Star Wars: Jedi Arena - 1983 - Atari 2600

Star Wars: Jedi Arena kan sägas vara en simulation där en röd och en blå Jedi gör upp i en träningsmatch, där man med styrspaken kontrollerar ett svärd och med knappen slår ut blixtar mot motståndaren genom en, jag vet inte, discokula? Det gäller att penetrera motståndarens sköld och därefter sätta en blixt i huvudet på denne. Ibland får den där discokulan fnatt och slänger ur sig en blixt eller två på random.

Spelet anses vara det sämsta Star Wars-spelet genom tiderna.





Vad i helvete är det här?

För det första kan jag undra varför jag plågar mig genom den här typen av spel. Jag väntar med svaret. Istället ska jag prata om någonting som jag förmodligen kommer ta upp, kanske redan återkommit till ett flertal gånger. Jag återkommer till det eftersom jag inte skriver mina artiklar i kronologisk ordning. Jag ska prata om videospelskraschen mellan 1983-1985.

Videospelskraschen aka Tv-spelskraschen är ett väldigt bra exempel på när skapare av konst slutar bry sig om den som betalar biljetten: publiken. Kraschen är någonting som främst drabbade USA och därmed också Europa. Man hade genom försäljningssiffror bevisat att videospel inte är en fluga, att detta var en underhållningsform som kommit för att stanna. Därför började tillverkarna spotta ut spel och konsoler. Mellan 1983 och 1985 kom det så mycket skit in i butikerna att det inte fanns plats att lagra det. Det var som att tillverkarna tryckte ihop sina rövhål och pressade ut en flod av bajs rakt in i butikerna, skitdåliga spel, icke genomtänkta, ibland inte ens genomarbetade. Deadlines för mjukvara kortades och trots att priserna sjönk dramatiskt för kunden, eftersom det inte fanns utrymme att förvara spelen, gick det inte att sälja skiten, för det var alltför få som ville ha det. ET the Extra-Terrestrial (1982) har kommit att markera skiten av all skit och fått stå symbol för hela kraschen. Egentligen sätter nog ET the Extra-Terrestrial startskottet för vad som komma skulle med tanke på releaseåret. I siffror kan man se hur fruktansvärt nära det var att hela marknaden dog ut då intäkterna dippade från 3,2 miljarder dollar 1983 till 100 miljoner dollar 1985. Marknaden droppade med 97%.

Nittiosju procent!

Lyckligtvis kom Nintendo med sitt Nintendo Entertainment System (NES) och räddade undergången för gamers av västvärlden.

Så varför sitter jag i den här skiten idag? De spel jag får mig tilldelade bygger (oftast) på spelens popularitet under givna år. Jag kan nästan vänta mig att de spel jag spelar utgivna mellan åren 1983-1985 antingen är de bästa som fanns på marknaden. Eller de sämsta. När det finns en företeelse som nästan tog död på hela den bransch jag älskar är det klart att man som retrogamer också vill kika på botten av pottan. Det finns en nyfikenhet att prova nära-döden-upplevelserna.

Har jag då någonting kvar att säga om Star Wars: Jedi Arena?

Ja. Jag tycker inte det är det absolut sämsta på marknaden under tiden. Det är inte heller särskilt bra, men det håller som ett battlespel. Idén är inte helt befängd. Det är en discovariant av Pong (1972) trots att det inte är en discokula som skjuter blixtar. Det är såklart en seeker ball. Det fattar ju egentligen vem som helst.

#starwars #gaming #battle #videospelskrasch #atari

  • 1983

Gillar