Andning Qigong

Tänkte skriva lite kring vikten av andning i Qi gong, lite information och fakta kring detta. Utan korrekt andning är Qi gong ingenting. Jag har hållit på med Qi gong i snart tre år, först nu på senare tid jag har börjat lära mig vikten av korrekt andning när jag utför Qi gong rörelserna.

Qi-andning är en form av Qigong med särskilt fokus på bukandningen och innefattar olika rörelser och andningsövningar för att stimulera de inre organen samt våra olika känslor och fylla på med ny livsenergi.
Övningarna handlar om att avlägsna kroppsliga och mentala blockeringar, öva upp koncentrationsförmågan och den mentala närvaron i kroppen. Det tränar också koordination och balans. Genom att synkronisera andningen med rörelserna kan vi styra vår Qi till de aktiva kroppsdelarna.
Är man nybörjare på Qigong-andning kan man under övningarna känna sig trött, gäspa, känna sig tung i delar av kroppen, bli lite yr eller vinglig. Detta är vanligt om man inte praktiserar andningen regelbundet och kommer av att vi syresätter vår kropp bättre, samt att fysiska och känslomässiga blockeringar löses upp. Det visar att du gör på rätt sätt :)

I gamla tider har Qi-andning kallats "metoden att eliminera sjukdomar och förlänga livet". Daglig Qi-andning har en rad fysiologiska och psykologiska effekter. Bl a sänkt blodtryck och puls, minskad syreförbrukning. Den lugna andningen påverkar också nervsystemet så att sinnet och därmed hela människan blir lugn. Bukandningen masserar också bukens organ, vilket medför att matsmältningsorganens rytmiska rörelse fungerar bättre, enzymer som främjar näringsupptagningen utsöndras och bukens organs syresättning ökar. Slutligen är Qi-andningen avsedd att balansera kropp och själ.

Under qigong-andningen förlänger du även utandningen, vilket får din kropp att slappna av. Inandning är en aktiv process där bland annat pulsen stiger, medan utandning är en passiv process kopplat till avslappning och där pulsen sjunker. Ökad avslappning gör att du upplever mindre stress och mer harmoni. När din kropp är mer avslappnad fungerar du bättre och kan åstadkomma mer med mindre ansträngning.

Exempel på fördelar och goda effekter av att göra qi-andnings qi-gong:

- Förbättrat immunförsvar
- Stärker muskler och skelettet​
- Förbättrar lungkapaciteten
- Förbättrar sömnen
- Stärker immunförsvaret
- Avslappningsförmågan ökar
- Lindrar värk och spänningar
- Minskar stress & ökar stresståligheten
- Ökar blodcirkulationen
- Ökar tillflödet av ledvätska i dina leder
- Förebygger och lindrar sjukdom
- Ökar din syreupptagningsförmåga
- Fyller på med ny kraft och energi
- Tränar upp & ökar koncentrationsförmågan
- Stärker den mentala närvaron i kroppen,
- Tränar upp koordinationen
- Förbättrar andningen
- Hjälper oss att bli mer närvarande i nuet
- Sätter oss i kontakt med vår inre vägledning
- Ger kroppslig och fysisk balans och själslig styrka

Lite kring andningsteknik inom Qi gong.

Vid pennan Peter Trsavec



Gillar

Kommentarer