bara 5 dagar kvar av vår 21 dagars meditationsutmaning (se här ) Tiden går så himla fort! Idag säger jag varmt välkommen till dag 17. Och vi ska bli lite traditionella idag igen och sitta ner för att göra en teknik som används mycket inom Zen traditionen. En tillsynes enkel men också svårbemästrad teknik – vi ska räkna våra andetag.


Såhär gör du…

  • Sätt på dig bekväma kläder och hitta en bekväm position – kanske provar du en ny variant idag (se här )
  • Sätt din timer på 15 min.
  • Blunda och slappna av i kroppen.
  • Låt andetaget vara naturligt, in och ut genom näsan.
  • Börja sen räkningen. Räkna “ett” till dig själv när du andas ut. Nästa gång du andas ut, räkna “två” och så vidare upp till “fem”.
  • När du nått “fem” börjar du på en ny cykel och räknar “ett” på nästa utandning. Räkna alltså endast på utandningen och aldrig mer än till “fem”. Det gör att du blir medveten om när din uppmärksamhet vandrat iväg då du befinner dig på “nio”, “14″, eller till och med “52″.
  • När känslor och tankar dyker upp för bara vänligt men bestämt tillbaka uppmärksamheten till räkningen av ditt naturliga andetag.
  • Om det är mycket tankar kan du prova att räkna dina andetag med hjälp av dina fingrar för att snabbare få in känslan.


Visst låter det enkelt?! Men efter att ha provat tror jag att de flesta av oss märker hur svårt det faktiskt är att kontrollera vårt sinne och att fokusera på en sådan simpel sak som att räkna andetagen. Med det kommer bli lättare med tiden då vi hela tiden tränar vår uppmärksamhetsmuskel.

Som jag sagt tidigare: försök att inte bli arg på dig själv när tankarna far iväg till andra platser. Så fort du kommer på dig själv med att vara ”någon annanstans” för istället vänligt men bestämt tillbaka uppmärksamheten till dina andetag och börja räkna de på nytt.

Snart sitter vanan där, bara 4 dagar kvar nu! :D

Foresters Life in ka

Likes

Comments