Hellou! Nyt tulee pitkästä aikaa kunnon kuvia ja tekstiä, kun ulkomailla kerrankin pääsee käymään niin onhan se pakko! Tosiaan lähettiin äidin ja vanhimman veljen kans juhannukseks Itävaltoihin, lähettiin 23. päivä ja tultiin 26. takasin.Tiivistän tän miniloman vain kahteen postaukseen, mutta eiköhän se riitä. :)

Lentäminen jostain syystä pelotti/jännitti, mutta hyvin ne meni. Tuntuu vain etten pienenä vietnamiin mennessäni edes ajatellut lentämistä kun nyt se tuntu ihan erilaiselta. Korvatkin meni samantien lukkoon kun oltiin vasta kiitoradalle päästy ja mukamas purkan syöminen pitäisi auttaa, mutta ei auttanut. Tuntui vain kun pää räjähtäisi pian. 😃

Laskeuduttuamme lähettiin odottaan matkalaukkua ja sitten suunnistettiin City Trainin luokse joka menee 2 kertaa tunnissa suoraan kentältä keskustaan. Tosin myöhästyttiin aikasemmasta niin odotettiin vielä 30min kentällä seuraavaa junaa.

Kun keskustaan päästiin, luulin että enää pitää kävellä hotellille mutta ei. Meidän piti vielä metrolla mennä yksi pysäkki ennen kun oltiin oikeessa paikassa, mutta eihän me tajuttu että on 6 eri metroa jotka kantaa nimeä U-Bahnnetz. Helsingissähän metropaikat on isolla oranssilla M-kirjaimella merkattu niin tuolla ne oli U-kirjaimella. Yritettiin koko ajan etsiä mistä U1 menee, mutta ei tiedetty ettei kaikki mee samasta. Siellä sitten pyörittin ainakin 30min ennen kun vasta käytiin infosta kysymässä. Käytiin sitten ostamassa metroliput ja Wien Mittestä otettiin U4 ja mentiin yksi pysäkki Schwedenplatziin josta vihdoin päästiin U1 ja sillä sitten yksi pysäkki Nestroypltaziin, jonka jälkeen vielä piti suunnistaa hotellille. Yövyttiin Hotel Imlauer Wien nimisessä hotellissa.

En tajunnut ottaa hotellista/huoneesta kuviakaan kun heti hotellille päästyämme ajattelin vain vaatteiden vaihtoa ja ilmastointia! 😃 Oli niin nihkee fiilis kun housut on tarttunut jalkoihin kiinni ja haluaisi vain kylmää juotavaa ja freshit vaatteet päälle. Kello oli jo kuitenkin niin paljon, ettei enää tehty muuta kuin vaihdettiin vaatteet ja etsittiin ruokapaikka ja sitten vain nukkumaan.

Varmaan ymmärrätte miksi metrokartan lukeminen oli HIEMAN hakalempaa kun Helsingissä.

Day 1

Ei otettu hotelliaamiaista kun aateltiin sen olevan vähän turhaa niin aamulla vain mentiin kauppaan ostamaan aamupalaa ja sitten metrolla mentiin keskustaan (Karlsplatziin). Siellä taas piti mennä ympyrää kun veljeni etsi paikkaa mistä meidän piti mennä ostamaan Vienna passit, joilla päästiin moneen paikkaan. (museot, palatsit, Hop on-Hop off bussi jne.)

Alla näkyvän olevan ooppera talon vierestä meidän piti hypätä tähän sightseeing bussiin, mutta tietenkin niitäkin oli sitten muutama hassu ja mentiin väärään suuntaan. Jäätiin muutaman pysäkin päästä pois ja lähdettiin kävellen etsimään oikeeta paikkaa. Lämpimän veden juominen hirveessä helteessä ei auttanut yhtään, suorastaan pahensi mun oloa siellä kun mulla tulee siitä paha olo. Kuvinkin ottaminen jäi aika vähäseks kun oli niin kuuma ja piti liikkua niin ripeeseen tahtiin niin en edes ajatellut mitä kaikkea olisin vielä voinut kuvata.

Kun vihdoin oikea bussipysäkki löytyi niin odotettiin siinä Yellow Line bussia jolla päästiin ensinmäiselle palatsille. Jatkuva eksyminen ja pyöriminen + helle ja lämmin vesi niin kyllä siinä vähemmästäkin alkaa hermot ja voimat menemään. Kaiken lisäksi emme päässeet edes sisälle kun siellä oli vissiin tietyt kellonajat jolloin pääsi sisälle tai sitten oli liikaa ihmisiä sisällä. Menimme sitten takapihalle (alla näkyvät kuvat) missä oli hienot kukka asetelmat, mutta ei ollut tarpeeksi korkeaa paikkaa, mistä olisi saanut tosi hienot kuvat.

Ei me ehitty edes syömään kunnon ruokaa ennenkun oltiin kaikki paikat käyty kun ne meni kiinni klo 18. Päivällä käytiin vaan pikku kahvilassa haukkaamassa leivänpalat ja jatkettiin matkaa.

Kaiken tämän pitkän päivän jälkeen metiin keskustaan syömään Wiener Schnitzel eli wienerinleikettä, joka oli hieman pettymys koska se maistui aivan samalta kun olisi kotona äkkiä väsässyt jotakin, mutta tulipahan sekin "makuelämys" koettua. 😃Kuulemma kun Wieniin menee niin 3 tärkeää asiaa pitää tehdä. Pitää syödä Sacher kakkua, Wienerinleikettä ja mennä katsomaan oopperaa. (kyseiseen oopperataloon mikä näkyi alussa)

​- Maria

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Piia
Kivoja kuvia oot oot ottanut! Tykkään sun tavasta muokata kuvia 😊piiakristiina.blogspot.fi