TORRFYLLA, DEPRESSION OCH REPTILHJÄRNA

Du kommer någon gång under din livstid att råka ut för en depression pga någon kris händer i ditt liv, att mista någon närstående i en sjukdom, separation, skilsmässa eller olycka. Då är det sociala nätverket superviktigt för dig. Kanske är du i läsande stund just där? Isåfall så kan jag trösta dig med att det kommer att kännas bättre, men just nu så har du svårt för att ta till dig dessa ord.

Ungefär var 4:de kvinna och var femte man drabbas av en depression. Det är den mest vanliga folksjukdomen i Sverige idag. Så jag lovar dig att du är inte ensam! Just nu är det många som är i samma kris som du eller har varit men tagit sig ur det.

Det som händer i vår kropp eller rättare sagt i vår "reptilhjärna" eftersom vi inte har utvecklats så mycket från att vi levde på savannen för ca 100 000 år sedan då vi jagade djur och levde på det naturen gav. Vår hjärna börjar signalera fara och vi får ett stresspåslag (kroppen utsöndrar kortisol).

När du är i mitten av en Tornados klor så känns det som du har tappat greppet. Det du älskar att göra kanske bara känns jobbigt just nu. Du står knappt ut med dig själv, vill bara dra täcket över huvudet och hoppas att det är en mardröm och nästa gång du vaknar är detta över. Faktum är att du är så levande det bara går och detta är din verklighet. Varje dag känns ångestladdat och du lever med en ständig klump i magen. I värsta fall så funderar du på meningen med livet. Du gör dig själv till ett offer och det är nu som kroppen tar till alla medel för att komma undan denna smärtsamma plåga. Kortisolhalten börjar ta överhand!

I vår hjärna finns det en signalsubstans som tillverkas i tinningloben och som styr vårt sinnestillstånd. En s.k broms för vårt stressystem. Den heter GABA. när vi har för lite GABA så orkar inte kroppen bromsa vår stress. Hjärnan signalerar kraftigt att den behöver medel för att dämpa ångest, oro och smärta.

Genom att använda alkohol, tabletter eller träning kan vi lindra, bromsa och motverka depressioner. Då är ju bara frågan, vilket av alternativen du väljer? Du kan ju välja den enkla vägen genom att gå till läkaren och ta ett piller som ta bort udden av smärtan men då bidrar tabletten oftast med andra biverkningar och då måste du till läkaren igen för att ta ett piller mot biverkningarna. En s.k torrfylla som börjar bli svår att ta sig ur. Du är snabbt inne i en rondell som är svår att komma ur.

Den bästa stressmedicinen som botar lätt till medelsvår depression är träning mest då fokus på kondition eller varierad träning. Då håller du stressystemet i schack och du är lättare på banan igen och känner att du kan hantera krisen på ett annat sätt.

Så varför skrivs det inte så mycket om att träning motverkar, läker depression? Nej, för då skulle läkemedelsindustrierna gå i konkurs. De vill ju tjäna en massa pengar på sina superpiller som ångestdämpande tabletter, för att nämna några: Stesolid, Rohypnol. 

Det är däremot lättare att ta till för att hjärnan snabbt söker något som lugnar från fara och det som är stressande. Så därför väljer vår reptilhjärna en torrfylla istället för att låta kroppen rida ut stormen själv med hjälp av sitt eget system genom kondition/styrketräning. 

Genom att kontinuerligt träna 2-3 gånger 30 min i veckan ser du effekt inom några veckor. Du kan redan första gången uppleva ett lugnt sinnestillstånd genom att bara ge dig att jogga 30 min.Samtidigt som du tränar och du fortfarande känner dig orolig kan du också börja med Mindfullness. Ge dig själv 5 minuter till att börja med, sätt dig bekvämt och fokusera på din egen andning i 5 min. Låt tankarna komma men fokusera tillbaka på andningen igen. Dina tankar kommer säkert att skena iväg 100 gånger men gör du detta till en rutin som kommer du att märkan framsteg.


Vill du kommentera inlägget, skriva till mig personligen om tankar och funderingar är du välkommen och skall så gott jag kan ge dig råd.

Ha en skön helg!



Var rädd om dig!

Pussar PTCina

Gillar

Kommentarer