Space Ace - 1983 - Arkad/Amiga/Sega CD/PS3 m.fl.

Barnsligt spel, förlåt tecknad film, om en infantil superhjälte

Bakom Space Ace står samma team som bakom Dragon's Lair (1983), i ledning av den före detta Disney-animatören Don Bluth. Liksom till Dragon's Lair går det inte att ta miste på likheterna mellan en tecknad Disney-film och spelet.

Spelet bygger på att spelaren ska trycka i rätt riktning eller på rätt knapp under ett givet ögonblick, för att på så vis driva handlingen framåt. Detta är vad som kom att kallas quick time events, och förekommer fortfarande på sina håll i spel. Skillnaden är att hela spelet Space Ace (och dess likar) är helt uppbyggda på mekaniken.

Anledningen till att jag får lätta utslag av formen är att spelberättelser förmodligen inte kan bli mer animerad film än såhär.

Det enda som hindrar mig från att se filmen, förlåt, spela spelet, är att jag inte trycker på en knapp i tid och därför måste se filmen från början.

Det hade varit sjukt frustrerande om samma teknologi hade använts på movie-boxen, som en kul grej. "Tryck på rewind nu för annars dör Kalle Anka!". Däri ligger väl skillnaden. Att man också får se alternativa slut genom dödsscener när man misslyckas trycka på knappen i rätt tid.

Man spelar/ser Dexter aka Ace som under uppdraget att förgöra Gorf blir nedskjuten och störtar. Dexter/Ace blir dessutom träffad av Gorf's "Infanto Ray" som gör honom till en infantil version av sig själv, eller krasst uttryckt, han blir en tönt, en nörd. Ett genidrag kanske spelskaparna tänkte, för då kan ju gamer-töntarna lättare identifiera sig med protagonisten.

Gorf kidnappar Dexters/Ace's kvinnliga side-kick Kimberly, och uppdraget blir såklart istället att rädda henne.

Spelets mottagande då det senare portades från arkad till konsol beskriver hur spelet inte höll för tidens tand genom följande kritik: "Don Bluth's LaserDisc-klassiker Space Ace lyckas med att se ut och låta exakt som originalet, men i slutändan är det nödvändigtvis inte en bra sak". Någon annan sa att "Det enda sättet att klara spelet är att spela det om och om igen tills dina reaktioner är automatiserade. Du kan förmodligen träna en apa att varva spelet"

#gaming #retro #quicktime #disney #animation #arkad #amiga #segacd #spelkrönika

  • 1983

Gillar

Kommentarer