Killzone - 2004 - PS2/PS3

Trots mixat mottagande ansågs Killzone vara Playstations svar på Xbox's Halo

Vissa spel kan jag av ekonomiska skäl inte testa. Andra kan jag av tekniska skäl inte göra let's play-videos på, i synnerhet då jag inte använder mig av emulatorer som strider mot lagen. Det är en annan femma med exempelvis spel till NES och SNES eftersom jag skaffat spelen före ipred-lagen trädde i kraft.

Med vissa spel, som Killzone, krävs det istället att jag gör min research så jag vet vad jag pratar om.

För ibland dyker det upp titlar som jag närapå skulle kunna skriva om utan någon bakgrundsfakta. Exempel på det är FPS-spel. Det är en genre jag absolut inte har någonting emot, och som jag gärna spelar själv, med betoning på "själv", eftersom mina skills ligger långt under professionella multiplayer-gamers.

Men det skulle vara fåfängt att försvara genren genom att påstå att spelet kommer med en djup och mångbottnad story. Det finns säkerligen undantag för den tesen. Killzone är dock inte ett av dessa undantag.

Spelvärlden är utformad kring år 2357. Varför nu vissa spelskapare förlägger tiden så jävla ogripbart långt fram i tiden förstår jag inte. Shoot-'em-up-spelet Contra (1987) till NES är exempelvis förlagt till år 2633.

Tänk om spelen är profetior? Tänk om någon luskar upp min odödliga artikel på Contra år 2633 och utbrister "Exakt såhär är det ju idag!", eller råkar få syn på Killzone och inser att skaparen Martin Capel är sin tids Nostradamus?

Jag spårar ur.

Jorden gick under 2055 och regeringarna skapade förenta koloniala nationerna (UCN). UCN byggde sitt etablissemang och sin ekonomi genom att gå ihop med privata multiföretag och koloniserade på så vis Alpha Centauri. Alpha Centauri som egentligen bestod av två huvudplaneter. En planet inte helt olik jorden, och en planet som liknade ödemark. Genom en handelskonflikt inom kolonin drevs ett storföretag till den öde planeten och ett krig utbröt.

Killzone kretsar alltså kring ett inbördeskrig i skalan av ett helt solsystem.

Tacksamt att det är människor mot människor. Förvisso människor med normala ögon mot människor med röda ögon. Men ändå.

Det vanliga upplägget skulle annars vara att människan reser till ett annat solsystem för att utrota, möjligtvis fredliga, aliens som råkar se äckliga ut ur mänskligt perspektiv.

Killzone fick en nyrelease till PS3 2012, men då det släpptes i original kritiserades det för en inkonsekvent AI, en rad buggar, kort draw distance, glitchar, upprepande röster etc. men det blev också trots det hyllat för bland annat sin grafik.

Jag tycker det ser ut som ett spel för tiden. Jag är inte särskilt imponerad, men det krävs en del för att jag ska bli imponerad av ett FPS.

Läs om fler spel i serien här

#gaming #retro #spelkrönika #fps #halo #krig #framtid #scifi #playstation #ps

  • 2004

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229