Metal Gear Solid (1998)

Hideo Kojima, skaparen av Metal Gear Solid såg in i min själ via mitt minneskort, tvingade mig att under grymtningar trassla och fippla med kontroller i mitt vardagsrum och knäcka spelskivorna i två delar. Jag älskar honom för det.

Jag har svårt att påbörja artikeln eftersom jag samtidigt går igenom någon sorts sorg. Inte nog med att jag inte kan lägga upp ett eget gameplay på Metal Gear Solid, ett av mina favoritspel till Playstation. Det verkar som att jag heller inte kommer kunna spela dess uppföljare förrän det är dags att gå igenom Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (2015). Men vem vet? Kanske jag snubblar över en säck med pengar som ger mig möjlighet att köpa rätt konsoler innan dess?

Jag lyckades aldrig klara Metal Gear Solid back in the day. Den dagen jag skulle varvat spelet hade jag nämligen publik i soffan bakom mig, och jag gamade skiten ur spelet. Jag spelade och spelade och kom till slutet, men då jag trodde att jag varvat spelet och slappnade av visade det sig komma med en twist. Jag blev game over. Min historia med Metal Gear Solid slutar med ett dramatiskt rage quit, där jag metodiskt stänger av spelet, raderar minnesfilen och knäcker spelskivorna.

Jag älskade inte Metal Gear Solid desto mindre.

Skaparen, Hideo Kojima, som också står bakom både Metal Gear (1987) och Metal Gear 2: Solid Snake (1990), blev med Metal Gear Solid en internationell kändis bland gamers. Mest på grund av att spelet var så väl genomfört. Metal Gear Solid är en perfektion för sin tid då det kommer till stealth. Med ett anslag som en film, med rollistan presenterad samtidigt som spelet börjar och Solid Snake simmar i land på en ö i Alaska. Men det är inte bara det där anslaget. Det är hela spelet i en följsam kamera till 3D-grafik, kopplad till en nästintill perfekt kontroll, och voice acting till varje karaktär.

Det här är en punkt i spelhistorik som jag själv minns. Jag satt inte och tänkte som brukligt när jag spelade någonting bra "Nu kan det fan inte bli snyggare", för det visste jag någonstans vid det här laget att det kunde bli. Nu tänkte jag istället att "Om spel fortsätter utvecklas såhär, kommer jag inte längre känna ett behov av att titta på film"

Spelet går som sina föregångare ut på att förhindra terrorister från att utlösa ett massförstörelsevapen, men den här gången är det före detta medlemmar från black ops-organisationen Foxhound, alltså den organisation som Snake arbetat för i tidigare spel, som allierat sig med terroristerna.

De tidigare organisationsmedlemmarna bär också namn som hämtade från en cheezy Bondfilm, och ger en öppning till minnesvärda bossfighter, någonting som Hideo Kojima verkligen lyckades skapa.

Det mest minnesvärda är då Hideo Kojima bryter den fjärde väggen och låter Psycho Mantis, en boss som kan läsa tankar, läsa spelarens tankar. Alltså inte spelkaraktärens tankar, utan gamerns tankar bakom skärmen. Själv minns jag att jag freakade ur innan det gick upp för mig att spelet läste av mitt minneskort och mina sparade filer och att Psycho Mantis därigenom (ganska träffsäkert) avgjorde vilken typ av person jag är.

Därefter är det i det närmaste omöjligt att spöa honom, innan man kommer på tricket, att ta ut sin spelkontroll ur förstakontrollsuttaget och trycka in den i uttaget till kontrollen för Player2. För Psycho Mantis kan tydligen inte läsa tankarna på Player2.

Detta är ett av många tricks i Hideo Kojimas skjortärm, och det är dessa små blinkningar till mig bakom skärmen som gör att jag ser honom som en stor konstnär inom spelindustrin. Jag som spelare blir sedd, och får interagera fysiskt med spelet. Det är briljant, och i det här läget fullkomligt unikt.

Utvecklare: Konami Computer Entertainment Japan

Utgivare: Konami

Plattform: Playstation, Microsoft Windows

Serie: Metal Gear

Genre: Action-äventyr, stealth, single player

Manual, PS (pdf) eng.

Här följer en kort trailer, gissningsvis från spelets release, men det kan också vara en i efterhand redigerad trailer. Det är lite oklart, men den sätter tyngden av spelet och dess atmosfär och försöker för den skull inte göra spelet snyggare än det var vid dess release. Videon är upplagd av SneakingFox.

#gaming #retro #spelkrönika #hideo #hideokojima #kojima #konami #metalgear #playstation #stealth #snake #solidsnake #solid

  • 1998

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229