Mediyoga

Nu har jag provat på Mediyoga. Första tillfället av 7 st är avklarat och jag är väldigt nöjd. Det var väldigt mycket kring andning, hur man genom andning rensar kroppen och stärker själen. Efter passet som var 1.30 timme kändes kroppen lugn och balanserad. Det tillkommer mer övningar allt eftersom man lär sig andningstekniken. Ju mer man fördjupar sig i de olika alternativa medicin varianter som yoga, Mediyoga, Qigong och meditation så finns det en gemensam nämnare och det är andningen. Allt bottnar i andningen och dess syfte.

Vad är Mediyoga?! Sammanfattar lite kring det.

MediYoga (medicinsk yoga) är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Det är enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation

Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs mestadels sittandes och liggandes.

Så påverkar Medi yoga kroppen

Övningarna ger en grundläggande balans, fysiskt, mentalt och emotionellt. Höjd energi och ökad medvetenhet. Förbättrar rörlighet, muskelstyrka, hållning och kroppskännedom.
Yogaträningen påverkar hela kroppen på många olika nivåer samtidigt; andning och lungor, muskulaturen, matsmälningsapparaten, körtel-, lymf- och nervsystemet och hjärnan.

Forskning
Internationellt har det forskats på yoga under hela 1900-talet. I Sverige har ett antal studier gjorts och fler är på gång när det gäller MediYoga (Medicinsk Yoga), bl. a på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge, Danderyds Sjukhus, Karolinska Institutet, Linköpings Universitet m.fl. Dessa program har arbetas fram av IMY (Institutet för Medicinsk Yoga) och har testats i svenska forskningsprojekt på yoga.

MediYogan (medicinsk yoga) har visat sig ha tydliga mätbara effekter på ökad hälsa och välbefinnande och hjälper dessutom mot en rad besvär och har bevisad effekt på:
Hjärt/kärl-besvär, stess/utbrändhet, huvudvärk/migrän, rygg- och nackbesvär, övergångsbesvär, sömnproblem mm.

Jag kommer uppdatera kring dessa sju tillfällen kring olika övningar etc.

Vid pennan Peter Trsavec



Gillar

Kommentarer