The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)

Vid det här laget måste man vara grymt besviken på mig som gamer eftersom jag till och med vägrar spela The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Tur är det då att mitt mål inte är att själv spela alla spel ever på egen maskin, för det hinner jag inte. Jag kommer fortfarande bara hinna med en bråkdel av spelhistoria under min livstid, varför jag släppt ambitionen att skriva artiklar i journalistisk anda och övergått till att enbart skriva mina egna upplevelser från spel. Det kommer jag göra med Ocarina of Time också.

Men för dig som vill ha en djupare review (med spoilers) kommer jag under inlägget lägga till en bra video.

Anledningen till att jag hela tiden bävat inför att spela den här tunga klassikern är att jag aldrig fattade storheten med det för sin tid då det släpptes. Jag fattade och såg förvisso att Link flyttat in i ett 3D-Hyrule och att allt såg snyggt ut för sin tid. Imponerande.

Men jag minns det bara som att jag fastnade överallt, gick omkring i den där världen, fattade inte vad fan jag skulle göra med den där flöjten. Nej, jag fattade över huvud taget knappt någon lösning till någonting bortsett från spelets fria tutorial och första baby steps.

När jag senare såg andra spela spelet och klara utmaningar och pussel tyckte jag att det mesta var så långsökt att Youtube vore manna från himlen. 1998 fick vi dock nöja oss med Alta Vista och livlinan att ringa en vän.

Jag som gejmat sedan mitten av 1980-talet hade inte många vänner kvar som spelade, då spel ansågs vara någonting för barn. Jag började bli vuxen när jag tog mig fram med den där jävla Navi som avbröt mina steg med sin irriterande stämma.

Med The Legend of Zelda: Ocarina of Time fick jag se mig själv petad från tronen som tevespelaren-som-vet-allt till att inte ha en jävla aning om någonting.

Därför kommer jag inte ge mig på spelet nu heller, trots att jag har tillgång till Youtube.

Med det sagt förstår jag spelets storhet, dess entré på 3D-scenen och dess episka story som sträckte sig över både tid och rum. Jag hade bara aldrig tillgång till vare sig rummet eller tiden.

Nedan en djupdykning i spelet genom Matthewmatosis som jag verkligen kan rekommendera.

#retro #gaming #spelkrönika #review #zelda #link #legendofzelda #ocarinaoftime #äventyr #3d #n64 #nintendo

  • 1998

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229