Fire Emblem Gaiden (1992)

Första gången jag kom i kontakt med Fire Emblem som serie? Gissningsvis en magisk kraft eller en random vision

Det var nämligen många år sedan jag upptäckte Fire Emblem som serie, men jag har inget minne av hur jag upptäckte det. Det var trots allt ganska långt efter 1992.

Spelstilen upptäckte jag när jag spelade Shining Force (1992) till mitt Sega Mega Drive. Shining Force blev ett av mina favoritspel till konsolen och är än idag ett av få spel från den tiden som jag återgått till för att comfort-varva i modern tid.

Men det här handlar inte om Shining Force. Det handlar om Fire Emblem Gaiden.

Spelen har gemensamt att de bygger på en typisk RPG-story, med skillnaden att spelbara karaktärer växer till ett antal som övergår ett gammalt klassiskt RPG. Den klassiska spelbara konstellationen för tiden är 4 karaktärer. I Fire Emblem har jag ingen aning om det exakta antalet som kan hänga på i partyt, men i Fire Emblem liksom i Shining Force är striderna uppbyggda på ett taktiskt bräde där man förflyttar sina karaktärer som i turordningsbaserad brädspelstaktik. Man battlar sina fiender. Man får XP och levlar som vanligt. Man segrar eller faller.

Skillnaden från ett vanligt RPG då det kommer till Fire Emblem Gaiden och även i resten av serien vad jag vet, är att då en karaktär faller är den borta. Permadöd.

Det är det som gör Fire Emblem som serie strået vassare än Shining Force för mig. Det är bara det att eftersom jag har spelen nedladdade på ROM från före 2007 med emulatorer från samma tid, har just Fire Emblem alltid kraschat eller varit fruktansvärt dåligt översatta (se gameplay nedan).

Så jag har helt enkelt inte kunnat spela igenom ett enda av dem. Dessutom respekterar jag permadöden och om jag ska börja om så fuskar jag inte. Jag måste börja om hela spelet om någonting går åt helvete. För så är min skalle funtad. Om spelen (för jag har spelat fler i serien) inte buggat ur har jag gett upp då jag finner mig övermannad och tänkt att jag klarar det nästa gång, när jag spelar det igen om 2-3 år.

Förutsatt att det inte är huvudkaraktären som dör, för då får man göra om slaget från där det senast sparades.

Fire Emblem Gaiden är dock för gammalt, med för skarp blockig grafik och med alltför enerverande musik för att jag ska palla försöka ta mig igenom det. Jag älskar inte konceptet desto mindre.

Det finns en del före Gaiden, nämligen Fire Emblem Shadow Dragon and the Blade of Light (1990), men jag har tappat den på vägen och laddar inte längre ner saker utan att betala för det, även om det är det enda sättet för mig att få tag på en översättning.

Nedan kan du se och höra mina videor, så långt jag idag pallade spela spelet.

1.

2.

3.

#retro #gaming #spelkrönika #letsplay #fireemblem #taktik #rpg #nintendo #nes #famicom #japan #japanskt #rom

  • 1992

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229