Qigong - The eight brocades

Jag tänkte skriva lite kortfattat kring en gren i Qigongen som jag fastnat för och som jag utövar varje dag mellan 20-40minuter. Den kallas The eight brocades ”De åtta brocaderna”. I Kina finns en form av mental kroppspraxis i åtta rutiner som hittades på rullar som går tillbaka 2000 år. Dessa åtta hållningar är kända som "åtta brocader" eller silken skatter, och till och med idag är de bästa övningarna man kan göra för att föryngra sina sinne, kropp och energisystem. Varje specifik övning i uppsättningen flyttar en annan serie kroppsdelar sträcker sig över meridianer och påverkar organsystemen på olika sätt.

Åtta Brocade Qigong-uppsättningen är den mest populära Qigong-metoden i Kina. Och som de flesta saker i sin tidsperiod är namnen på dessa övningar poetiska. Grundtanken är att göra var och en av dessa åtta övningar totalt åtta gånger vardera. Det tar bara några minuter och kan göras flera gånger under hela dagen. Nedanför lägger jag upp en bild på de olika rutinerna och förklarar kortfattat varje rutin.

1. Två händer håll uppe i himlen

Denna rörelse består av att dra händerna i mitten och sedan skjuta uppåt för att sträcka kroppen. Detta sägs reglera passagen av vatten, näringsämnen och vätskor i hela kroppen.

2. Ritning bågen som om du tar en hök

Denna rörelse görs från en låg hållning och du trycker ut en arm medan du drar in den andra mot motsatta sidor. Det hjälper lungens funktion genom att öppna bröstet och axlarna genom att dra i axelbladet.

3. Separera himlen och jorden

Detta liknar den första rörelsen, men här skjuter en arm uppåt medan den andra trycker nedåt. Det sägs att reglera magen och hjälpa till i matsmältningen samtidigt som torso sträcker sig.

4. Klok Uggla öppnar sig bakåt

Denna rörelse vrider kroppen och sträcker nacken och midjan. Det sägs hjälpa till att lindra konsumtiva sjukdomar, för att lugna sinnet och berika blodet.

5. Sväng huvudet och skaka svansen

Denna rörelse hjälper till att reglera funktionerna i hjärtat och lungorna. Det sägs att släppa upp värmen i bröstkorgen medan man förbättrar passagen av vätskor från njurarna, med synkrona övre och nedre kroppsrörelser.

6. Två händer håll foten

Denna rörelse hjälper njurarna och midjan genom de bakåtgående lutande och framåtriktade åtgärderna.

7. Knacka näven och glansen hårt (eller ilsket)

Denna rörelse finner att du sitter lågt och stansar långsamt, medan du klämmer hela kroppen. Det hjälper till att stärka och slappna av hela kroppen.

8. Hoppa på Dina tår

Denna rörelse sägs hjälpa lågblåsan och funktionen av blåsan, genom den lätta hissen och dropprörelsen av fötterna.

Jag kommer lägga till några videos så Ni ser hur rörelserna ska utföras. Det är en riktigt skön flow i The eight brocades 🙏

Gillar

Kommentarer