Sonic the Hedgehog - 1991 - Megadrive/Master System/Game Gear m.fl.

Jag tänker inte klappa den där blå jävla igelkotten medhårs om det var det du trodde

Nej, Sonic! Du har inte åldrats väl! Låt mig få det sagt bara, så jag kan släppa det. Du har åldrats som jag! Du behåller förvisso din barnsliga framtoning, men du och din värld som en gång var snygg och gullig skymtar med sina sprickor mot dagens unga och fräscha spel. Vad är det som har hänt med dej, vasa? Sonic? Sonic!?

1990 fick Segas inhemska bolag AM8 i uppdrag att skapa en maskot till Sega. "Men vadå? Ni har väl Alex Kidd?" svarade hela teamet bakom AM8. "Ja, men Alex är för lik Mario" tyckte bossarna på Sega, "Vi vill gärna ha en maskot som är lika ikonisk som Mickey fucking Mouse" lär bossarna ha sagt, på ett ungefär.

AM8 skrev på kontraktet och satte ihop Musse Piggs kropp och Felix the Cat's huvud och skapade på så vis karaktären Sonic. Sonic, en supersnabb igelkott som kunde rulla ihop sig till en boll och på så vis oskadliggöra sina fiender.

Sonic The Hedgehog var ett av mina favoritspel när det släpptes till Sega Megadrive. Jag tror att anledningen till att Sonic landade hos mig, och att Mario slutat göra det (se min artikel om Super Mario World för mer om det), berodde på att spelskaparna gått tillbaka till en absolut enkelhet.

För spelet krävs, förutom styrkorset på gamepaden, en knapp. Enbart en knapp för att få Sonic att hoppa. Jag kan imponeras av det fortfarande. Inte att spelet är så genialiskt enkelt, för det genialiskt enkla idag känns som en begränsning i en tid då ett spel gärna får använda ett helt tangentbord. Jag kan imponeras av att jag, och andra, blev imponerade.

Storyn i spelet är också ren. Dr. Robotnik har kidnappat alla fluffiga djur på South Island och gjort några av de fluffiga djuren till ondsinta robotar för att komma åt sex emeralder.

Varför han måste kidnappa alla gulliga djur är en gåta, men å andra sidan krävs det bara av en karaktär att koka en kanin för att göras till berättelsens absoluta antagonist.


För att överleva behöver Sonic samla ringar, på samma sätt som Mario behöver samla mynt. Skillnaden är att Sonic tappar de ringar han samlat då han får en smäll. På så vis kan man hålla liv i sin blå igelkott-protagonist så länge man bär på minst en ring. Det är för övrigt också en snygg feature i spelet, och kanske den enda, som i mitt tycke fortfarande håller.

Spelets grafik ansågs av recensenter vara det bästa man kunde få tag på till sin Megadrive för tiden. Idag ser jag dock inte så stor skillnad på grafiken mellan storspelen till konsolen.

AM8 lyckades med att skapa sin maskot. Från och med nu hade Sega en helt egen spelfigur, synonym med konsolen.

Spelet har sålts i 15 miljoner exemplar och anses fortfarande vara ett av de bästa spelen genom tiderna.

Jag håller inte med. Inte idag. Jag borde låtit Sonic stanna kvar som ett minne. Jag tycker att Sonic The Hedgehog blir tråkigt, och det blir idag tråkigt i lika snabb takt som den där igelkotten springer.

#gaming #retro #plattform #sonic #igelkott #megadrive #genesis #turbo #speed

Se och hör mig spela ett par banor, eller akter. Spelet är testat på SEGA Megadrive & Genesis Classics som finns tillgängligt på Steam.

  • 1991

Gillar

Kommentarer