Först vill jag bara be om ursäkt för att jag inte skrev något inlägg igår. Det vart tyvärr lite knapert med tid.

Som igår har jag varit ner i bageriet. Där bakar det allt från råvaror så det är intressant att se och få lära sig. Dock så är det väldigt varmt där ner då det inte finns någon fläkt eller något kylsystem alls. Men det är intressant.

Efter jobbet gick vi till beachen där vi träffade min familj och jag fick även min hatt som papp och mamma köpte till mig på köpcentrumet. Innan maten tränade jag och Elinor och hade två PT’s som heter Klarafina och Felicia.

Dagen började med frukost som vanlig med havsutsikt. Sedan vid 8:30 kom Ingrids kompisar och hämtade oss för att åka till en gudstjänst. Jag går nästa aldrig på gudstjänst men det var lite intressant.

Efter det åkte vi hem till kompisarna där fick vi mat som vi åt med händerna vilket de alltid gör till lunch och middag. Så det var en ny upplevelse. Det var en väldigt vanlig familj som härstammar från Indien. Det som var roligt var att dottern i huset spelade Indoor hockey vilket är Sydafrikas svar på innebandy. Så det var roligt att jämföra lite. Sedan skjutsade de tillbaka oss till hotellet så vi gick ner på stranden och efter det tränade vi lite

Vilken dag. Jag och Ingrid började med att gå upp till den stora marknaden Essenwood där vi köpte massa saker. Nu var det mulet. Men när vi var en ungefär en kvart från marknaden så sprack molnen upp och sedan det har det varit strålande sol sedan dess. Så vi gick till det stora vattenlandet uschaka och badade och åka vattenrutschbanor.

Vi följde sedan med mina föräldrar hem för att sedan gå på resturang. Vilken utsikt de hade rakt ut över havet och hamninloppet.

Dagen börjar tidigt med en springtur vid 5:30 för att börja praktiken vid 7:00.

Dagen på jobbet var bra idag. Jag jobbade i frukten och skar mycket och plockade även varor. Lite äckligt när jag delade på en dålig granatäpple då det var en mask i den.

På lunchen kom min familj och åt på hotellet med oss. Efter det så tog vi en taxi bort till ett köpcentrum som heter Gateway som är Afrikas största och väldens tredje största köpcentrum. Väldigt stort.

Till middag blev det fish and chips på en resturang som ligger i hamnen. Restaurangen är byggd på vattnet med view över hela hamnen. Något bra för mig. På denna middag så kom även min familj. Trevligt.

Dagen till ära så har min kära familj landat här i Durban men vi har tyvärr inte träffats ännu på grund av att deras flyg från Paris vart lite försenat så det var trötta när de kom fram till deras lägenhet de har hyrt. Men jag hoppas jag får träffa de imorgon även fast vi har en full späckad dag med bland annat födelsedagsfirande för Klarafina och Gateway som är ett stort köpcentrum.

Dagen på jobbet var bra. Jag jobbade i frukten och där plockade jag varor men även så skar jag frukt som sedan säljs i små förpackningar vilket inte säljs i på samma sätt i Sverige.

Efter jobbet så var det en stor diskussion om vad vi skulle hitta på att göra under resten av dagen. Vi började med att gå till ett litet köpcentrum där vi köpte en glass och gick och satt oss vid havet. När vi satt där så ser vi delfiner i den fantastiska kvällssolen (syns tyvärr inte på bilden). Häftigt! Tyvärr svårt att få en bild på delfinerna.

Efter fem dagar nere i Durban kan jag bara påstå att jag stortrivs här nere. Så trevliga människor, så varmt och skönt, bra praktikplats osv.

Som vanligt ringer klockan 5:45 så man kan snooza klockan för uppgång vid 6:10 för dusch och förberedelse för frukost klockan 6:30.

7:00 - 13:00
Är det dags för andra dagen på praktiken och jag fortsätter på kolonial och den största delen av tiden idag spenderas på lagret där man kontrollerar så att alla varor har kommit. Efter det så är jag i butiken för att plocka varor och fronta. Det är så varmt där bak så jag svettades så skjortan vart blöt av svetten. Många av de som jobbade där skrattade för att jag inte var van med värmen.

15:00 är det dags för en promenad på strandpromenaden. Sören och Ingrid bjöd på annans masala, gott!

Efter det är det dags för en Springtur längs vattnet och för mig som verkligen älskar båtar och havet är det det perfekta stället att springa på. När jag sprang från hotellet så hade jag sådan hård motvind så det vart otroligt jobbigt. Men på vägen hemåt så blir det motvind. Otroligt sköt! Samtidigt på väg hemåt så är det massa fyrar som blinkar samtidigt som stora fartyg sätter kurs mot hamnen. Härligt!

Dagen är kommen. Det är dags för att börja jobba på sparbutiken. Eftersom vi räknas som personal så måste vi äta så tidigt som möjligt. Så vi måste äta klockan 6:30. Dagen blir lång.

8:30 är det dag att dra igång på butiken. Det börjar med att Jorge som äger butiken visar och hela butiken. Allt från bageriet på undervåningen till kolonial. Så bara det tar en timme. Sedan så tar vi inviduella samtal med Jorge för att berätta lite om förväntningar och vad vi vill lära oss. Jag börjar på kolonial och Elinor på fruktadavdelningen. Det är ungefär som hemma fast så otroligt mycket mer personal skulle tippa på att det var ungefär 40 personer som jobbade i butiken. Otroligt mycket anställda.

Efter jobbet så går vi till stranden för att bara ta det lugnt och bada. Där satt vi till ungefär klockan 18. Efter det så tog jag en spring tur på 6 km längs strandpromenaden svettigt medans de andra tar en lite promenad. Nu på kvällen jag vi suttit och berättar för varandra vad vi har gjort, vad som är lika och vad som är olika om man jämför med att jobba i Sverige.

Bilderna kommer från springturen på strandpromenaden.

Get busy living or get busy dying djupt och bra 😉😉

05:45 ringer klockan för en spring tur med Elinor och Ingrid. Idag har varit den varmaste dagen sedan vi kom hit.
Vi började med ett möte med handledarna på hotellet och sedan en träff med de på spar butiken där vi ska praktisera.
Efter det strosar vi bara runt längs strandpromenaden och avslutar den med vatten och te på en resturang innan det är dags för lunch.

Efter lunch så tar vi en lång promenad med uppförsbacke 75% av vägen för att komma till botaniska trädgården där det också fans djur att kolla på. På vägen hem så stannade vi på lite butiker och beskådade även en lindrigare kollision mellan två bilar. Nu dags för middag.

Seg början av dagen då vi får veta att Ac:en på hotellet ör trasig och de vet inte när den kommer börja fungera igen. Sedan gick vi och åt frukost buffé. Riktigt bra sådan. Vi ville se lite av staden så vi började gå på strandpromenaden i duggregn. Det ledde oss till ett stort akvarium där vi såg på delfin show och kollade massa andra fiskar.
Efter det så tog vi en pizza vid havet och solen har nu börjat tränga sig fram genom molen och man känner direkt att kroppen blir fylld av mer energi.
Färden hem gick vi längs vattnet och kände hur vatten slog upp längs bena.

Nu tillbaka på hotellet vi bor på och ska följa mitt lags match mot Gävle. Sedan ska vi få en föreläsning av Ingrids (program rektor) kompis om landet.

Nedtäkningen till avgångsdaden är över. Vi beger oss till Arlanda för att flyga iväg mot Durban. Från Arlanda till Dubai blir vi uppgraderade och vi får åka i bussines class. Otroligt skönt att kunna göra stolen till en säng. Vilken services de har på Emirates!

Efter närmare 21 timmars resa landar vi alla i Durban förutom Ingrid. Hon och hennes man åkte ett annat flyg som vart försenad och de missade flyget vidare till Durban.

Väl på hotellet så kommer Ingrids kompis och äter middag med oss. Kompisen (som jag i skrivande stund har glömt namnet på) kommer vara en kontaktperson här nere.

Tyvärr så är det så här nere att det inte är säkert att gå ut efter klockan 20 på kvällen vilket leder till en trevlig kväll på hotellet. I hotellets konferenssal är det företagsfest för något före tag som delar ut priser till de anställda. Vilket drag!

Nu dags för att sova för att lära sig hitta i Durban imorgon och sedan börjar praktiken på tisdag.