Space Invaders - 1978 - Arkad

När Saturday Night Fever (1977) hade premiär var storhetstiden för discokulturen på väg mot sin grav och de mer tuffa rock-fansen hade på sina håll påbörjat sin "Disco Sucks"-rörelse. Mellan dessa ytterligheter fanns det några som sket i vilket, tonåringar som spenderade sin veckopeng på annat och vanliga förvärvsarbetare som helt enkelt hittat en annan typ av after work, men också av allmänheten betraktade skumma typer som bara hängde. Där fanns förstås också discodansare och rock-fans, men min poäng är att där, i arkadhallarna, fanns en gemenskap som inte nödvändigtvis handlade om vår kultur mot er. Mitt i discokulturens sista flämtning slog Space Invaders ner som en bomb i arkadhallarna 1978, och blev omedelbart en succé bland alla gamers som hängde där. Spelet kom efter det att kopieras och distribueras i en lång rad versioner eftersom det här med spel och patentskydd kommit ungefär lika långt som diskutrymme och grafik, men det kan också ha varit just därför som spelet blev ett starkt dragplåster till att erkänna spelindustrin som en marknad med global potential istället för att se det som en nymodig fluga. När jag spelar det idag, och jag kan anmärka att jag enbart kan hitta versioner som inte helt liknar den bild av originalet (se nedan) som blivit mig tilldelad, men när jag spelar en kopia idag kan jag inte låta bli att dra paralleller till filmindustrins science fiction, som Apornas planet (1973), Närkontakt av tredje graden eller Star Wars (1977), för att nämna några, och hur man istället för att skildra ett kallt krig snarare slängde in utomjordingar som hotet utifrån (bortsett från Star Wars som ju inte utspelar sig på jorden, men jag kan knappast nämna genren för tiden utan att nämna Star Wars). Det får mig hur som helst att fundera över hur spelen skulle sett ut om dess vagga låg i en annan tid, säg tio år fram i tiden. Jag har inget konkret scenario i huvudet. Min fundering, eller fundering? Varför är jag blyg? Min övertygelse är att spelen vi spelade då grundar sig i det klimat som rådde då, liksom spelen vi spelar idag speglar dagens samhälle, men om handlingen i spelet hade varit en annan från början, hade då hårdvaruutvecklare också fokuserat utvecklingen och förutsättningen för att spela spelen åt ett annat håll? Det kan ses som en meningslös tanke, men det finns dessvärre inte mycket annat för mig att tänka på idag när jag spelar Space Invaders, denna globala succé, fortfarande i ännu en kopierad tappning 2017 på en random hemsida på Internet och skjuter anfallande rymdskepp som stressar nedåt från vänster till höger på skärm efter skärm tills jag slutligen är tillintetgjord. Space Invaders är ett spel man inte kan vinna, likt ett kärnvapenkrig. Jag kommer förmodligen snurra in mer på dessa tankar om/när jag skriver om Missile Command (1980)

#arkad #spaceinvaders #disco #scifi 

  • 1978

Gillar

Kommentarer