Computer Space - 1971 - Arkad

Om en gamer definieras av att konsumera spel, torde gamern födas med Computer Space

På många sätt är berättelsen om Computer Space ganska ointressant, men jag tror jag kan hitta ett sätt att skriva den intressant. Lägg gärna till ett soundtrack i huvudet när du läser, kanske musiken till en avslöjande dokumentär.

Nolan Bushnell, en duktig, men random elev på University of Utah fick syn på Spacewar! (1962), som Steve Russell nio år tidigare programmerat på en PDP-1 på Teknologiska institutet, Massachusetts. Mellan Cambridge, Massachusetts och Salt Lake City, Utah, är resan 1600 km. En kopia av Spacewar! förflyttades alltså 2350 miles till universitetet där Nolan Bushnell fick syn på det.

Bushnell tog examen och fick jobb som ingenjör på Ampex, ett elektronikföretag, specialiserat på radio och teve där han genast fann en vän i kollegan Ted Dabney. Bushnell tog med Dabney, gissningsvis en solig eftermiddag, till laboratoriet i Stanford, dit Spacewar! också landat som kopia.

Kollegorna började fantisera om att skapa ett spel, ett elektroniskt, på en skärm, likt det spel som annars bara var högt uppsatta vetenskapsmän förunnat. De drömde om att sprida produkten till massan, till en publik.

Hur mycket skulle gemene man ur den grå massan vara villig att betala för ett spel som Spacewar!?

Efter många om och men lyckades de skapa Computer Space, sprunget ur Spacewar!

Här är det enda som är intressant med spelet i min mening. Computer Space var det första kommersiella arkadspelet. Det första spelet som var ett spel för massan. Det första spelet som man satte i ett mynt i (och här räknar jag bort Computer Quiz från 1968). Det första spelet man kunde spela.

Spelet går ut på att styra en raket och skjuta två tefat som flyger omkring i par på skärmen.

Computer Space må vara det allra första spelet på marknaden, men reaktionen kring spelet blev inte den wow-känsla man skulle kunnat tro. Det blev heller ingen ekonomisk succé. Möjligtvis för att konsumenten inte fattade poängen med att betala för en omgång Computer Space. Spelet kom trots sitt svala mottagande att göras om till ett tvåspelarläge 1973, och därefter skulle det förpassas till det dammigare hörnet av framväxande arkadhallar och Pong (1972) skulle komma att ta det beröm som egentligen var Computer Space förunnat.

Även om Computer Space är gamerns fader, krävde gamern en moder för att kunna födas som gamer.

Tiden var ännu inte kommen.

#retro #gaming #arkad

  • 1971

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229