Monkey Island 2: LeChuck's Revenge - 1991 - Amiga/DOS/Mac OS

När jag ska spela ett spel som anses vara riktigt bra blir jag istället så in i helvete bitter på hela genrens apkonster

Uppföljaren till The Secret of Monkey Island (1990) går under den fullständiga titeln Monkey Island 2: LeChuck's Revenge och är som sin föregångare ett peka-klicka-äventyr byggd på samma motor som föregångaren.

Trion Gilbert, Shafer och Grossman fortsatte kort efter framgångarna med det första spelet att skapa uppföljaren. Det var fortfarande under en tid då peka-klicka-äventyr med sin interaktiva berättarform flodade framförallt DOS.

Flodade var kanske att ta i. Låt säga att det fanns många titlar inom genren att tillgå till just DOS.

Genren är inte min kopp te, även om jag är medveten om att just Monkey Island som serie är väldigt populär, och i synnerhet LeChuck's Revenge som kort går under titeln Monkey Island 2.

Jag är ett stort fan av berättelser. Framförallt bra berättelser. Jag är förtjust i humor. Framförallt bra humor. Men trots att Monkey Island 2 är ett spel som hyllats och hyllas för både story och humor fattar jag fortfarande inte grejen. Jag gjorde det inte då, och jag gör det inte nu.

Jag fattar grejen på så vis att jag förstår hur spelet spelas, men jag har aldrig fattat nöjet i att peka på en grej, välja rätt kommando, kombinera en sak med en annan, för att finna en lösning. Detta får väl ändå kallas som pusselmoment, eller jag ser det så. Men ofta är dessa moment så ologiska, ofta för att göra en komisk poäng, så man ibland nästan omöjligt kan räkna ut hur saker och ting ska lösas.

Spelet mottogs väl och anses vara ett av världens mest älskade spel. Alla recensenter, vad jag vet, satte otroligt höga betyg på Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Men för mig landar det helt enkelt inte.

Spelet sålde i 25,000 exemplar, vilket kan verka lågt, men detta är under en tid när piratkopior flödade mer än peka-klicka-äventyr. Dessutom var aldrig genren någon storsäljare, även om både du och jag kände någon som ägde spelet, om vi själva inte hade en kopia eller i bästa fall original. För Lucasfilm Games var det dock en låg siffra. De hade förväntat sig att sälja 100,000 ex.

Läs om fler spel i serien här

#gaming #retro #äventyr #text #berättelse #monkeyisland

  • 1991

Gillar

Kommentarer