Rogue - 1980

Jag upptäckte Rogue-spel genom dess original. Det första spelet i sitt slag som jag pillade på var modern till allt i sitt slag som skulle komma därefter, Rogue.

Det var bara en kort stund mina föräldrar stannade hos min morbror på en fika på väg mot ett helt annat mål. Under den fikastunden fick jag sitta vid min morbrors dator (ja, han ägde en dator!) och testa Rogue. Spelet var redan gammalt, eftersom detta var under en tid då jag själv hade ett NES hemma. Men jag hade aldrig sett någonting liknande.

Spelet är helt textbaserat, trots att det spelas genom ett fågelperspektiv. Korridorer är märkta av # och en orm är helt enkelt ett S. Väggar avgränsas av | och huvudkaraktären är @. Spelaren förflyttar @ med piltangenterna och stöter på exempelvis en och annan S. Strid uppstår om man envisas med att pusha piltangenten i fiendens riktning. Då uppstår slumpen. Slumpen är tärningsslag genom en slumpgenerator genom vilken striden faller ut.

Man får EXP genom att döda fiender, och det är så man levlar och blir fetare, tar sig igenom nivå efter nivå.

När jag senare i livet hörde folk flämta över slumpgenererade dungeons i Diablo (1997) svarade jag att "Det har jag redan sett i Rogue". För hur tråkigt spelet än må låta i sitt till synes primitiva (men ack så komplicerade) upplägg, var en omgång aldrig lik den förra.

Det här var ett spel som jag i sin förmodade enkelhet fattade direkt. Rogue träffade mig rakt i hjärtat. Det här är ju som Drakar & demoner, tänkte jag, sugande på saft ur sugrör. Det är som Drakar & demoner men liksom mer action. För jag hade faktiskt varit inne i storebrorsans rum när han inte var hemma. Jag hade öppnat de där lådorna som rymde monsterböcker och 20-sidiga tärningar.

#rogue #gaming #rollspel #dungeoncrawler #dungeon #slump #slumpgenerator #textbaserat #spel #rpg #roleplay #morbror #barn #fika #dator

  • 1980

Gillar

Kommentarer