Meditation i det vardagliga livet

Meditation är ett botemedel mot stress. Jag har börjat att lägga ca 10-15 minuter varje dag på att sluta ögonen och försvinna in sig själv, att jag stänger ute allt utanför min meditation. Ju mer man fördjupar sig i ämnet meditation så fascineras av allt detta kring hur meditation påverkar ens inre. Då jag lever i psykisk ohälsa så är meditation balsamering för själen och vägleder mig i tillvaron.

Meditation ger mig en större balans i tillvaron, lär mig att hantera negativa tankar, ger mig också en bättre förståelse att värdera händelser på ett mer objektivt sätt, vilket i slutändan gör mig mindre stressad. Genom att jag försöker utveckla min meditation lär jag mig att tysta återkommande negativa tankar och känslor. Finns några ledord kring meditation, fokusering, uppmärksamhet, koncentration, avslappning och insikt. När man läser om meditation, så läser man återkommande att kontinuerlig meditation så aktiverar man delar av hjärnan som främjar mer positiva känslor.

Meditation är en avslappnande övning som resulterar i lugna tankar och ett centrerat sinne. Att förbereda sig för att meditera är en process som kan göra meditationen effektivare och mer njutbar. Här kommer några tips för att förbereda inför meditation som kommer hjälpa dig att meditera mer naturligt. Att meditera är en process och borde inte stressas.

Ser man till vad meditation bidrar till:

- psyket, välbefinnande
- bra mot stress
- bättre sömn, djupare sömn
- återhämtning, kroppen självläker
- ökar självkännedom, självkänsla och självförtroendet
- avspännande för hjärnan, tankar och sinnestryck
- förhöjer närvaron i nuet
- ökar koncentrationsförmågan, skärper tankeförmågan
- depressioner, nedstämdhet, ångest
- immunförsvaret
- bra för hjärtat, sänker blodtrycket
- avspännande för muskler

Detta är några punkter där meditation hjälper. Många av dessa har hjälpt mig. När jag tänker tillbaka på livet innan allt detta med meditation, Qi gong, akupunktur och kost, så har detta förändrat mitt liv i 180 grader. Vet inte hur mitt liv hade sett ut om jag inte hittat denna väg. Det jag jobbat mycket med är andningsmeditation. Den är enkel men så givande. Man fokuserar hela meditationen kring andning. Jag brukar köra följande upplägg:

1) andas in genom näsan, känn hur luften strömmar ner i kroppen, hur kroppens alla delar och celler fylls med livskvalitet.
2) andas ut genom näsan.
3) upprepar mellan 10-50 ggr.

Jag brukar känna av lyssna på min andning, försöker koncentrera mig på andning, tappar jag fokuseringen så börjar jag om. Denna meditation är enkel, man kan görs den i kön etc. Senaste tiden har jag börjat med shower meditation, en skön känsla att känna vattenstrålarna och kategorisera dem. Det har börjat bli en rutin där jag avsätter några minuter vid varje duschtillfälle och det är så otroligt skönt. Kan starkt rekommendera detta. Rensar hjärnan och bidrar till harmoni.

Jag kommer fortsätta att fokusera inläggen kring meditation då jag tycker det är intressant, känner också att min hjärna börjar klara av det bättre än i början.

Vid pennan Peter

Gillar

Kommentarer